Što putničke agencije trebaju znati o PDV-u

Autor: Mazars Cinotti , 13. svibanj 2014. u 10:31
Thinkstock

Ulaskom u EU, odnosno stupanjem na snagu novog trenutno važećeg Zakona o PDV-u znatno se promijenio način oporezivanja putničkih agencija i turoperatora.

Ulaskom u EU, odnosno stupanjem na snagu novog trenutno važećeg Zakona o PDV-u znatno se promijenio način oporezivanja putničkih agencija i turoperatora. U primjenu je uveden posebni postupak oporezivanja marže, no važno je napomenuti da se navedeni postupak primjenjuje samo u određenim uvjetima. Stoga, putničke agencije (i drugi porezni obveznici koji ispunjavaju uvjete za primjenu) prije utvrđivanja poreznog tretmana svojih isporuka, moraju provjeriti određene činjenice važne za porezni aspekt.

U čije ime djelujem?

Sukladno zakonskim propisima (čl. 91. st. 1. Zakona o PDV) posebni postupak oporezivanja se primjenjuje samo u slučajevima kada putničke agencije i organizatori putovanja posluju s putnicima u svoje ime, a koriste isporuke dobara i usluge drugih poreznih obveznika za obavljanje usluga putovanja. Prema tome, neovisno o tome da li se poslovanje obavlja za svoj račun ili za tuđi račun, putnička agencija ispunjava uvjete za primjenu posebnog postupka ako posluje u svoje ime.

Međutim, ako ista djeluje kao posrednik, odnosno u tuđe ime, u tom slučaju nema pravo primijeniti posebni postupak.

Stoga, prije potpisa ugovora s poslovnim partnerima, putničke agencije trebaju razmisliti na koji način žele djelovati prema kupcima, jer navedeno određuje porezni tretman njihovih isporuka.

Koje usluge prodajem i tko je kupac usluga?

Od stupanja na snagu novog Zakona o PDV-u u srpnju prošle godine, oporezivanje putničkih agencija je doživjelo značajnu promjenu izmjenama Pravilnika o PDV-u početkom 2014. godine.

Između ostalog, navedenim izmjenama je izbrisan uvjet da se za primjenu posebnog postupka moraju prodavati minimalno dvije usluge (usklađenje sa EU propisima), nego je dovoljno da se obavlja jedna od usluga prijevoza, smještaja ili drugih turističkih usluga što čine cjelinu i koje se obavljaju u vremenu duljem od 24 sata ili uključuju barem jedno noćenje.

Dodatno, u hrvatsko zakonodavstvo je implementirana presuda Europskog suda pravde C-189/11 od 26. rujna 2013. godine kojom je definirano da posebni postupak putnička agencija primjenjuje neovisno o tome kome obavlja uslugu organizacije putovanja (bilo fizičkoj osobi – putniku, bilo pravnoj osobi).

Gdje se usluge obavljaju?

Posebni postupak se primjenjuje samo za isporuke koje se obavljaju unutar Europske unije, dok se usluge koje se obavljaju izvan Europske unije smatraju posredničkim usluga oslobođenim PDV-a.

Primjer posebnog postupka oporezivanja

Prije svega važno je napomenuti da porezni obveznici nemaju pravo izbora na posebni postupak oporezivanja, odnosno ako su zadovoljeni uvjeti za primjenu dužni su primijeniti isti. Posebni postupaka oporezivanja se provodi tako da porezni obveznik nema pravo na priznavanje pretporeza po ulaznim računima koji se izravno odnose na usluge koje se obavljaju putnicima (npr. ulazni račun hotela za smještaj koji se fakturira putniku). Međutim, porezni obveznik ima pravo na priznanje pretporeza po računima koji se ne fakturiraju izravno na putnika (npr. ulazni račun za računovodstvene usluge).

Nadalje, sve usluge koje putnička agencija obavlja putniku se smatraju jedinstvenom isporukom za koju se obračunava naknada.

Porezna osnovica za obračun PDV je razlika u cijeni putničke agencije, odnosno razlika između ukupne naknade, koju plaća putnik i stvarnih troškova putničke agencije za isporuke dobara ili usluga koje su joj obavili drugi porezni obveznici s uključenim neodbitnim  pretporezom. Na tu se primjeni preračunata stopa PDV od 20%.

Tipičan primjer obračuna je prikazan u nastavku.

Putnička agencija iz Zagreba organizirala je četverodnevno putovanje u Rim za što je od:

Hotela u Rimu primila račun za noćenje 20 osoba u iznosu od 50.000 kuna u čemu je obračunan i talijanski PDV;
Također je od prijevozničke tvrtke primila račun za karte u iznosu od 40.000 kuna što s uključenim PDV-om (PDV više zemalja);
Agencija putniku izdaje račun u iznosu od  5.500 kuna.

—————————————————————————————————————-

Ukupni trošak po ulaznom računu: 90.000 kuna (50.000 + 40.000)
Ukupni prihodi putničke agencije: 110.000 kuna (20 * 5.500)
Ostvarena razlika u cijeni: 20.000 kuna (110.000 – 90.000)
PDV iz razlike, preračunatom stopom: 4.000 kuna (20.000 * 20%)

Zaključak

Oporezivanje putničkih agencija je jedna od tematika koje su donijele najviše promjena nakon ulaska u Europsku uniju, a dodatne probleme u praksi za porezne obveznike je donijela navedena presuda Europskog suda pravde C-189/11.

U ovom članku su navedena generalna pravila i neke od činjenica koje je potrebno uzeti u obzir prije odluke o poreznom tretmanu poslovanja putničkih agencija.

Međutim, poslovna praksa nudi širok spektar različitih kombinacija za koje nije uvijek jasno definirano na koji način postupiti i koji porezni tretman primijeniti.

Budući da dodatne porezne obveze u slučaju pogrešnog poreznog tretmana isporuka mogu biti poprilično značajne (zamislite iznose PDV-a u slučaju da ste neispravno izdavali račune cijelu turističku sezonu), snažno preporučujemo da konzultirate Vašeg poreznog savjetnika ako imate određen dvojbe prilikom utvrđivanja poreznog tretmana svojih isporuka.

Članak napisao Mazars Cinotti Consulting

 

Mazars Cinotti Audit, Mazars Cinotti Consulting i Mazars Cinotti Accounting su specijalizirana društva koja počivaju na principima profesionalnosti, te pružanja vrijednosti za novac našim klijentima.

Društva Mazars Cinotti su specijalizirana za pružanje revizijskih, poreznih, financijskih te računovodstveno – knjigovodstvenih usluga. Pokrivamo cijeli spektar usluga s navedenih područja te za iste posjedujemo potrebne licence te višegodišnje međunarodno i domaće iskustvo. Mazars Cinotti društva su članovi Mazars grupe. Mazars je međunarodna, neovisna organizacija specijalizirana u područjima poreza, revizije, računovodstva te pravnog i poslovnog savjetovanja (www.mazars.hr i www.mazars.com).

Tekstovi su informativnog karaktera te se isti ne bi trebali koristi za donošenje poslovnih odluka.

 

 

Komentirajte prvi

New Report

Close