Zašto su Facebook i Google opsjednuti lokacijama?

Autor: IQ magazin , 17. prosinac 2014. u 13:56
Photo: Sanjin Strukic/PIXSELL

Moćni ljudi poput šefa Facebooka Marka Zuckerberga često u svojim izjavama govore da je privatnost stvar prošlosti.

Piše: Danijel Lijović

Članak je preuzet iz novog broja magazina za tehnologiju IQ

Privatnost, što je to u današnjem svijetu otvorenih vrata naših misli na društvenim mrežama? Moćni ljudi poput šefa Facebooka Marka Zuckerberga često u svojim izjavama govore da je privatnost stvar prošlosti. Da je to staromodna ideja, da ćemo živjeti u svijetu u kojem nema privatnosti, da će sve biti javno.

No iako to tako još, nasreću, nije, niti mnogi čak i aktivni korisnici društvenih mreža to žele, upravo se tako Facebook, Google, Foursquare i drugi ponašaju. U tom smjeru idu i relativno novi dodaci svakodnevnom korištenju servisa na Facebooku i Googleu – karte uživo, koje vašim prijateljima trenutačno javljaju gdje se nalazite. Facebook je na proljeće pustio uslugu “Prijatelji u blizini”, koja još uvijek nije dostupna u svim zemljama (pa tako ni u Hrvatskoj).

Svi smo mi James Bond

Tom uslugom doista u neku ruku postajete moderni James Bond ili Jack Bauer i na svom mobitelu pratite imate li u svom perimetru koju “target” osobu. Ne treba vam ni “Cloe” u uredu da vam radi logistiku, nego sve obavljaju Facebook i lokacijski servisi na vašem smartphoneu. Čak i bez te usluge i u Hrvatskoj možemo koristiti praćenje prijatelja po karti, samim klikom na poruku onoga tko vam piše kroz Facebookovu zasebnu aplikaciju Messenger, koja je odnedavno postala obvezna za sve koji žele slati poruke ili chatati na Fejsu putem smartphonea. Samim klikom na poruku s mobitela otvara vam se karta s lokacijom odakle vam je prijatelj tu poruku poslao. Stoga, ako već imate uključenu uslugu lokacije na mobitelu, pazite da ne lažete sugovorniku o svojoj stvarnoj lokaciji. Mogli biste požaliti…

Također, Facebook će snimati vaše putanje pa tako složiti cijelu mapu kretanja što također stvara moguće probleme s narušavanjem privatnosti i nezgodne društvene situacije. Zamislite taj razgovor kada vam djevojka ili dečko otkriju da ste je/ga pratili kuda se sve kretala/kretao? Ne bih volio prisluškivati taj razgovor…

Slična je priča i s Googleom, koji putem svojih iznimno popularnih servisa Gmaila/Gtalka također nudi dijeljenje lokacija, a moguće je dobiti i izlistanu cijelu mapu kretanja u nekom razdoblju. Zgodno, ali i pomalo zastrašujuće. Pogotovo ako dođe do hakiranja računa…

Zašto su Facebook i Google opsjednuti lokacijama? S obzirom na to da su obje kompanije u misiji mijenjanja svijeta i lova na čim veći broj korisnika, jasno je da žele biti prvi i u novim uslugama. Pa i čak onda kad ih nisu ni proizveli sami. I Facebook i Google kupuju mnogo manjih tvrtki da bi integrirali njihove ideje i usluge u svoje glavne proizvode te se pritom redovito nadmeću s konkurencijom. Tako je Facebook sa svojim Placesom izravno udario na nišu Foursquarea te ga praktički nadjačao već i samim nadmoćnim brojem korisnika.

Goleme količine podataka

Osim što objave lokacije intrigiraju korisnike i potiču ih na još veću aktivnost, a shodno tome i veći broj klikova, također stvaraju i goleme nove količine podataka o samim korisnicima. A takvi podaci iznimno su zanimljivi – oglašivačima. No, Facebook tvrdi da te podatke ne prodaje oglašivačima, barem zasad: – Trenutačno, ništa od tih podataka neće biti korišteno za bilo kakve svrhe izvan aplikacije. Neće biti koristi da pomogne u ciljanom oglašavanju – izjava je Facebookova voditelja projekta Andrea Vaccarija. Dakako, ne bi bilo prvi put da Facebook nakon nekog vremena promijeni taj stav…

Ako se ikad u bespuću interneta ili sigurnosnih postavki na Fejsu zapitate što je sad ovo, možda vam pomogne misao Andrewa Keena, autora knjige “Digitalna vrtoglavica: Kako nas današnja online društvena revolucija razdvaja, umanjuje i dezorijentira”:

– Ono što me Hitchcockov film “Vrtoglavica” naučio o internetu jest da se nikad ne bismo smjeli zaljubiti u nešto što se čini previše lijepim, savršenim. Savršenstvo je često trik, to je ono što zovem velikim zavođenjem, a Madeleine iz “Vrtoglavice” najveća je zavodnica u povijesti kinematografije.

Prezgodna bogata plavuša koja se naizgled zaljubljuje u bivšeg policajca koji pati od vrtoglavice. I tad se pojavi pitanje: što se ovdje stvarno događa? To je problem i s internetom. Keen dodaje i da nije odgovor otići u samostan ili nikad ništa ne otkriti o sebi, nego poziva na ravnotežu između javnog i privatnog. Dakle, slobodno koristite i usluge lokacije, samo ne pretjerujte.

Komentirajte prvi

New Report

Close