Osam tajnih potrošača posjećivalo banke da se informiraju o kreditima, evo rezultata

Autor: Mateja Bratanić , 24. travanj 2012. u 15:20

Na današnjem okruglom stolu “Moj novac, moja prava” raspravljalo se o zaštiti korisnika financijskih usluga. Veliki problem ove skupine potrošača su nepotpune informacije koje dobivaju prikom ugovaranja kredita i ostalih financijskih usluga.

Okrugli stol organizirali su Centar za edukaciju i informiranje potrošača, Udruga Zadarski potrošač, Savez udruga za zaštitu potrošača Hrvatske i Hrvatska udruga za zaštitu potrošača (HUZP). Predstavljen je projekt “Zaštitita potrošača korisnika financijskih usluga”. Voditeljica projekta Tanja Popović kaže kako većina potrošača potpiše ugovor o kreditu, koji kasnije smatraju nepovoljnim te se udrugama za zaštitu potrošača jave kad je već kasno. Svrha ovog projekta je saznati na koji se način daju informacije o kreditima, a neke od polazišnih točaka su Nacionalni program za zaštitu potrošača i Zakon o zaštiti potrošača. Projekt je počeo akcijom Tajni potrošač u sklopu koje je osam tajnih potrošača posjetilo banke u četiri hrvatska grada te su zatražili informacije o kreditima. Samo su im dvije banke dale sve podatke o potencijalnom kreditu, točnije dobili su nacrt kredita, a radi se o bankama Hypo Alpe Adria i Erste&Steiermärkische Bank, kaže Popović. Osim spomenute akcije, projekt se također sastoji od tv i radio emisija te okruglih stolova kojima se nastoji informirati javnost o području financijskih usluga.

Tomislav Lončar, tajnik Hrvatske udruge za zaštitu potrošača smatra kako ljudi u Hrvatskoj nisu skloni informiranju o kreditima i to prije nego što potpišu ugovor o kreditu. “Mi potrošači djelujemo bez da se dobro informiramo. U zadnjih desetak godina svega je dvoje ljudi zatražilo savjet o kreditu ” kaže Lončar. “Banke su veliki lobiji na koje je teško utjecati, ali potrošači sami određuju što žele jer je – Vaš novčanik u Vašem džepu “ kaže Lončar. Poručuje potrošačima kako bi trebali pružiti veću potporu udrugama kao što je Hrvatska udruga za zaštitu potrošača.

Iz HUZP-a upozoravaju da banka ima zakonsku dužnost da potrošače informira o svemu, ali potrošači moraju sami postaviti pitanje. Banke nisu odgovorne za to ako vi pri potpisivanju ugovora o kreditu nešto niste znali, jer niste pitali o tome. Konačno, potpisani ugovor je na sudu jedini dokaz. Teško je postaviti pitanje kada potrošač niti ne zna što će mu sve banka naplatiti te na što treba obratiti pozornost. Lončar savjetuje potrošačima da prije uzimanja kredita od banke traže da ugovor prije potpisivanja ponesu kući, kako bi ga pročitali i proučili. Potrošači se moraju informirati i u svrhu toga mogu uzeti nekoliko ponuda za kredite od više različitih banaka te ih usporediti a pritom savjet mogu potražiti i u Udruzi.

Evo nekoliko korisnih savjeta HUZP-a u slučaju ugovaranja kredita

– Najprije se raspitajte u banci o svim troškovima, saznajte kolika bi vam bila rata i svakako pokušajte 6 mjeseci stavljati tu ratu na stranu. Ako vam to uspije, možete uzeti navedeni kredit, a šestomjesečne rate koje ste stavili na stranu poslužit će vam kao depozit za kredit.

– Čuvajte se onih koji vam nude kredite koje ćete lako otplatiti.

– Prije potpisivanja ugovora obratite pozornost na ono što piše sitnim slovima te zatražite primjerak ugovora da ga kod kuće možete u miru pročitati.

Komentari (1)
Pogledajte sve

to su upute za debile. Pa zar se normalan čovjek ne može nečeg odreći ako nije siguran da će moći vraćati kredit. Kod nas je do sada vladalo mišljenje kao da je to poklonjen novac.

New Report

Close