Od liberalizacije tržišta najviše su profitirali autoprijevoznici

Autor: Valentina Wiesner Mijić/VL , 27. svibanj 2014. u 22:01
Okrugli stol održan u restoranu Bon Appetit/Borna Filić/PIXSELL

Liberalizacija je donijela razlike, nekad je klijentima možda bilo lakše izabrati kod koga će se osigurati, danas klijent mora biti dobro educiran.

U ovoj su liberalizaciji najviše profitirali prijevoznici, "sedlasti tegljači", pitanje je je li ranije njihova polica osiguranja bila precijenjena ili je ove godine potcijenjena – istaknuo je Goran Radić, direktor Sektora za osiguranje motornih vozila u Croatia osiguranju na okruglom stolu Poslovnog dnevnika o autoosiguranjima.

Police su, kaže Radić, povoljnije i za taksi vozila, pa i za prijevoz opasnih tvari… Za autobuse, međutim, nije bilo značajnijih pomaka,  ali šleperi koji imaju više od 12 tona mase imaju niže police osiguranja u Croatia osiguranju u svim zonama rizika, u cijeloj Hrvatskoj.Mirsad Latović, član uprave Hypo Alpe-Adria-Leasinga, vjeruje da smanjenje premija osiguranja može potaknuti osiguranike i da krenu u veći  broj leasinga. No liberalizacija leasingu, kaže, neće ništa bitno promijeniti na bolje ili gore. Moja je pretpostavka da će osiguravatelji morati korigirati cijenu na kasku, mislim da će se samo preliti iz jedne vrste osiguranja u drugu, a premija će ostati približno ista. Regulator ne bi trebao imati problema oko ukupne premije…", smatra Latović. Što se tiče utjecaja liberalizacije na leasing, Latović pojašnjava da nisu osjetili povećanje zahtjeva za finaniciranjem leasinga, jer je trošak osiguranja uvijek trošak korisnika.Poskupljenje kaska ne bi trebalo biti nikakvo iznenađenje, jer kasko godinama bilježi negativan rezultat. "Dosad je po autokasku uvijek bilo više šteta nego uplaćene premije, a obrnuto je u obveznom autoosiguranju. Sad je situacija transparentnija", napomenula je Gordana Letica, članica Upravnog vijeća Hanfe. 

 

51milijun

kuna manja je premija za autoosiguranja samo u travnju

Pad premije
Nakon pada premije autoosiguranja od 58 milijuna kuna u prva tri mjeseca ove godine u odnosu na isto razdoblje lani te dodatnom smanjenju od 51 milijun kuna samo u travnju, otvorilo se pitanje mogu li neka društva biti toliko pogođena da propadnu. "Mi u Hanfi ne gledamo apsolutni broj za koji je premija pala, nego postotke. Oni osiguravatelji koji će, bilo zbog pada broja nesreća, bilo zbog manje isplate šteta, moći naći prostora za smanjivanje troškova, imati bolje servise i jeftiniju prodaju, moći će dulje održati smanjene premije, oni koji neće, neće je izdržati. Na nama je u Hanfi da pravodobno reagiramo", istaknula je Letica.

Da bi smanjili troškove, osiguravatelji se priklanjaju diferencijaciji, kaže Radić. Svaki osiguravatelj traži nišu; nekome je to dob, nekome kilovati ili nešto drugo. Ide se u tom smjeru, želi se privući manje rizične skupine vozača i na taj način doći do što većeg profita – kaže, otkrivajući da CO nema prostora u izračunima za jedinstvene zone rizika te i dalje ostaju u zonama rizika. Otvoreno kaže da u posljednja četiri mjeseca imaju stalne upite regulatora kako o tome kako su došli do neke premije i tamo gdje nema prostora, moraju paziti. Predstavnicu Hanfe ljuti pisanje medija o tome da je liberalizacija cijena bila moguća još 2008. godine. Pojeftinjenje nije nastalo zbog 1. srpnja. ili samo zbog 1. srpnja. Po meni, osiguravatelji ne kasne pet godina; liberalizacija u vidu smanjenja premija nije bila moguća 2008. Cijena reosiguranja je zbog većih limita porasla, ali niže premije omogućilo je smanjenje šteta i posljedica šteta.

 

15posto

rastao je ukupan broj polica osiguranja na tržištu

Da pad broja nesreća i broja ozlijeđenih i poginulih u prometu, uz bolje ceste i kontrolu prometa, možemo velikim dijelom "zahvaliti" krizi smatra i Tatjana Račić Žlibar, članica uprave Uniqa osiguranja.Ljudi manje voze, manje su na cesti i manja je mogućnost sudara. Kriza je ono što nam omogućava niže premije. Vrlo je vjerojatno da će se ove krivulje kretati prema gore kad kriza prođe, ljudi će voziti više i brže, sad voze sporije jer štede benzin – kaže. Napominje da je broj polica rastao 15 posto u prva četiri mjeseca, no ako malo dublje pogledamo, broj polica za osobna osiguranja povećao se svega 2,4 posto, a ostatak rasta odnosi se na dodatna osiguranj, dopunjavaju se police.

