Sve što trebate znati o sastavljanju završnog računa

Autor: Mazars Cinotti , 26. ožujak 2014. u 17:01
Thinkstock

Svakako jedna od stvari koje je potrebno provjeriti prije sastavljanja završnog računa jest da li postoje troškovi ili obveze za koje je potrebno izvršiti rezerviranja.

Svakako jedna od stvari koje je potrebno provjeriti prije sastavljanja završnog računa jest da li postoje troškovi ili obveze za koje je potrebno izvršiti rezerviranja, a sve kako bi financijski izvještaji bili u skladu s računovodstvenim standardima, ali i kako bi se platilo manje poreza na dobit, odnosno kako se ne bi platio dio poreza na dobit koja nije ostvarena zbog ne/uključivanja porezno priznatih troškova rezervacija

Prema HSFI standardima, rezerviranja su definirana kao obveza neodređenog vremena i/ili iznosa.

Pojam rezervacija definiran je i Zakonom i Pravilnikom o porezu na dobit. Navedeni porezni propisi o rezervacijama navode sljedeće skupine rezervacija koje se smatraju porezno priznatima:

– rezerviranja za rizike i troškove na temelju zakona ili drugog propisa;

– rezerviranja za otpremnine;

– rezerviranja za troškove obnavljanja prirodnih bogatstava;

– rezerviranja za troškove u jamstvenim rokovima;

– rezerviranja po započetim sudskim sporovima;

– rezerviranja kod banaka za rizike od potencijalnih gubitaka sukladno propisima Hrvatske narodne banke;

– rezerviranja kod osiguravajućih društava koja se obvezatno formiraju sukladno zakonu koji uređuje osiguranje;

– rezerviranja za neiskorištene godišnje odmore.

Od gore navedenih rezervacija, u nastavku opisujemo one koje najčešće susrećemo u praksi, te napominjemo na što je potrebno pripaziti.

Bitno je na početku napomenuti da rezervacije same po sebi nisu problematična stvar, pod uvjetom da su opravdane i potrebne. Dapače, ako su rezervacije opravdane i potrebne, njihovo iskazivanje zapravo ukazuje da poduzetnik istinito prezentira svoje financijske podatke, te zadovoljava uvjete standarda financijskog izvještavanja (neovisno da li je riječ o MSFI ili HSFI standardima). Međutim, ako se pomoću rezervacija „na silu“ pokušava umanjiti rezultat, dosta često se stvari znaju zakomplicirati.

Rezerviranja za troškove u jamstvenim rokovima

Rezerviranja za troškove u jamstvenim rokovima jesu rezerviranja za troškove otklanjanja nedostataka u jamstvenim rokovima u visini utvrđenoj na temelju ugovora i prijašnjih iskustvenih spoznaja u svakoj od djelatnosti, ako ne postoji pravni temelj da se takvi izdaci naplate od treće osobe.

Gore spomenuto konkretno znači da ako mislite iskazati rezervaciju za troškove u jamstvenim rokovima koja bi bila porezno priznata, ista treba zadovoljavati sljedeće uvjete:

– temelji se na ugovoru – postoji ugovor koji Vas obvezuje da nadoknadite štetu za neispravan proizvod / izvršenu uslugu (jamstvo);

– postoje podaci iz prethodnih razdoblja koji mogu dokazati da je izvjesno nastupanje negativnog događaja za društvo – npr.  da će se određeni postotak od prodanih proizvoda pokazati neispravan i da će društvo snositi određene troškove po toj osnovi. Ako takvi podaci ne postoje, rashodi rezervacija se utvrđuju na temelju pretpostavljenih budućih troškova, ovisno o vrijednosti i rokovima danih jamstava (što ponovno mora biti vjerodostojan podatak, a

– najčešće je riječ o postotku koji je kao takav naveden u samim ugovorima);
da se troškovi neispravnih proizvoda / usluga ne mogu naplatiti od treće osobe (najčešće proizvođača).

U praksi, najčešća je greška knjiženje rezervacije za jamstva, a gdje pruženog jamstva ili drugog vida obveze za neispravnost uopće niti nema.

Rezerviranja za neiskorištene godišnje odmore

Rezerviranja za neiskorištene godišnje odmore su dobar način da se privremeno odgodi porezna obveza, te da se plaćanje poreza na dobit premjesti iz tekuće u sljedeću poreznu godinu.

