Kako neoporezivo dati uzorke poslovnim partnerima?

Autor: Mazars Cinotti , 17. prosinac 2013. u 15:32
Thinkstock

Darivanje kupaca promidžbenim predmetima, prigodno darivanje ili ugošćenje poslovnih partnera, kao i sponzoriranje određenih institucija, poduzetnici čine u svrhu promicanja imena svoje tvrtke, odnosno vlastitih proizvoda i usluga.

Darivanje kupaca promidžbenim predmetima, prigodno darivanje ili ugošćenje poslovnih partnera, kao i sponzoriranje određenih institucija, poduzetnici čine u svrhu promicanja imena svoje  tvrtke, odnosno vlastitih proizvoda i usluga.

Poduzetnici se nalaze u vremenu u kojemu je prisutna sve veća konkurencija na tržištima kojima djeluju. Posljedično, sve je teže pridobiti nove i zadržati stare poslovne partnere. Ovakva situacija, uzrokuje sve veću potrebu za promidžbom vlastitih proizvoda kako bi isti mogli biti prepoznati od strane njihovih kupaca. Vezano za navedeno, postavlja se pitanje pred poduzetnike o poreznom tretmanu takvih troškova, odnosno davanja uzoraka u svrhu promidžbe.

U ovom članku naglasak će se staviti na tumačenje poreznog tretmana davanje uzoraka potencijalnim i/ili postojećim poslovnim partnerima, tj. situacije kada je moguće dati uzorak kupcu bez negativnih poreznih efekata.

Zakonski okvir

Prethodno navedeno pitanje je definirano odredbama Zakona i Pravilnika poreza na dobit, Zakonom i Pravilnikom poreza na dodanu vrijednost, te presudama Europskog suda pravde.

Kako Zakon i Pravilnik o porezu na dobit gledaju na dodjeljivanje uzoraka partnerima?

Zakonski propisi iz domene poreza na dobit definiraju da su porezno priznati rashodi, oni rashodi, koji su nastali u okviru obavljanja djelatnosti poreznog obveznika te radi krajnje svrhe povećanja prihoda odnosno dobiti. Davanje uzoraka poslovnim partnerima u cilju je zadržavanja i privlačenja poslovnih partnera, odnosno kupaca, što u bi u konačnici trebalo utjecati na povećanje prihoda društva. Drugim riječima, ustupanje proizvoda vrši se sa jasnom nakanom povećanja prodaje i prihoda društva. Stoga, općenito se smatra da je rashod od razduženja zaliha proizvoda koji se koriste za uzorke porezno priznati rashod.

Jednostavnijim riječima, ako poslovnom partneru poklonite proizvod iz svog asortimana, a sve u svrhu promicanja prodaje, tada smatramo da trošak takvog proizvoda treba biti neoporeziv porezom na dobit.

Kako Zakon i Pravilnik o porezu na dodanu vrijednost gledaju na dodjeljivanje uzoraka partnerima?

Prema Zakonu o porezu na dodanu vrijednost, PDV se plaća na isporuke dobara u tuzemstvu uz naknadu koju obavi porezni obveznik koji djeluje kao takav, stjecanje dobara unutar EU koje u tuzemstvu obavi uz naknadu, obavljanje usluga u tuzemstvu uz naknadu koje obavi porezni obveznik koji djeluje kao takav te na uvoz dobara.

Ipak, s druge strane Zakon o PDV-u navodi da se isporukom dobara uz naknadu ne smatra besplatno davanje uzoraka u razumnim količinama kupcima ili budućim kupcima.

Pravilnik o porezu na dodanu vrijednost u pokušaju dodatnog objašnjenja zakona navodi se da se besplatno davanje uzoraka kupcima ili potencijalnim kupcima ne smatra isporukom dobara uz naknadu ako su ta dobra obilježena kao takva i predstavljaju vrstu robe koja je rezultat poslovanja poreznog obveznika ili je povezana s obavljanjem njegove djelatnosti te ako se oni daju u razumnim količinama. Razumnim količinama smatra se ona količina koja je potrebna za procjenu uzorka koji se daje kako bi potencijalni kupac mogao nabaviti takva dobra.

