Kako izbjeći početničke pogreške u biznisu

Autor: Mirjana Fijolić , 30. lipanj 2010. u 22:00

Početnički uspjeh u pokretanju vlastitog posla ne treba mjeriti prema zaradi, već prema uspješno izbjegnutim pogreškama na putu prema poslovnom uspjehu

Gotovo je neizbježno da svatko pri pokretanju vlastitog posla griješi i to u samom početku vrlo učestalo.

Kako biste preživjeli ovo turbulentno razdoblje uz još k tome komplicirane i izazovne uvjete današnjeg poslovanja trebat će vam savjeti za samopomoć ili kako preživjeti početničke greške. Uspjeh nećete gledati u tome koliko ste zaradili već kako ste uspješno izbjegli što više pogrešaka koje bi vas lako mogle zaustaviti na putu do željenog cilja – poslovnog uspjeha. Najbezbolniji način je učiti na tuđim pogreškama, zato vam donosimo najčešće pogreške koje svakako trebate izbjegavati. Mnogi su faktori koji svakog poduzetnika upućuju na ono što ne bi trebao činiti i na ono što ga može odvesti u propast: loše upravljanje, nedovoljno kapitala, loša lokacija, nedostatak planiranja. ‘’Želite preko noći zaraditi novac? Pogrešna je misao da je novac jedino što vas vodi ka pokretanju poslovanja. Dobro je poznato da svako uspješno poduzeće treba dovoljno vremena i prostora da postavi stabilne temelje koji će donijeti u budućnosti dobit’’ objašnjava profesorica Nataša Renko, voditeljica poslijediplomskog studija s katedre za marketing Ekonomskog fakulteta u Zagrebu. U svojoj nedavno objavljenoj knjizi ‘’Marketing malih i srednjih poduzetnika’’ vodi nas kroz malo i srednje poduzetništvo, upoznavajući nas s prednostima, ali i ukazujući na određene nedostatke te uklanjanje istih.

Ne očekivati nerealne prihode
Čitav je niz pogrešaka koje poduzetnici čine a da ne promisle kako bi bilo lakše učiti na tuđim greškama, konzultirati neke stručne savjete i knjige, proći edukaciju i individualno savjetovanje. Prema Renko do grešaka može doći zbog lošeg upravljanja – novi vlasnici često imaju manjak relevantne stručnosti u područjima upravljanja, financija, nabave, prodaje, proizvodnje te u upravljanju ljudskim resursima. Ako ne prepoznaju ono što ne čine dobro i ne potraže pomoć, slijedi im poslovna katastrofa. Drugi važan faktor je da vlasnici moraju biti educirani i upozoravati druge na pogreške. I na kraju trebaju redovito organizirati, planirati i nadzirati sve aktivnosti poduzeća. Česta pogreška su i nerealna očekivanja prihoda koje tvrtka ostvari ili nedovoljno početnog kapitala. Naime vlasnici tvrtki krivo procjenjuju koliko je sredstava potrebno za neki poduzetnički pothvat pa su prisiljeni zatvoriti poduzeće prije nego su dobili svoju šansu za uspjeh. Lokacija je kritična za uspjeh poslovanja. Dok dobra lokacija omogućuje da se poduzeće razvija i napreduje, loša može izazvati propast i kod najboljeg upravljanja poduzećem. Nedostatak planiranja također se ubraja u početničke greške objašnjava Renko: ‘‘Svatko tko je nekada bio zadužen za neki događaj zna da je planiranje više od pola uspjeha. Ključno je da svako poduzeće ima poslovni plan. Mnoge nove tvrtke propadaju zbog nedostatka planiranja. Plan mora biti realan i točan, s aktualnim informacijama. Bitno je napisati poslovni plan dugoročno a ne kratkoročno“ zaključuje Renko.

