Društvene mreže donijele su tektonske promjene u oglašavanje

Autor: Tomislav Hrastovčak , 24. svibanj 2012. u 10:40

Jan Jilek je direktor Ad-neta, internetske oglasne mreže i čelnik hrvatskog ogranka IAB-a, udruge za interaktivni marketing, član organizacijskog odbora festivala IdejaX. Povodom nedavno završene druge po redu IdejeX Jileku smo postavili nekoliko pitanja o festivalu i samom stanju tržišta online oglašavanja u Hrvatskoj.

Nedavno je završilo drugo izdanje festivala oglašavanja IdejaX. Kakvi su Vaši dojmovi ovogodišnjim festivalom?

Zaista smo jako zadovoljni iz više aspekata, jedan je da smo uspjeli nadmašiti prošlogodišnju IdejuX i time ispunili naše obećanje svim polaznicima prošlogodišnje i ovogodišnje IdejeX. Drugi je da smo sve to uspjeli učiniti u godini koja je za našu industriju možda najteža do sada. Vukli smo riskantne poteze ali smo na kraju uspjeli sve izvesti i ovaj put rizik nam se isplatio; posebno kreativna lokacija, posebno dobri predavači, mnogo truda se vratilo kroz zaista pozitivne reakcije sudionika. Da ne spominjemo da su i sami predavači koji su zaista predavali na mnogim svijetskim konferencijama i festivalima oglašavanja bili zaista oduševljeni IdejomX. Bio bih dovoljno slobodan da kažem da se po kvaliteti možemo mjeriti sa bilo kojom konferencijom ili festivalom u Europi.

Kakvi su planovi s IdejomX u budućnosti?

Isti koji su nam bili i nakon prve, napraviti je još boljom, jos kreativnijom, kvalitetnijom, ponovo “razdrmati” industriju i postaviti nove granice kvalitete i kreativnosti.

Kako biste opisali trenutno stanje na domaćem tržištu online oglašavanja?

Teško je reći s obzirom da se online tržište sastoji od više različitih elementata te među njima neki rastu a neki padaju. Početkom krize najviše su pali mali oglasi koji su do tada držali većinski udio u vrijednosti internet oglašavanja. Krizom su njhove najjače kategorije jako pale – zapošljavanje, automobili, nekretnine. Razvojem tržišta tada je još uvijek rastao display (banner oglašavanje) i search (oglašavanje na tražilicama i kontekstualnim mrežama), a u zadnje dvije godine dosta raste i oglašavanje na društvenim mrežama. Sada display dio usporava rast, ali naša je pretpostavka da radi povećanja na searchu i oglašavanju na socijalnim mrežama ukupni udjeli za oglašavanje na internetu i dalje rastu.

U čemu zaostajemo sa svjetskim trendovima u online oglašavanju?

U mnogo čemu nažalost, možda je dovoljno reći da udio oglašavanja u zapadnim zemljama premašuje 20 posto ukupnih oglasnih budžeta. U nekim zemljama poput Velike Britanije najjači oglasni medij je internet iza kojeg ga prati televizija. Ali pitanje je da li ćemo mi ikada doći do tog stupnja, pošto su mogućnosti internet oglašavanja u tim zemljama mnogo veće radi veličine tržišta i iznosa koji se prelijevaju na tržiste internet oglašavanja koji im omogućavaju daljnji rast i razvoj koji ponovo omogućava nove mogućnosti za oglašivače.

Koja znanja i vještine mora imati jedan kvalitetan stručnjak za internetski marketing? Imamo li dovoljno takvih u Hrvatskoj?

Zavisi kakvog tražite, ako tražite nekoga tko će voditi cjelovite digitalne oglasne strategije koje trebaju biti kvalitetno povezane sa offline oglašavanjem onda treba imati veliko znanje svih segmenata internet oglašavanja ali također treba dobro poznavati i offline oglašavanje. Ukoliko pak tražite specijalista iz određenog područja, onda trebate osobu koja jako dobro poznaje pojedino područje. U Hrvatskoj ima stručnjaka koji vladaju svim područjima i specijalista koji su stručnjaci u svojem području, ali još uvijek ne dovoljno. Danas bi svaka ozbiljnija tvrtka trebala u svojem marketinškom timu imati stručnjaka koji pokriva kompletan digitalni aspekt oglašavanja, ali nažalost situacija još uvijek nije takva, naprotiv, svega par ozbiljnih hrvatskih poduzeća imaju stručnjake za digitalno oglašavanje.

Koje ključne promjene u online oglašavanje su donijele društvene mreže?

Ne bih rekao da su društvene mreže donijele promjene u online oglašavanju, usudio bih se reći da su donijele tektonske promjene uopće u oglašavanju. Sada po prvi puta svaki pojedinac može komunicirati sa svakim pojedinim brendom pred očima javnosti i neodgovaranje na upite korisnika ili pak “loše” odgovaranje može nanijeti veliku štetu brendu. Isto tako oni koji društvene mreže koriste na ispravan način mogu osigurati veliku lojalnost korisnika i zaista stvoriti “evanđeliste” brenda. Po meni društvene mreže nisu možda najbolji prodajni kanal, ali su zasigurno najbolji kanal koji može donijeti prevagu koji brend koristiti ili koji brend nastaviti koristiti.

Gdje se trenutno nalazi Hrvatska po pitanju oglašavanja na društvenim mrežama?

Rekao bi da se nalazi u fazi ubrzanog razvoja, to je vjerovatno područje na kojem se u zadnjih godinu dana najviše radilo i koje se najbrže razvijalo, ali naravno kao i kod svih drugih dijelova online oglašavanja još uvijek ima jako puno prostora za poboljšanje.



Jan Jilek / PXL

Komentirajte prvi

New Report

Close