Sukladno navedenim zakonskim okvirom, proizlazi da Zakon o porezu na dodanu vrijednost dopušta povremeno darovanje uzoraka bez dodatnog ograničenja takve prakse, dok Pravilnik o PDV-u traži da takvi uzorci budu posebno obilježeni. Radi toga, potrebno je razmotriti i sudsku praksu Europskog suda pravde.

U slučaju C-581/08[1], Europski sud pravde je raspravljao o samoj prirodi uzorka, tj. karakteristikama koje bi uzorak trebao imati kako bi bio izuzet oporezivanja porezom na dodanu vrijednost. Prilikom istoga, Sud je zauzeo stav da je kod uzoraka potrebno sagledati dvije ključne činjenice:

dijeljenje uzoraka se vrši kako bi se vršila promidžba proizvoda ističući kvalitete koje od takvog proizvoda traže finalni kupci;

dijeljenje uzoraka ne smije služiti finalnoj potrošnji, osim kada je ista zanemarivi dio samog promotivnog postupanja.

Europski sud pravde je zauzeo stajalište da pojam uzorka generalno ne može biti ograničen nacionalnim zakonodavstvom u smislu da mora imati oznaku koji nije na prodaju, da se radi o drugačijem pakiranju ili da se radi o prvom u nizu uzoraka koje porezni obveznik daje  istom primatelju, osim ako zakonski propisi omogućavaju da se za svaku pojedinu situaciju (neovisno o tome da li je uzorak posebno označen ili ne) u obzir uzima priroda proizvoda i specifičan poslovni kontekst svake transakcije u kojima se uzorci  distribuiraju.

Samim time, stajalište Europskog suda se bazira na poslovnoj logici da će ponekad biti moguće da uzorak bude posebno označen ili drugačije pakiran, jer i takav zadržava bitne karakteristike proizvoda koji se na takav način testira. S druge strane, Europski sud pravde navodi da, s druge strane, stavljanje na raspolaganje uzoraka koji su identični finalnom proizvodu predstavlja preduvjet samog procesa ocijene proizvoda od strane kupca.

Zaključak

Iako Pravilnik o porezu na dodanu vrijednost zahtjeva da uzorci budu posebno označeni (npr. nije za prodaju i slično), smatramo da je takvo postupanje protivno Zakonu o PDV-u,  presudama Europskog suda pravde, te zdravoj poslovnoj logici koja kaže da ponekad uzorak nije moguće posebno obilježiti.

Radi svega navedenoga, smatramo da poduzetnici mogu svojim poslovnim partnerima bez negativnih poreznih efekata dati  uzorke bez naknade, ali povremeno i u razumnim količinama, tj. količinama koje su nužne za njihovo testiranje. Naime, nije logično da se za testiranje pločica kupcu treba dati 1.000 m2 istih, kao što nije niti logično da mu se da 0,1m2.

Članak napisao Mazars Cinotti Consulting

 

Mazars Cinotti Audit, Mazars Cinotti Consulting i Mazars Cinotti Accounting su specijalizirana društva koja počivaju na principima profesionalnosti, te pružanja vrijednosti za novac našim klijentima.

Društva Mazars Cinotti su specijalizirana za pružanje revizijskih, poreznih, financijskih te računovodstveno – knjigovodstvenih usluga. Pokrivamo cijeli spektar usluga s navedenih područja te za iste posjedujemo potrebne licence te višegodišnje međunarodno i domaće iskustvo. Mazars Cinotti društva su članovi Mazars grupe. Mazars je međunarodna, neovisna organizacija specijalizirana u područjima poreza, revizije, računovodstva te pravnog i poslovnog savjetovanja (www.cinotti.hr i www.mazars.com).

Tekstovi su informativnog karaktera te se isti ne bi trebali koristi za donošenje poslovnih odluka.

Komentirajte prvi

New Report

Close