Recite šefu da vam ‘teškaš’ ugrožava produktivnost

Autor: Ozren Podnar , 18. srpanj 2008. u 06:30

S neugodnim se ljudima lakše obračunati ako su nepodnošljivi i drugima, a teže ako gnjave samo vas

Svi smo imali iskustva s teškim, neugodnim i problematičnim osobama u radnoj sredini. Kamo god otišli, susrest ćemo se s osobom s kojom ćemo se morati obračunati – ili otići drugamo. Teških osoba ima svugdje i javljaju se u raznim oblicima. Neki “teškaši” stalno pričaju i nikada ne slušaju.

Drugi moraju uvijek imati zadnju riječ. Treći ne ispunjavaju obveze, podcjenjuju sve za što nisu osobno zaslužni, nadmeću se za naklonost nadređenog, podmeću ili lažno optužuju. Neki pak vrebaju svaku priliku da vam naude pa stalno osjećate potrebu da čuvate leđa. Osebujan oblik maltretiranja je navođenje drugih suradnika da stvore kliku i udruže se protiv vas. S teškim se ljudima lakše obračunati ako se radi o osobama koje su općenito nepodnošljive ili kad njihovo ponašanje zahvaća više ljudi. Mnogo je teže ako teška osoba napada samo jednog radnika i ometa ga u poslu. Poneki se put problem teške osobe može riješiti lukavstvom i inteligencijom, drugi put može poslužiti prijetnja silom, a nekad bude koristi i od pregovora, popustljivosti, ignoriranja ili intervencije treće osobe. Nažalost, u nekim slučajevima teška osoba je ta koja nadvlada te je odlazak jedini izlaz. Ipak, ne valja se predati bez otpora. Razmotrimo nekoliko tehnika koje vam mogu pomoći da se nosite s teškim osobama u radnoj sredini. Podrazumijeva se da će uspješnost vaše intervencije uvelike ovisiti o položaju na hijerarhijskoj ljestvici koju zauzimate vi i druga strana.

Jeste li jedina žrtva?
Otkrijte ima li još netko osim vas sličnih problema s istom teškom osobom. Porazgovarajte o njoj s kolegama s kojima ste najbliskiji. Ako ste vi jedina “žrtva”, još ne znači da ste vi za nešto krivi, ali je moguće da svojim ponašanjem i nehotice izazivate dotičnu osobu.
Pristupite toj osobi u četiri oka. Prenesite joj svoju zabrinutost i nezadovoljstvo te je izvijestite o neželjenim posljedicama njenog ponašanja. Ne započinjite komunikaciju dok ste ljuti ili frustrirani, već samo kad osjetite da kontrolirate emocije. Pritom budite pomirljivi i strpljivi te pripazite na svoje riječi i kretnje tako da ne pogoršate situaciju.
Govorite o svojim iskustvima u prvom licu. Govor u prvom licu naglašava vaš doživljaj njenih postupaka, a ne na nedostatke i opći karakter druge strane. Ovaj pristup može biti djelotvoran ako dotična osoba nije sadist niti spletkaroš. Možda nije svjesna učinka svojih postupaka i riječi pa će joj vaš prigovor biti prva vijest o tome.

Uključite druge u borbu
Ako dosadašnji potezi nisu imali učinka, vrijeme je da podignete sukob na višu razinu. Možete se sučeliti s teškom osobom u javnosti. Neposredan sraz djeluje kod nekih ljudi. U nastupu, dok komentirate nepoželjne postupke ili propuste teške osobe, upotrijebite nježan humor ili blagu ironiju.
Organizirajte razgovor s nadređenim. Pripremite bilješke. Fokusirajte se na poslovni, a ne na osobni aspekt problema. Obavijestite ga o ugrožavanju vaše produktivnosti i o šteti koju teška osoba pravi poslodavcu tako što ometa vas (i eventualno druge). Možete uključiti i nadređenog dotične osobe ako niste pod istom kapom. Mobilizirajte druge zaposlenike koji imaju problem s teškom osobom. Ponekad grupni pristup može uvjeriti nadređenog da su posljedice nečijeg ponašanja šire i dublje nego što je pretpostavljao.
* Nastojte ograničiti teškoj osobi pristup. Zaštitite potrebe posla, ali izbjegavajte raditi s tom osobom kad god je moguće. Idite na pauze u različita vremena, koristite godišnje u drugim terminima, birajte ako možete one projekte u kojima ona nema utjecaja.
Zatražite premještaj na drugi položaj unutar svoje organizacije. To može biti izvedivo ovisno o veličini poduzeća.
Ako je sve ostalo bez rezultata te ako vam je život i dalje nepodnošljiv, vjerojatno ćete morati tražiti drugi posao. Razumljivo je da ćete biti ogorčeni takvim raspletom, jer niste vi skrivili situaciju već ste samo pokušavali raditi svoj posao.
No, koliku ste cijenu u sreći i zdravlju spremni platiti radi ostanka? Potrebno je da procijenite koliki je omjer dobra i lošeg u sadašnjoj situaciji, te koliki bi omjer bio ako se opet nađete na tržištu radne snage.

Popis nepoželjnih osobina ovisi o našim averzijama

Popis nepoželjnih osobina može ići unedogled, ovisno o vašim osobnim sklonostima i averzijama, no najšira definicija jest da je teška osoba ona s kojom je teško raditi i ophoditi. To može biti vaš nadređeni, suradnik, podređeni, poslovni partner, stranka ili bilo tko drugi s kime dolazite u doticaj u poslovanju. Teške su osobe one koje:
stvaraju probleme suradnicima i nadređenima
stalno tračaju i šire glasine
obeshrabruju druge, spuštaju im ili ih kritiziraju da bi uzvisili svoj ego
nesklone su suradnji
ne slušaju argumente
ne ulažu dovoljno napora da bi obavili zadatke
redovno nalaze nešto negativnog u drugima.

Četiri kategorije

Nesvjesni
Neke su teški ljudi nesvjesni svog učinka na druge i mogu se popraviti ako im se diskretno ukaže na pogreške. Njih je najlakše promijeniti.

Bezobzirni
Oni nisu zlonamjerni, ali im nedostaje suosjećajnost te idu za svojim ciljem ne obazirući se na probleme koje izazivaju drugima. To su egoisti, ali ne i sadisti, što znači da je s njima uz pomoć pregovora moguće naći zajednički jezik.

Natjecatelji
Ove su osobe teške iz interesa. Zagorčavaju vam život da vam oduzmu položaj i povlastice, a inače nemaju ništa protiv vas. To je manje zlo, jer znači da se nisu na vas okomile iz osobne mržnje. Protiv njih se morate natjecati da biste ih pobijedili. Možete pokušati i s trgovinom – ponuditi im nešto da bi odustale.

Sadisti
Najteži su tipovi oni koji druge muče namjerno i smišljeno, iz sadističkih pobuda. Utvrdite li da je osoba koja vas maltretira sadist, znajte da je ne možete promijeniti, već eventualno samo svladati. Ako to niste u mogućnosti, umanjite štetu po sebe napuštanjem sredine u kojoj se ona nalazi.

Komentirajte prvi

New Report

Close