BNP Paribas odvozi derivate iz Ploča u koje žele Ina, Petrol i Zarubežnjeft

Autor: Miho Dobrašin , 23. lipanj 2010. u 18:40

Dio Deltagripovih derivata financirao je BNP Paribas pa su oni formalno u vlasništvu banke kao osiguranje dok Deltagrip ne otplati kredit

Francuska banka BNP Paribas, fiducijarni vlasnik dijela derivata uskladištenih u Pločama, u četvrtak će brodom odvesti uskladištenu robu iz Naftnih terminala (NTF) što je posljedica sukoba Uprave NTF-a i londonskog Deltagripa. Raskid ugovora sa trgovcem naftnim derivatima iz Londona prate ruski Zarubežnjeft, odnosno njegova tvrtka Optima grupa, Ina i slovenski Petrol koji su zainteresirani za zakup tamošnjih skladišta.

Nakon što je Deltagrip odbio prihvatiti povećanje cijena derivata koje ondje skladišti, i nakon što je na temelju ranije odobrenog kredita pokrenuo stečajni postupak protiv NTF-a, došlo je do raskida ugovora. Dio Deltagripovih derivata financirao je BNP Paribas pa su oni formalno u vlasništvu banke kao osiguranje dok Deltagrip ne otplati kredit. BNP Paribas odvozi iz Ploča oko 19 tisuća tona nafte.

NTF raspolaže skladišnim kapacitetom od 82 tisuće tona, od kojih je 40 tisuća tona u najmu imao Deltagrip. Dio preostalih njegovih derivata procijenjen između 1 i 3 tone blokirala je Uprava NTF-a, a obje strane najavljuju sudske tužbe. U ožujku je nova Uprava terminala pokušala povisiti cijenu Deltagripu sa 3,5 na 8 eura po uskladištenom kubičnom metru tvrdeći kako je ranija Uprava s njima potpisala iznimno štetne ugovore. “Sa Deltagripom danas raskidamo sve odnose. Puno smo propatili zbog njih”, ističe visokopozicionirani izvor iz NTF-a.

Sadašnja Uprava razgovara i sa Inom oko podizanja cijene. “Kada govorimo o izmjenama ugovora koji je trenutno na snazi, to bi uvijek uključivalo obje strane u pregovorima te stoga ne bismo mogli komentirati”, odgovor je Ine, koja u Pločama skladišti 10 tisuća tona derivata i navodno želi povećati zakup.

Petrol ima zakupljen prostor od 32 tisuće tona i nema namjeru prihvatiti poskupljenje. “O tome nema govora”, rekao je Poslovnom dnevniku, Aleksander Svetelšek, predsjednik Uprave Petrola. “Cijenu najma određuje tržište. Nitko nije rekao da ćemo inzistirati na spomenutih 8 eura no poštenu, tržišnu cijenu svatko mora platiti”, ističe izvor iz NTF-a. Objašnjava kako imaju dva potpuno nova spremnika koja su zbog “katastrofalnih poteza bivše Uprave preplatili”. Njih je NTF platio oko 30 milijuna kuna.

Deltagrip je u odnosu na Inu i Petrol po kubičnom metru plaćao 0,5 eura manje, no zato je svojedobno odobrio NTF-u kredit za modernizaciju skladišta. “Odlaskom Deltagripa ostala su prazna četiri spremnika. Potražanja je velika, javilo nam se nekoliko kompanija”, naglašava spomenuti izvor iz NTF-a.

“Čuo sam da je zainteresirana banjalučka Optima, te da se Ina interesirala za proširenje kapaciteta”, kaže Slaviša Šućur, SDP-ov zastupnik u parlamentu FBIH te potpredsjednik parlamentarnog Istražnog poverenstva koje bi svoje izvješće vezano uz poslovanje NTF-a trebalo predstaviti Vladi FBiH 30.lipnja. NTF se nalazi u vlasništvu Terminala Federacije iz Sarajeva čiji je vlasnik FBiH.

“Da zainteresirani smo, pregovori su u tijeku no još ništa nije dogovoreno”, rekao je u telefonskom razgovoru Nemanja Šutonja, komercijalni direktor Optima grupe. Ta se tvrtka nalazi u vlasništvu ruskog Zarubežnjefta kojem su potrebna skladišta na Jadranskoj obali od kuda bi izvozio derivate proizvedene u svojoj rafineriji u Bosanskom Brodu. Ta rafinerija još uvijek proizvodi derivate slabije kvalitete koji bi se mogli prodavati, primjerice, zemljama sjeverne Afrike i Iranu. Na pitanje utječu li potencijalne međusobne tužbe Deltagripa i NTF-a na njihovu odluku Šutonja odgovara da utječu. “Pažljivo pratimo rasplet situacije. Pregovori su se malo zamrzli”, kaže.

“Zarubežnjeft nam je zadnja opcija. Oni bi u Pločama skladištili mazut što ne odgovara NTF-u”, kaže visokopoziocinirani izvor iz NTF-a. Objašnjava kako su svojedobno jedva očistili spremike u kojima se prije 20-godina skladištio mazut. “Velik promet, a mala zarada”, ističe. “Zato je izgledno da će u NTF-ovim spremnicima derivate skladištiti netko iz bližeg ili daljeg susjedstva”, naglašava naš izvor. Kaže da mazut nije jedini razlog zašto im Zarubežnjeft ne odgovara no da je svakako “razlog koji prevladava”.

Osoba iz naftnog biznisa upućena u zbivanja u Pločama, gdje se sa brodova prekrcavaju naftni derivati, kaže kako su osim Optime u igri i “Ina i Petrol koji žele dodatne skladišne prostore”. “Postoji mogućnost da interes pokaže i neka manja kompanija za trgovinu naftnim derivatima”, kaže isti izvor. Preko NTF-ovih terminala BiH dobiva oko 70 posto nafte i naftnih derivata.

Komentirajte prvi

New Report

Close