Dodatni proizvod
Za osnovno osiguranje smanjena je cijena, svi osiguravaelji pokušavaju ići s dodatnim proizvodima, od pravne zaštite do iznajmljivanja automobila kad je oštećen. Zbog toga tako jako raste broj dopunskih osiguranja jer je tu puno malih pojedinačnih rizika vezanih uz autoosiguranje, koji imaju relativno niske premije – otkriva T. Račić-Žlibar. Poručuje da je prošlo vrijeme kad su se podaci iz osiguravateljnog posla mogli nadoknađivati dobrim poslovnim rezultatima. Dugo godina bio je trend da se profit ne ostvaruje iz osnovnog poslovanja, sad se ide na sprečavanje prevara čime se smanjuju ukupne štete pa se mogu smanjiti i premije ostalim osiguranicima kao i  ostali troškovi poslovanja.  Više nema dobrih prinosa, osiguravatelji se moraju okrenuti tome da iz core businessa ostvaruju profit. Što ste efikasniji i brži, više možete ponuditi klijentima. Uniqina prosječna premija najveća jer na tržištu, no ona ovisi o strukturi portfelja, postotku polica s maksimalnim postotkom od 50 posto.

"Uvijek smo imali manji udio takvih polica, čak i do deset posto niži od prosjeka tržišta. Poštivali smo pravila i nismo dijelili bonuse, čime je automatski i prosječna premija bila veća", otvorena je članica uprave Uniqe. Na napomenu da predsjednik uprave udruge Hrvatski cestovni prijevoznici Marijan Banelli proziva da je osiguranje vozila u Nagykanizsi deset puta jeftinije, Radić odvraća da je Baneli je malo pretjerao u odnosima cijena."Sad nam je cijena za šlepere u prosjeku dva i pol puta manja nego prije. Osnovica je 7300 kuna,  sa ukupno 12.000 kuna pala je na 3500 do 3700 kuna. U Nagykanizsi može biti oko 1,7 puta niža", izračunao je Radić. Tatjana Račić Žlibar ustvrdila je da Mađarska ima niže cijene od realnih pa mađarski osiguravatelji grcaju i morat će cjenovno krenuti prema gore, a vrlo je lako da neka društva počnu propadati. 

Pomicanje granice
Kad je posrijedi isplata šteta, pomicanje granice maksimalne svote odštete sa 3,5 na  42,75 milijuna kuna, odrazit će se na iznose odšteta koje će osiguravatelj isplatiti. Premda čak 14 društava koja nude obvezna autoosiguranja imaju ugovorenu premiju ispod ovih limita, jedno tek 23 milijuna kuna, Gordana Letica napominje da za pojedinačne štete ovi limiti nisu bitni. "Oni dolaze do izražaja kad su posrijedi lančani sudari i li je puno osoba ozlijeđeno ili stradalo. Mala društva imaju opsežna pokrića ugovorena reosiguranjem, to na žalost povećava njihove troškove i moraju naći drugi način da održe konkurentne premije", kaže G. Letica. Zaključuje da sada na tržištu vlada i  red i kaos; red jer je sve transparentnije i već uvidom u web mogu se dobiti kompletne informacije o cijeni, no odgovornost svakog osiguranika je da odabere najpovoljnije, ne u smislu cijene nego pokrića koja mu trebaju. "Liberalizacija je donijela razlike, nekad je klijentima možda bilo lakše izabrati kod koga će se osigurati, danas klijent mora biti dobro educiran i pročitati ono napisano i velikim i malim i najmanjim slovima. Niža cijena u konačnici znači i nižu zaštitu", zaključila je T. Račić-Žlibar. 

Izjave sudionika:

Za osnovno osiguranje smanjena je cijena, svi osiguravaelji pokušavaju ići s dodatnim proizvodima, od pravne zaštite do iznajmljivanja automobila kad je oštećen. Zbog toga tako jako raste broj dopunskih osiguranja jer je tu puno malih pojedinačnih rizika
Tatjana Račić Žlibar, članica uprave Uniqa osiguranja

Diferencijacija je vrlo bitna, svaki osiguravatelj traži nišu, nekome je to dob, nekome kilovati ili nešto drugo. Ide se u tom smjeru, želi se privući manje rizične skupine vozača i na taj način doći do što većeg profita. U ovoj su liberalizaciji najviše profitirali prijevoznici; pitanje JE je li ranije polica potcijenjena ili je ove godine precijenjena
Goran Radić, direktor sektora za osiguranje motornih vozila u Croatia osiguranju

Pojeftinjenje nije nastalo zbog 1. srpnja 2013. godine ili samo zbog ulaska u europsku uniju. Po meni, osiguravatelji ne kasne pet godina. Liberalizacija u vidu smanjenja premija nije bila moguća 2008. godine; niže premije omogućilo je smanjenje šteta i posljedica šteta
Gordana Letica, članica Upravnoga vijeća Hanfe

Moja je pretpostavka da će osiguravatelji morati korigirati cijenu na kasku, mislim da će se samo preliti iz jedne vrste osiguranja u drugu, a premija će ostati približno ista. Regulator ne bi trebao imati problema oko ukupne premije
Mirsad Latović, član uprave Hypo Alpe-Adria-Leasinga

Komentirajte prvi

New Report

Close