Stari osiguravatelji mogu prodavati police, ostali stoj!

Autor: Božica Babić , 06. studeni 2012. u 22:01
3 mjeseca u EU je rok za isplatu naknade štete, a u nas 14, odnosno 30 dana

Novi zakonski okvir iz upravljačkih struktura izbacuje Allianz, koji ima više od 11 posto tržišta te ignorira društva s malim udjelima.

Novi zakon o obveznim osiguranjima u prometu (ZOOP), kako ga predlaže Ministarstvo financija, ukida tržišnu utakmicu u autoosiguranjima. Ne dopušta dolazak ni jednom novom konkurentu iako se očekuje da bi nakon ulaska Hrvatske u Europsku uniju moglo biti zainteresiranih osiguravatelja, upozorio je Slaven Dobrić, član Uprave Allianza na godišnjem skupu "Dani hrvatskog osiguranja 2012." koji je jučer završen u Rovinju. Prema njegovim riječima, Bruxelles zasigurno neće dopustiti rezerviranje tržišta autoosiguranja za sadašnjih petnaest društava.

Sastav upravnog odbora

U Hrvatski ured za osiguranje sada su učlanjena sva društva koja se bave autoosiguranjima. Svatko ima po jednog predstavnika u Upravnom odboru (UO), a samo Croatia osiguranje dvojicu jer jedino drži više od 25 posto tržišta. Novi prijedlog zakona osim što dijeli HUO na Ured zelene karte i Garancijski fond (povećava trošak osigurateljima koji to financiraju) određuje i da će sljednik – Upravni odbor Ureda zelene karte, imati samo tri člana izabrana prema tržišnim udjelima. Slijedom toga će Croatija dati jednoga, a koncern Agram dva, preko Euroherca i Jadranskog osiguranja. Ako neko društvo iz Europske unije poželi ponuditi u Hrvatskoj policu autoosiguranja, novi mu zakon nalaže da prvo mora zatražiti dozvolu od tročlanoga Upravnog odbora za ulazak na tržište, a on mu je može, ali i ne mora dati. Ne dobije li dozvolu, osiguravatelj žalbu podnosi Skupštini Ureda zelene karte, a tamo prema matematici novog zakona o obveznim osiguranjima u prometu sjedi 398 članova, od kojih 267 stiže iz CO i Agrama. O (ne)odbijanju članstva presuđuje stav dvije trećine skupštinara, što znači da potencijalni konkurent i na toj instanciji vjerojatno može izgubiti bitku za ulazak na hrvatsko tržište. Osim što priječi dolazak društava iz EU, novi zakonski okvir, iznio je Dobrić, iz upravljačkih struktura izbacuje i Allianz, društvo koje danas ima više od 11 posto tržišta autoosiguranja te potpuno ignorira sva ostala društva s malim udjelima. "Ni Croatija ni društva iz koncerna Agram ne bi bili u sadašnjoj poziciji da nije bilo tržišne utakmice. Nedopustivo je zakonom ograničavati ulazak novih konkurenata na tržište", smatra Dobrić.

Europeizacija ili…

Aktualni Zakon o obveznim osiguranjima u prometu je, uz iznimku minimalne osigurane svote, u svemu ostalom usklađen s direktivama Europske unije i ne stoji ocjena Ministarstva financija da je "europeizacija" jedan od ključnih razloga za donošenje novog zakona po hitnom postupku, naglasio je profesor Marijan Ćurković podsjetivši da Vladinim programom usklađivanja zakonodavstva za 2012. nisu bile predviđene ni izmjene, a pogotovo ne novi zakon. Ćurković se osvrnuo i na ocjenu ministarstva da je novi zakon nužan i radi utvrđivanja "objektivnih kriterija za procjenu oštećenja". Nema objektivnih kriterija kojima se može utvrditi koliko vrijedi invalidnost neke osobe, može se govoriti samo o pravičnoj novčanoj naknadi, kazao je. Ne stoji, naveo je, ni tvrdnja da će novi zakon ubrzati postupke naknade štete s obzirom na to da je aktualni zakon uveo rok od 14, odnosno 30 dana, a EU ima rok od tri mjeseca. Rješenja iz prijedloga zakona ugrožavaju pravnu poziciju i zaštitu i oštećenih osoba i osiguranika zbog paušalnog i neobrazloženog sustava vrednovanja i određivanja visine naknade, ustvrdio je Ćurković. Posebno je upozorio na argument društava iz koncerna Agram da im njihov tržišni udio od 43,46 posto daje za pravo odrediti okvir novog zakona o obveznim osiguranjima u prometu. "Tko drži toliki tržišni udio, zapravo je monopolist i ne smije mu se dopustiti da upravo on određuje pravila po kojima će izvršavati svoje obveze prema oštećenima i osiguranicima", upozorio je Ćurković zaključivši da prijedlog zakona objavljen na webu Ministarstva financija u nizu rješenja krši jednakost oštećenih građana što će, prođe li takav zakon, zasigurno izazvati brojne ustavne tužbe.

Kako stoje stvari

Trećina premija su autoosiguranja

Na autoosiguranja otpada najveći dio od ugovorene premije, tako je za devet mjeseci 2012. ukupna premija iznosila 6,9 milijuna kuna, a autoosiguranja su prisvajala 2,3 milijarde kuna.

Komentirajte prvi

New Report

Close