Savjeti iz prakse

Štednja koja se nije isplatila
Tvrtka Metuzalem d.o.o. iz Zagreba vlasnice Tajana Mrazović, osnovana je 2008. godine s vizijom da okupi grupu talentiranih profesionalaca – entuzijasta za internetske tehnologije. U početku su se pojavljivali problemi (bolje rečeno izazovi) pomanjkanja informacija ili njihovih iskrivljenih verzija. Srećom nije bilo skupih pogrešaka, ali Mrazović priznaje da je bilo gubitka vremena, plaćanja savjeta stručnjaka, stručne literature i seminara, te neprespavanih noći. ‘‘Da se sada mogu vratiti na početak poslovanja poduzeća, bolje bih pazila na odabir poslovnih partnera za komplementarne usluge. Konkretno, na početku sam za smještaj stranica takozvanu hosting uslugu koja dolazi ‘‘u paketu’’ s drugim uslugama Metuzalema odabrala poduzeće u Americi koje je imalo povoljne cijene. Smatrala sam da će niža cijena te dodatne usluge biti važna za klijente. Ubrzo su uslijedili problemi: sporost stranica, prekidi u vezi, kašnjenje e-mailova te virusi. Korisnička podrška bila je u rasponu od loše do nikakve. Probleme nisu znali ili mogli riješiti, a nezadovoljstvo klijenata je raslo.’’ objašnjava Mrazović. U slučaju grešaka u poslovanju najbolje se pokazala izreka:’ ’uzdaj se use i u svoje kljuse’’. Jer, mnogi su ljudi spremni davati savjete, no rijetki su doista stručni u području o kojem savjetuju. Tajana Mrazović naučila je provjeravati savjete u stručnoj literaturi jer se pokazalo da je velika većina dobronamjernih savjeta bila nepotpuna ili netočna.

Partnera birati na temelju preporuka
Prethodno spomenuti izazov s partnerima u Americi riješila je tako što je odabrala hrvatske partnere na temelju kvalitetnih preporuka, dok je ostale izazove riješila uz pomoć savjeta stručnjaka i odgovarajuće literature. Grešku u odabiru partnera s lošom uslugom smatra svojim velikim propustom. Rješavanjem tog izazova kroz komunikaciju s klijentima zadobila je povjerenje klijenata, koji su se uvjerili u njezinu sposobnost rješavanja problema.

Klijentima osobno iznijeti problem
’’Smatram da je ključ uspjeha pri rješavanju problema zbog odabira krivih poslovnih partnera bila komunikacija sa klijentima. Svakom klijentu poslala sam e-mail s opširnim opisom problema i planom njegovog rješavanja. Istog dana nazvala sam svakog klijenta i objasnila mu situaciju. Razlika u cijeni za rješenje koje sam predlagala za klijente bila je minorna te su svi na nju pristali, a većina klijenata je bila zahvalna i ljubazna. Ovaj primjer dokazuje da čak i u uslugama tehničke prirode međuljudska komunikacija ima značajnu ulogu’’ zaključuje Mrazović.

Educiranje i planiranje

1.Novac ne dolazi preko noći!
2.Educirajte se, učite od stručnih i iskusnih!
3.Gradite bazu svojih klijenata!
4.Pazite! Nerealna očekivanja o prihodima koje ostvarujete ili nedovoljno kapitala dovode do bankrota.
5.Lokacija je jako važna za uspjeh poslovanja
6.Planirajte! Napišite poslovni plan dugoročno, a ne kratkoročno

Mirjana Fijolić, diplomirani je novinar i politolog, stručnjakinja za marketing poslovnih tržišta i odnose s javnošću te vlasnica i urednica poduzetničkog portala www.mojbiz.com

Savjet stručnjaka

Baza klijenata predstavlja dobit
Autorica knjige ‘‘Marketing malij i srednjih poduzetnika Nataša Renko savjetuje: ’’Treba unaprijed uzeti u obzir da će poslovanje možda prvih nekoliko godina biti u fazi mirovanja. Bitno je u svakom trenutku proširivati bazu klijenata jer, na kraju krajeva, oni predstavljaju našu dobit’’

Komentari (2)
Pogledajte sve

ne treba ni počinjati

što će drugo reći kupi moju knjigu

New Report

Close