Međutim, kao i kod svih ostalih rezervacija, treba pripaziti na nekoliko detalja kako slijedi:

– potrebno je voditi evidenciju radnog vremena iz koje je vidljivo koliko dana neiskorištenog godišnjeg odmora ima pojedini radnik;

– potrebno je napraviti kalkulaciju koja pokazuje koliki je ukupan trošak navedene rezervacije. Ovdje pripazite, potrebno je koristiti pretpostavljeni BRUTO 2 trošak (cijena bruto 2 sata x neiskorišteni broj sati godišnjeg odmora);

– naredne godine, rezervacije za neiskorištene godišnje odmore se obvezno ukidaju (umjesto troška iskorištenih / isplaćenih dana godišnjeg odmora, imat ćemo dugovno knjiženje unutar skupine rezervacija (obveza) ili ćemo imati prihod od ukidanja rezervacije (npr. ako se smanji bruto 2 trošak pojedinog radnika);

– obvezno je: ili omogućiti korištenje ili isplatiti neiskorišteni godišnji odmor za tekuću godinu do 30.6 naredne godine. 

Kroz praksu smo utvrdili da je najčešća greška zapravo neiskazivanje rezervacije za neiskorištene godišnje odmore što znači da:

– ispuštate privremenu poreznu uštedu (besplatno financiranje) na koju imate pravo;

– ne iskazujete troškove u razdoblju u koje pripadaju čime postupate u suprotnosti s Međunarodnim standardima financijskog izvještavanja, tj. načelom sučeljavanja prihoda i rashoda.

Rezerviranja za troškove po započetim sudskim sporovima

Rezervacije za troškove po započetim sudskim sporovima su dosta česte u praksi, s obzirom da su tužbe (bilo od strane poslovnih partnera, bilo od strane radnika) uobičajene u normalnom poslovnom djelovanju.

Kako bi rezerviranja bila porezno priznat rashod, trebaju biti zadovoljeni sljedeći uvjeti:

– sudski spor mora biti pokrenut protiv Vašeg društva, tj. ne priznaju se rezervacije za troškove sudskih sporova u kojima Vaše društvo nekog tuži;

– sudski spor mora započeti do petnaestog dana prije dana podnošenja porezne prijave (npr. ako poreznu prijavu podnosite 15.4., priznaju se rezervacije za započete sudske sporove zaključno s 31.3.);
rezervacija se izračunava kao visina utužene svote + pripadajući troškovi postupka (osim kamata);

– priznaju se i rezervacije u procesima mirenja i arbitraže;

Dodali bismo da bi odljev novčanih sredstava trebao biti izvjestan. Navedeno konkretno znači da bi bilo poželjno pribaviti potvrdu odvjetnika da postoji vjerojatnost djelomičnog ili potpunog gubitka sudskog spora.

Zaključak

Utemeljena rezerviranja na temelju vjerodostojne dokumentacije najprije omogućuje da se u financijskim izvještajima prikaže stvarno i realno financijsko stanje društva, ali pritom stvara poreznu uštedu na način da se knjiženjem troškova rezervacije na temelju vjerodostojne dokumentacije umanji iznos konačnog poreza na dobit na koju nerijetko zaboravljaju računovođe pri sastavljanju završnog računu ili pak knjiže rezervacije na temelju ne vjerodostojne dokumentacije čime se društva izlažu poreznim rizicima.

Članak napisao Mazars Cinotti Consulting

 

Mazars Cinotti Audit, Mazars Cinotti Consulting i Mazars Cinotti Accounting su specijalizirana društva koja počivaju na principima profesionalnosti, te pružanja vrijednosti za novac našim klijentima.

Društva Mazars Cinotti su specijalizirana za pružanje revizijskih, poreznih, financijskih te računovodstveno – knjigovodstvenih usluga. Pokrivamo cijeli spektar usluga s navedenih područja te za iste posjedujemo potrebne licence te višegodišnje međunarodno i domaće iskustvo. Mazars Cinotti društva su članovi Mazars grupe. Mazars je međunarodna, neovisna organizacija specijalizirana u područjima poreza, revizije, računovodstva te pravnog i poslovnog savjetovanja (www.mazars.hr i www.mazars.com).

Tekstovi su informativnog karaktera te se isti ne bi trebali koristi za donošenje poslovnih odluka.

Komentirajte prvi

New Report

Close