Određuje li BDI cijene dionica u sektoru brodarskih prijevoznika?

Autor: Tomislav Petrov , 23. travanj 2008. u 10:30

Sektor brodarskih prijevoznika na dioničkim tržištima jedan je od najagresivnijih sektora. Ako pogledamo BDI indeks cijena prijevoza rasutih tereta koji bi trebao imati značajan utjecaj na tržišna kretanja cijena dionica vidimo da je 2004. godine na vrijednosti izgubio 3,50 posto, 2005. godine na vrijednosti je izgubio 47,65 posto, 2006. godine uzletio je 82,68 posto, 2007. godine rastom od 107,94 posto zaprepastio je ne mali broj analitičara, a 2008. godine do zaključno s 22. travnjem na vrijednosti je izgubio 6,49 posto, spustivši se sa 9143 boda na kraju prošle kalendarske godine na 8550 bodova 22. travnja. Dok je na globalnom tržištu statistički potvrđen utjecaj BDI indeksa kao varijable koja objašnjava kretanja cijena dionica brodarskih prijevoznika rasutih tereta, za tumačenje kretanja cijene domaćih brodara BDI statistički nema potrebnu signifikantnost. To je vjerojatno moguće protumačiti nikada priznatom činjenicom da na kretanje cijena svih domaćih dionica prije svega utječe odnos ponude i potražnje za njima unutar trgovinskog dana, a na njega utječe previše faktora neovisnih o globalnim kretanjima cijena vozarina.

Krajem prošle godine izvršni direktor Taiwan Maritime Transporta (TMT) tijekom intervjua uglednom Financial Timesu tadašnju razinu cijena vozarina nazvao je “suludo visokom”, a objasnio ju je pojačanom potražnjom za brodarskim prijevozom željezne rude koja dolazi iz Kine. Rekao je da ne razumije brodarske prijevoznike koji diversificiraju svoje poslovanje na turizam i ostale sektore te naglasio da će se njegovo poduzeće striktno držati svog core business-a. Tada su racionalni institucionalni investitori pokušali pronaći odgovor na pitanje je li cijena brodarskih vozarina elastična ili neelastična u odnosu na potražnju poduzeća u rudarskom sektoru za prijevozom njihovih sirovina. Ako je potražnja elastična, ne bi trebao biti neočekivan pad cijena vozarina nakon što se u more porine dovoljan broj novogradnji. Ako je potražnja neelastična i ako potražnja za brodarskim prijevozom iz Kine i Indije nastavi rasti po impresivno visokim stopama, nikoga ne bi trebalo iznenaditi da se rekordna dobit brodarskih prijevoznika ponovi i u tekućoj kalendarskoj godini. No, za empirijsku procjenu elastičnosti potražnje za brodarskim prijevozom teško je prikupiti potrebne podatke tako da je odluku o ulaganju u sektor moguće donijeti isključivo na temelju intuicije. TMT na raspolaganju ima flotu od 35 brodova za prijevoz rasutih tereta, 29 brodova tipa Panamax, pet brodova tipa Capesize i jedan brod tipa Handymax. Zbog toga je TMT brodarski prijevoznik koji ima pravo zauzeti mjesto u referentnoj grupi poduzeća za domaće brodarske prijevoznike.

Komentari (1)
Pogledajte sve

BDI indeks izražava samo spot vozarine a ne perspektive sektora.

sasvim je normalno da kao recimo u siječnju ove godine BDI padne i do 50%, a da se istovremeno znaju razlozi za taj pad i njegovo trajanje kao i da je sasvim neupitna perspektiva da će vozarine tokom godine opet doći na stare razine i vjerojatno na ATH.

za fundamente brodara koji imaju time charter (kao hrvatski) važno je samo ovo drugo. samo na fundamente onih koji su na spotu donekle je utjecala i trenutačna siječanjska anomalija BDI-a, ali samo na rezultate u tih dva-tri mjeseca.

većina ulagača u svijetu koja se orijentira isključivo po BDI-u to čini najviše iz neinformiranosti.

da će BDI najkasnije negdje u ožujku početi rasti prema novom ATH bilo je izvjesno i taj je rast jednako iznenađujući kao što bi nekome mogao biti iznenađujući porast gostiju u jadranskim hotelima u 7. i 8. mjesecu.

a tko je predviđao crnu budućnost brodarima početkom godine bio je kao netko tko bi predvidio propast hotelske industrije u dalmaciji jer ga je zaprepastilo drastično smanjenje broja gostiju u listopadu.

New Report

Close