Zašto je cijena goriva u Hrvatskoj ostala skoro ista iako je cijena nafte pala više od 30%?

Autor: Objava za medije , 21. studeni 2014. u 12:45
Photo: Hrvoje Jelavic/PIXSELL

U drugoj polovici ove godine na globalnim financijskim i robnim tržištima je nakon nekoliko godina neuobičajene stabilnosti došlo do naglog porasta aktivnosti.

Piše: Admiral Markets

U drugoj polovici ove godine na globalnim financijskim i robnim tržištima je nakon nekoliko godina neuobičajene stabilnosti došlo do naglog porasta aktivnosti. Trendovi kretanja vrijednosti valuta, dionica i energenata počeli su se okretati, a jedan od najvećih pomaka u cijeni dogodio se na sirovoj nafti.

Na platformama brokerske kuće Admiral Markets koja uz ostale instrumente omogućuje i trgovanje izvedenicama na naftu vidi se da je cijena barela WTI nafte krajem lipnja ove godine iznosila 107,00 dolara, a u trenutku pisanja analize iznosi samo 76,00 dolara, što znači da je u samo u nekoliko mjeseci pala čak 29%! Cijena barela BRENT nafte u istom periodu pala je još više, sa 115,00 na 79,68 dolara (30,70%).

U istom periodu cijena goriva u Hrvatskoj pala je mnogo manje, što izaziva nezadovoljstvo kod cjelokupne javnosti. Cijena Eurosupera 95 je krajem lipnja iznosila nešto više od 11,00 kn po litri a danas iznosi približno 10,00 kn po litri.

Zbog čega se cijena goriva sporije kreće od cijene nafte?

Cijena nafte nije jedina varijabla koja utječe na cijenu goriva u maloprodaji. Približno polovina cijene u maloprodaji odlazi državi kroz PDV i trošarinu koji su praktički fiksno određeni. To znači da je samo na temelju toga cijena goriva upola manje promjenjiva od cijene sirove nafte na globalnom tržištu.

Uz to, hrvatske kompanije naftne derivate kupuju na mediteranskom tržištu, na kojem se cijene također manje kreću od cijena sirove nafte.

Jačanje dolara

Još jedna varijabla koja utječe na cijenu goriva je i tečaj kune u odnosu na američki dolar. Cijena nafte na globalnom tržištu uvijek se izražava u američkim dolarima, te je tečaj američke valute iznimno bitan u formiranju cijene sirove nafte. Kada dolar jača, cijena nafte u pravilu pada, a kada dolar slabi, cijena nafte u pravilu raste.

Budući da je dolar od početka ljeta ojačao približno 10% u odnosu na gotovo sve svjetske valute, pa tako i u odnosu na euro i hrvatsku kunu, ne treba iznenaditi ni veliki pad cijene nafte. Ali upravo radi jačanja dolara, tj. slabljenja eura i kune od 10%, cijena goriva je kod nas još 10% manje osjetljiva na promjenu cijene nafte.

Kada se tome doda i malo kašnjenje distributera u prilagođavanju maloprodajne cijene na crpkama, ne treba iznenadi poprilično velika stabilnost cijena goriva u Hrvatskoj iako je cijena sirove nafte iznimno volatilna te se često u jednom danu mijenja.

Na nafti moguće ostvariti profit

Nakon ulaska Hrvatske u EU sve više banaka i brokerskih kuća omogućuje kupnju i prodaju nafte putem različitih financijskih izvedenica, pa svi oni koji se boje rasta cijena mogu na rastu cijene nafte ostvariti profit koji može višestruko nadoknaditi veći iznos koji će platiti na crpkama. Isto tako, na financijskim tržištima je profit moguće ostvariti i kada cijena pada jer brokeri omogućuju i takozvani short selling.

Budući da od ljeta cijena bez predaha pada, mi u Admiral Marketsu smatramo da pri sadašnjoj cijeni od 76,00 dolara po barelu, kupnja nafte na financijskom tržištu dugoročno može biti iznadprosječno dobra investicija.

 

Komentirajte prvi

New Report

Close