Osigurateljna industrija može izdržati novi nivo premija autoosiguranja

Autor: Božica Babić , 26. svibanj 2014. u 22:01
Tatjana Račić Žlibar, članica Uprave Uniqua osiguranja/D. Urukalovic/PIXSELL

Članica Uprave Uniqua osiguranja pojašnjava kako su udvostručili broj prodanih polica i povećali portfelj klijenata odgovornim ponašanjem.

Uniqa je između 2008. i 2013. ostvarila snažan rast u segmentu obveznih auto osiguranja, gotovo je udvostručila broj polica i premiju dok je prosječna cijena pojedinačne police pojeftinila i bez liberalizacije. Broj ugovorenih polica uvećan je sa 16 na više od 30 tisuća, istodobno je premija rasla sa 29 na 51 milijun kuna. O aktualnostima u ovom segmentu osigurateljnog portfelja društva govori članica Uprave Tatjana Račić Žlibar. 

Zakonodavac je mogućnost liberalizacije cjenika na obveznim auto osiguranjima dopustio još 2008., no zaživjela su tek u jesen 2013. Je li višegodišnja odgoda industriji osiguranja dala razdoblje za bolju pripremu? 
Višegodišnja odgoda poslužila je za bolju pripremu osiguratelja. U tom razdoblju pri Hrvatskom uredu za osiguranje prikupljeni su detaljniji podaci koji su pomogli u kvalitetnijem stvaranju novih cjenika temeljenih na stvarnim statistikama hrvatskog tržišta obveznih osiguranja automobilske odgovornosti i aktuarskim načelima. Tržište u 2008. nije bilo spremno za liberalizaciju, ne samo zbog nedostatka kvalitetnih podataka, već i zbog loših rezultata koje je ta vrsta osiguranja tada imala. Analiza koju je u to vrijeme pripremilo Hrvatsko aktuarsko društvo pokazala je da su ukupne premije prethodnih godina bile prosječno oko 4%, a u 2006. godini 7% nedostatne (premale) za pokriće svih isplata oštećenicima i troškove osiguratelja. Nešto prije toga dogodile su se i dvije velike promjene u poslovanju obveznim osiguranjima iz automobilske odgovornosti zbog promjene zakonskih okvira: znatno su povećane minimalne svote osiguranja, povećan je krug trećih osoba koje imaju pravo na naknadu štete, definirana je neimovinska šteta kao povreda prava osobnosti… tako da 2008. još nije bilo poznato kako će i u kojem obimu te promjene utjecati na visine naknada za štete. Dodatan problem su bili i izuzetno veliki bonusi koji su se neracionalno dodjeljivali – u 2006. godini 85%  polica imalo je maksimalni bonus od 50%, 2008. udio polica s bonusom od 50% je bio smanjen na 73% da bi 2013. dosegao realnih 63,7%.  

 

63,7posto

polica autoosiguranja ima maksimalni bonus

 

Uniqa je proteklih godina u odnosu na prosječnu tržišnu cijenu obveznog autoosiguranja imala policu skuplju i za nekoliko stotina kuna, a portfelj je stalno rastao. Što je klijentima važnije, cijena police ili usluga koju ona jamči u slučaju nezgode? 
Svakako je važnija ukupna usluga koju polica jamči u slučaju štetnog događaja. Jedan od bitnih pokazatelja je i učinkovitost obrade šteta nedavno izašla publikacija Hrvatskog ureda za osiguranje "Izvješće o tržištu obveznih osiguranja u prometu s posebnim osvrtom na osiguranje od automobilske odgovornosti 2013." potvrđuje ono što naši klijenti već dugo prepoznaju kao kvalitetu. Uniqa je uvjerljivo na prvom mjestu s učinkovitosti od 82% dok je udio sudskih šteta među najmanjima na tržištu.Međutim, iako je prosječna premija bila veća, to ne znači da su i pojedinačne police bile skuplje, već na to utječe i struktura portfelja, posebno udio polica s tada najviše dopuštenim bonusom od 50% u ukupnom broju polica. Kako je Uniqa poštivala propisana pravila i nije dijelila neopravdane bonuse, tako je i udio takvih polica u našem portfelju bio manji, a to se očitovalo i u ukupnoj prosječnoj premiji.

Liberalizacija ne mora donijeti apsolutno jeftiniju policu, u Austriji su police poskupjele. Kakav se rasplet očekuje na hrvatskom tržištu? 
Najčešći scenarij je da police u žestokoj tržišnoj utakmici prvo pojeftine i to često preko svake mjere, ali nakon nekog se vremena počnu vraćati na odgovarajući nivo. To se dogodilo i u Austriji, gdje su prvobitna smanjenja premije donijela milijunske gubitke osigurateljima. Kako je ekonomski neodrživo da osiguratelji dugoročno posluju s gubicima, premija se je nakon nekoliko godina počela povećavati. Austrijskom tržištu nakon liberalizacije bilo je potrebno skoro 10 godina da se stabilizira.Iako se na prvi pogled može činiti da je najjeftinija polica najbolja polica, ubrzo se pokazuje da to nije točno. Ako su premije preniske i nisu dovoljne za isplatu svih šteta i pokriće troškova osiguratelja, može se dogoditi da osiguratelj prestane poslovati, a to znači da oštećenici, odnosno oni koji su u prometnoj nesreći ozlijeđeni ili im je vozilo oštećeno bez njihove krivnje, moraju svoje pravo na odštetu ostvarivati direktno od vlasnika vozila. Znači i osiguranici mogu ostati bez osigurateljne zaštite iako su kupili policu osiguranja. Naravno, postoji Garantni fond pri Hrvatskom uredu za osiguranje, koji preuzima isplate u slučaju nesolventnosti osiguratelja, ali ako propadne samo srednje veliki osiguratelj, to bi, kroz Garantni fond kojeg financiraju svi osiguratelji koji se bave obveznim osiguranjima u prometu, ozbiljno ugrozilo poslovanje ostalih osiguratelja, te u najgorem slučaju može doći do bankrota cijelog sustava i Garantnog fonda kako se je dogodilo u Grčkoj.Vjerujem da će hrvatski osiguratelji biti odgovorni i naučiti na tuđem iskustvu, te da snižavanje cijena neće dovesti do nestabilnosti sustava.   

Premija na autoosiguranjima počela od ožujka urušavati. Prijeti li tržištu urušavanje tržišta zbog nelojalne utakmice?
Prethodnih godina vodila se žestoka utakmica, prvo davanjem nezakonitih bonusa, a nakon što se uslijed strože kontrole HANFA-e i akcija koje su provodili sami osiguratelji kroz HUO to smanjilo, provodile su se druge nedozvoljene aktivnosti poput poklanjanja raznih bonova, popusta, povrata premija… Liberalizacija je donijela transparentniji način poslovanja i sada se u službenim statistikama vide stvarni rezultati.Rezultati pokazuju da osigurateljna industrija može izdržati novi nivo premija, međutim moramo biti svjesni razloga koji to omogućuju. Kao posljedica krize, ljudi voze rjeđe, zbog štednje benzina i sporije, što je prema statistikama MUP-a znatno smanjilo broj nesreća i ozljeđenih. Iz tog razloga je i broj šteta iz osiguranja smanjen, mada prosječan iznos štete raste. Dok će gospodarska situacija biti na nivou na kojem je nažalost već nekoliko godina, do tada će i sadašnji nivo premija biti dostatan.

Komentirajte prvi

New Report

Close