Budite ljubazni i – nećete uspjeti

Autor: Vesna Sesvečan , 12. listopad 2011. u 09:20

Budi dobar, radi pošteno i bit ćeš nagrađen”, riječi su kojima su neke od nas roditelji ispratili u svijet. Mnogo godina kasnije neki od nas se pitaju zbog čega još uvijek ne napredujemo u hijerarhiji? Cinici bi rekli da ako od svijeta očekujete da vas tretira pošteno jer ste dobra osoba, to je isto kao da od bika očekujete da vas ne napadne zato što ste vegetarijanac.

Rezultati nove studije Kellogg School of Management, Stanford Graduate School of Business i Tepper School of Business sa Carnegie Mellon Universityja potvrđuju da kada je riječ o vođenju kompanije u situaciji velike konkurencije na tržištu ili tijekom teških vremena na altruizam se može gledati kao na znak slabosti, dok karakteristike sebičnosti i agresivnosti ukazuju na snagu.

“Sebične ljude drugi vide kao dominantne, a biti dominantan čini vas atraktivnijim za vođu, pogotovo kada postoji konkurencija”, pojašnjava Robert Livingston, koautor studije i profesor menadžmenta i organizacije na Kellogg School. U studiji je zaključeno da “altruizam povećava prestiž”, ali da se velikodušni ili altruistični ljudi mogu činiti slabim ili lakovjernim. “To vas u biti čini manje dominantnim te vas se doživljava kao osobu koja će manje tražiti od svojih podređenih, što je paradoks”, dodaje Livingston.

Do rezultata studije došlo se nakon tri pokusa. Sudionici su bili podijeljeni u skupine i dani su im tokeni koji su predstavljali novac. Pojedinci su imali mogućnost zadržati tokene ili ih staviti na zajedničku hrpu, a njihov doprinos bi ili pomogao kolegama članovima grupe ili istodobno pomogao članovima grupe i povrijedio one u drugoj skupini.

Istraživači su otkrili da su pojedinci koji su bili nesebični i ljubazni stekli ugled i divljenje. Oni koji su pokazali svoju dominantnu osobnost ponašajući se koristoljubivo ili agresivno prema drugim natjecateljima doživljeni su kao osobe alfa statusa. “Mi ljudi programirani smo da dominantnu osobu promatramo kao osbu koja je sposobna voditi”, objašnjava Livingston. “Na podsvjesnoj razini to je zaključak do kojeg ljudi dolaze. Ljubaznost jednako slabost.”

Unatoč zaključcima čini se većina nas želi raditi sa i za ljude koji su ljubazni i vjerujemo da su ti pojedinci dobri u onome što rade. No, mnogi od nas sumnjaju da su oni agresivni uspjeli popeti se na ljestvici. Nacionalno istraživanje Workplace Options, davatelja usluga, utvrdilo je sljedeće: 45 posto radnika izjavilo je da su “ugodni” radnici uspješniji na radnom mjestu, 43 posto reklo je su “ugodni” radnici produktivniji, a 71 posto radnika se izjasnilo kako su “ugodni” radnici bolji suradnici. Međutim, 43 posto radnika je reklo kako je vrlo vjerojatno da će osobe agresivne naravi biti zapažene i – nagrađene.

Rob Kaplan, bivši potpredsjednik Goldman Sachsa, a sada profesor prakse upravljanja na Harvard Business School kaže: “Tip vođe za kojeg ljudi žele raditi su oni koji vjeruju u vrijednosti, poštivanje ideala, vizije, misije, ukratko, osoba koja ima visoke ideale. Ne kažem da morate biti drag muškarac ili žena da biste bili direktor, ali mislim da morate imati integritet, vrijednosti i raditi s ljudima, njegovati ljude.”

Richard Laermer, izvršni direktor za odnose s javnošću tvrtke RLMpr i autor knjige “2011 TrendSpotting”, kaže: “Svaki put kad sam s nekim u poslu bio super dobar to mi se itekako obilo o glavu. Morate biti žestoki i napraviti ono što je za vas ispravno, a ako ljudi vide da ste slabi pritiskat će vas sa svih strana.”

Komentirajte prvi

New Report

Close