Hrvati se i dalje ne koriste svim kartičarskim mogućnostima

Tržišta 9.6.2009. 22:00 Tin Bašić

Unatoč finacijskoj i gospodarskoj krizi Hrvati vole trošiti i sve više 'peglaju' kartice, iako nešto opreznije nego prije

Uporaba kartica nije se smanjila iako gospodarska kriza, može se reći, građanima jamči financijsku nesigurnost i neizvjesnost. Iako u Hrvatskoj negativni svjetski financijski trendovi još nisu punom snagom zakucali na vrata, ipak nije izvjesno što će se u sljedećem razdoblju dogoditi. No bez obzira na negativnosti s kojima se svakodnevno susrećemo, Hrvati vole trošiti i sve više “peglaju” kartice iako nešto opreznije nego prije. “Zbog financijske krize te uvođenja neradne nedjelje u prvom tromjesečju ove godine Erste Card Club bilježi manje iznose, ali veći broj transakcija. To ukazuje na trend smanjivanja kupnji većih iznosa poput namještaja, bijele tehnike, ali povećanje svakodnevnih kupnji manjih iznosa za koje se do sada najviše koristila gotovina”, poručuju u Erste Card Clubu. “S obzirom na okolnosti normalno je da se i budući klijenti i korisnici ponašaju nešto opreznije pa smanjuju potrošnju. Bitno je da svatko ocijeni za sebe koje su mu financijske mogućnosti i tome se prilagodi. Iako je hrvatsko tržište naizgled preplavljeno brojnim kartičnim proizvodima, potrošači ih još nisu naučili koristiti u punom smislu te još ima prostora za daljnji razvoj. Svaki korisnik uvelike može olakšati svoje novčano poslovanje posjedovanjem i po nekoliko kartica te korištenjem dodatnih usluga koje one pružaju”, poručuje Mislav Blažić, predsjednik Uprave PBZ Carda, koji uz Maestro, Visu i MasterCard nude i American Express.

Potencijal hrvatskog tržišta
Upravo zbog spomenute krize mogućnosti znatnijeg rasta kartičarskog poslovanja manje su nego uobičajene te se banke ove godine ponajprije više okreću postojećim korisnicima, unapređenju postojećih pogodnosti i daljnjem podizanju razine usluge. “Također više od 30 posto plaćanja na hrvatskom tržištu odvija se gotovinski, stoga i tu vidimo potencijal za dodatni rast i razvoj poslovanja”, ističe Blažić. Broj korisnika aktivnih kartica PBZ Carda na kraju travnja ove godine neznatno je veći u odnosu na prosinac, no ipak je četiri posto veći u odnosu na isto razdoblje prošle godine.“Rast izdanih kartica nešto je manji nego lani, na što je utjecala gospodarska situacija te oprez potencijalnih korisnika u odnosu na potrošnju. Međutim, to ovisi i o rasporedu marketinških aktivnosti i kampanji, a početkom godine manji prirast novoizdanih kartice je uobičajen”, kaže Blažić. Dodaje kako je ukupan promet u prva četiri mjeseca ove godine po svim proizvodima iz portfelja, odnosno American Expressa, MasterCarda, Maestra i Vise na razini prometa ostvarenog u istom razdoblju prošle godine i iznosi više od 8,8 milijardi kuna.Na kraju 2008. broj American Express kartica iznosio je oko 550.000 kartica te je porastao za tri posto u odnosu na 2007., dok je broj MasterCard i Visa kartica, dosegnuvši gotovo 1,450.000 kartica, zabilježio rast od šest posto u odnosu na godinu prije. “U 2008. godini PBZ Card imao je gotovo 60.000 prodajnih mjesta, što predstavlja rast od osam posto u odnosu na prethodnu godinu”, poručuju u PBZ Cardu. Ukupan promet prodajnih mjesta PBZ Carda iznosio je 22,5 milijardi kuna, što predstavlja rast od oko 15 posto u odnosu na 2007. Sličan rast ostvaren je i u broju obavljenih transakcija - 81,7 milijuna, odnosno 15% više nego prethodne godine. Tijekom 2008. dobit prije oporezivanja iznosila je 270,6 milijuna kuna te je porasla za gotovo 10% u odnosu na 2007. U istom razdoblju neto dobit iznosila je 215,8 milijuna kuna, što je rast od 10 posto u usporedbi sa 2007. godinom.

