Jeftinije police Hrvati su trebali dobiti još 2008. godine

Autor: Božica Babić , 27. veljača 2013. u 19:55
Slika domaćeg tržišta uoči ulaska u EU s kojim stiže i konkurencija

Prije pet godina pokušaj ponude liberaliziranih cjenika blokirala je Hanfa pa je osiguranicima mogućnost izbora i danas posve sužena.

Provjeri cijene autoosiguranja (AO), dobij dvostruki popust i osvoji 10.000 eura, reklamni je slogan kojim je Generali 2010. mamio vlasnike vozila u Sloveniji na ugovaranje police autoosiguranja obećavajući uštedu do 300 eura. Generali je ubrzo konkurentima pomrsio planove i preoteo klijente. Čim uđemo u EU na našem će tržištu moći poslovati društva iz zemalja članica uz jednostavnu proceduru pa se, primjerice, društvo iz Berlina ili Varšave ne mora ponovno registrirati i u Zagrebu. Prosječna cijena AO police u nizu EU zemalja niža je nego u nas. Ne samo u Poljskoj, Mađarskoj, Češkoj ili Slovačkoj već i u Francuskoj i Švedskoj, uglavnom je od 110 do 180 eura pa je za očekivati da će nova društva i nama nuditi jeftinije police.

'Ne može'
Uvođenje liberaliziranih, odnosno individualiziranih AO cjenika zakonodavac je hrvatskim osiguravateljima dopustio od siječnja 2008. No pokušaj Allianza i Generalija da u proljeće te godine ponude liberalizirane cjenike nije dobio zeleno svjetlo Hanfe. Profesor na riječkom Sveučilištu i nekadašnji predsjednik Uprave Croatia osiguranja Marijan Ćurković smatra da su osiguranici prevareni, a pet godina nepovratno izgubljeno. "Umjesto jačanja konkurentnosti i ponude novih proizvoda sve je zamrznuto na onom što smo imali još u socijalizmu: Osiguranje odgovornosti do zakonom propisane svote, premija ovisna o snazi motora, vrsti vozila i zoni rizika. Ponude društava gotovo su identične. I pravo osiguranika na izbor je kao u komunizmu: Više kandidata – ista partija, odnosno više osiguravatelja – isto osiguranje. Javnost ne zna na čemu se temelje premijski sustavi, potrošači su ostavljeni postrani," upozorava. Sustav ocjenjuje kao "kvazi liberalizirano tržište" koje odgovara i državi i osiguravateljima. Državi jer – što je veća premija to je veći porez. Osiguravatelji, dodaje, "imaju sigurnu i visoku premiju u uvjetima kada je broj nezgoda i šteta sve manji, a dobit iz auto-odgovornosti sve veća".

Čak tvrdi da je "uspostavljen kartelski sustav suprotan duhu liberalizacije". Dolazak društava iz EU za Ćurkovića je neupitan. Donijet će svoje proizvode i tarife, a zbog konkurencije će pasti cijena polica.   Uoči najave liberalizacije 2007. premija na autoosiguranjima iznosila je 2,72 mlrd. kuna, prosječna cijena police 1403 kn, a za štete je plaćeno 1,56 milijardi. U pričuvi društava na kraju 2007. ostalo je 3,69 milijadi, 12% više nego na kraju 2006. U 2012. ukupna AO premija iznosila 2,94 milijarde, a za štete, kojih je bilo 10% manje, plaćeno je 1,09 milijardi. Ova dva podatka bolja su od rezultata iz 2011. koja je zaključena sa 2,91 mlrd. kuna premije i za štete je isplaćeno 1,18 milijardi. Cijena prosječne AO police u 2011. bila je 1500 kuna, a bruto pričuva branše 4,39 milijardi kuna. U činjenici da je 2007. razlika između premije i isplaćenih šteta iznosila 1,12 milijardi, da bi u 2011. rasla na 1,75 milijardi, te u 2012. na 1,85 milijardi, mnogi nalaze argumente da je polica morala pojeftiniti. Ali od 15 društava koja ju nude, samo su HOK i Uniqa u 2011. u odnosu na cijene iz 2007. pojeftinili.     

Planovi domaćih 'igrača'
Pripremaju li strategije za nove tržišne okolnosti pitali smo svih 15 društava, odgovorilo ih je samo četvero. U CO kažu da već 10-ak godina sustavno analiziraju deregulirana tržišta obveznog osiguranja, sve prednosti, mane i zamke. Pripremaju se, kažu, kako bi na vrijeme mogli ponuditi najbolji proizvod i tvrde da će i na otvorenom tržištu imati konkurentne uvjete. Smatraju da regulator više neće  "sprječavati primjenu cjenika" nego će nadzirati društva u provedbi obveza iz ugovora o osiguranju i dostatnosti kapitala.Iz Grawea napominju da iskustva tranzicijskih zemalja svjedoče da su zabilježile manji ulazak konkurencije na tržište pa ne očekuju značajniji dolazak novih društava. I oni prate zbivanja na tržištu i razmišljaju o svim mogućim opcijama kako bi liberalizaciju spremni dočekali. Potpuna liberalizacija, ocjenjuju u Uniqi osiguranju, donijet će koristi potrošačima samo uz uvjet da novi premijski sustavi budu rezultat aktuarskih načela i pravila struke, a ne želje da se niskim cijenama zavlada tržištem. U suprotnom, opominju, ugrozit će se cilj obveznog osiguranja, a to je zaštita žrtava prometnih nezgoda te dovesti u pitanje pravo oštećenih na naknadu štete. Iz Generalija samo kratko kažu da će biti spremni za liberalizirano tržište. 

Komentirajte prvi

New Report

Close