I dalje raste
Rast bilježi i Erste banka, no važno je naglasiti kako je od početka godine započeo proces postupne migracije i centralizacije cjelokupnog segmenta poslovanja kreditnim karticama Erste grupe unutar njezine članice u Hrvatskoj, Erste Card Cluba. “Erste banka je 30. travnja 2009. imala 719.053 ukupno izdanih kartica, kreditnih i debitnih, što je 7,48% više nego u istom razdoblju lani unatoč tomu što je dio postupno migrirao u ECC”, poručuju u Erste banci. Nadalje, ta banka ima ukupno 654.251 debitnu kartica i 64.802 kreditne kartice. “Od ukupnog broja 697.634 kartice su kartice za građanstvo, dok se 21.419 kartica odnosi na poslovne kartice. U prva četiri mjeseca ukupno je svim karticama Erste banke napravljeno 6,8 mil transakcija, što je 7,17 posto više u odnosu na isto razdoblje prošle godine”, ističu u Ersteu. Govoreći o Erste Card Clubu, 2008. ostvario je rast prihoda od 26 posto u odnosu na godinu prije, dok je neto dobit u odnosu na 2007. povećana za 30 posto na 96,6 milijuna kuna. Tijekom prvog tromjesečja ove godine ostvaren je prihod od 116 milijuna kuna s rastom od četiri posto. No Erste Card Club poznat je po Diners Club. Naime, Erste Card Club, kako ističu, “već godinama bilježi trend povećanja broja korisnika kartica Diners Cluba. Tako je proteklu godinu završio sa 456.000 izdanih kartica, dok je broj kartica izdanih u prvom tromjesečju ove godine povećan za jedan posto u odnosu na kraj 2008.”. Promatrajući ukupan broj izdanih kartica, ali već spomenutu migraciju poslovanja iz banke u Card Club, od 300.000 klijenata 75 posto čine korisnici Diners Club kartica, dok su ostalih 25 posto korisnici Vise i MasterCarda.Iako je prije desetak godina broj i vrsta kreditnih kartica bio strašno mali, danas svaka kreditna ili debitna kartica ima podvrstu prilagođenu određenoj strukturi i zahtjevima klijenata. Tako je kod American Expressa najveći porast aktivnih korisnika u segmentu poslovnih kartica, zatim kod osobnih “charge” kartica. “Kod Visa i MasterCard brendova najveći je porast kod revolving kartica, a zatim također slijede ‘charge’ kartice”, poručuju u PBZ Cardu.


Ponuda revolving kartica
U Raiffeisen banci nude Maestro i Visa Electron debitne kartice vezane za tekući račun, te Visa Electron EUR i Visa Electron USD debitne kartice vezane za devizni račun. “Debitnom karticom korisnik može podizati gotovinu i plaćati u trgovačko-uslužnoj mreži u okviru raspoloživih sredstava na pripadajućem računu, a svaka transakcija odmah tereti račun, osim kad je riječ o kupnji na rate. U ponudi imaju i revolving kreditne kartice, i to Visa Classic, Visa Gold i MasterCard revolving kreditne kartice, te u suradnji s Irisom VISA IRIS Beauty&Fashion revolving kreditnu karticu. ”Revolving kreditne kartice također se koriste za kupnje u trgovačko-uslužnoj mreži i podizanje gotovine u okviru odobrenoga mjesečnog iznosa za potrošnju, no one pružaju mogućnost kreditiranja odgodom plaćanja do 45 dana, a usto korisnik svaki mjesec može odlučiti hoće li platiti samo dio učinjenih troškova, minimalno pet posto za Visa kartice, odnosno 10 posto za MasterCard ili cjelokupan iznos", ističu u toj banci.


Nestandardne kartice
Osim strandardnih kartica, u Hypo Alpe-Adria banci nude i MasterCard Unembossed PrePaid darovnu karticu. “Osnovna namjena te kartice je darivanje, a korisniku kartice omogućuje da prema svojim željama i raspoloživom novčanom iznosu odabere ono što je upravo za njega jedinstveno, drukčije i posebno. Maksimalan iznos dara na kartici je 15.000 kuna, a može služiti i kao dar u nagradnim igrama, pri čemu je maksimalan iznos na kartičnom računu 40.000 kuna”, kažu u Hypo banci. U ponudi imaju i MasterCard Unembossed PrePaid kartice koja je pogodna za kupnju preko interneta i kao kartica na koju djetetu roditelji mogu uplaćivati džeparac u ciklusima koje određuju roditelji i tako regulirati djetetovu potrošnju. Iako postoje razne ponude banaka u segmentu kartičarskog poslovanja i nudi se raznolika lepeza proizvoda, kako je već spomenuto, i dalje ima puno prostora za širenje. “Klijente treba potaknuti na korištenje kartica, dajući im dobre argumente te dostupnost POS terminala za njihovo korištenje. Potrebno je u svijest potrošača usaditi misao o korištenju kartice svakodnevno za sve životne potrebe. Danas je lako koristiti kartice, u trgovinama, trgovačkim centrima, na benzinskim postajama, pa čak i u sportskim i wellness centrima postoje POS terminali”, zaključuju u Erste banci.

Činjenice

Blagi rast korisnika Americana
Na kraju 2008. broj American Express kartica iznosio je oko 550.000 kartica te je porastao za tri posto u odnosu na 2007

Erste uspješan usprkos migraciji
Erste banka je 30. travnja 2009. godine imala 719.053 ukupno izdanih kartica, kreditnih i debitnih, što je 7,48% više nego u istom razdoblju lani unatoč tomu što je dio postupno migrirao u Erste Card Club.

300.000 klijenata ECC-a
Od 300.000 klijenata Erste Club Carda 75 posto čine korisnici Diners Club kartica, dok su ostalih 25 posto korisnici Vise i MasterCarda

  1. Ključne riječi
  2. Kartično poslovanje u RH
  3. PBZ Card d.o.o.
  4. Erste Card Club (Diners)
  5. HYBA (Hypo Alpe-Adria-Bank d.d.)

Samo registrirani korisnici mogu komentirati

Nemaš korisnički račun? Registriraj se ovdje!

Prijavi se ovdje!

Povratak na vrh