Vrline, mane i sigurnost kupnje putem Interneta

Autor: Poslovni.hr , 24. travanj 2007. u 06:30

U Hrvatskoj će e-trgovina do 2010. godišnje prosječno rasti 20 posto, a dio stručnjaka predviđa da će prvi impuls rasta dobiti zahvaljujući ponudi hrvatskih turističkih tvrtki na Internetu

Internet je u Hrvatskoj prema najnovijim podacima počeo zauzimati sve važnije mjesto u ekonomiji. Od svoje pojave u SAD-u bio je jedan od najvažnijih faktora transformacije iz industrijskog u informacijsko gospodarstvo, a čini se da polako, ali sigurno ulazi na hrvatsko tržište. Internetska trgovina danas čini više od 5 posto ukupne svjetske trgovine, a pretpostavlja se da će e-trgovina u Hrvatskoj do 2010. godine godišnje prosječno rasti 20 posto godišnje. Razlog je u benifitima koje ona donosi: povećavanje tržišta, smanjenje troškova, povećanje poslovne efikasnosti te uklanjanje zapreke međunarodnoj razmjeni.

Cijeli svijet – tržište
Treba izdvojiti da u SAD-u više od polovice američkih tvrtki nudi svoje proizvode i usluge putem Interneta. Kupnja i prodaja imaju mnogo prednosti, ali i specifičnih nedostataka te se mogu podijeliti u dvije osnovne grupe. Među najveće prednosti e-trgovine spadaju veličina tržišta (cijeli svijet je tržište), omogućavanje nabave proizvoda tamo gdje je on najjeftiniji, smanjenje troškova poslovanja, mogućnost brzog i jeftinog ostvarenja narudžbe, ušteda vremena, fleksibilnost u poslovanju te povećavanje poslovne efikasnosti. Najveći su nedostaci nužnost konstantnog ulaganja u daljnji razvoj, poteškoće pri pronalasku osoblja s odgovarajućim iskustvom, rizik prijevare, marketinški troškovi povećani zbog oštre konkurencije (teškoće u stvaranju jakog brenda među milijunima web-stranica na Internetu) te krađa identiteta kupca. Prvi proizvod koji se počeo prodavati putem Interneta bila je knjiga, a kompanija koja je među prvima (od 1996.) počela prodavati knjige online je Amazon.com, koji se danas ubraja u najuspješnije IT kompanije i jedan je od najjačih svjetskih brendova na globalnom tržištu. Trenutna prednost Amazona nad konkurencijom jest velika baza vjernih kupaca, proširenje ponude na sve moguće artikle koji se prodaju u svijetu, brza isporuka – tri dana od dana narudžbe (tj. plaćanja) putem Interneta do isporuke bilo gdje u svijetu, kontinuirano ulaganje u razvoje poslovanja, konstantno oglašavanje raznih akcija i nagradnih igara te daljnja popularizacija brenda Amazon na web-stranicama koje bilježe velik broj posjeta. No tu treba istaknuti važan element u njihovu poslovanju, a to je postojanje besplatnog broja na kojem operateru možete izdiktirati broj kreditne kartice zbog čega se velik broj kupaca osjeća sigurnije umjesto da ga upiše na web-stranici ili pošalje putem e-pošte. Jedan od najvažnijih zahtjeva pri izradi web-shopa je sigurnost. Kupcu je najvažnija stvar sigurnost novca, sigurnost podataka te dostava naručene robe.

Sigurnost kao temelj
U e-trgovini sudjeluju tri subjekta: kupac, trgovac i banka. Među subjektima je potrebno osigurati sigurnu komunikaciju. Sve je potrebno izvesti preko sigurnih veza (secure connection) te što jednostavnije tako da kupac ne mora ispunjavati deset formulara. Nedavno je i Logos, vodeća hrvatska tvrtka za rješenja autentifikacije bazirane na tokenima, PKI-u i EMV čip karticama, prošlog tjedna uspješno završio certifikaciju Logos Trides (3D Secure) ACS Servera kod MasterCard-a. Dobivanjem certifikata Logos se aktivno uključio u SecureCode TM program, kojemu je cilj podizanje razine sigurnosti u Internet trgovini. Na web stranicama MasterCard-a Logos je izlistan kao certificirani vendor. Važno je približiti postupak kupnje tako da kupac dobije osjećaj da kupuje u trgovini iza ugla. Kupca ne zanima koji protokol i koji algoritam se koristi za enkripciju. Sav rad i sva složenost postupka mora se skriti iza web-shopa te korisnik mora što jednostavnije obaviti kupnju, no istovremeno prodavatelj mora uvjeriti kupca da je sigurno poslovati s njim. U prvom kontaktu jedino je upitan kupac, odnosno njegova autentifikacija, te ispravnost podataka koje je unio. Pretpostavimo da korisnik želi kupiti robu u vrijednosti koja je veća od iznosa njegova stanja na računu. Kupac šalje zahtjev za kupnju, trgovac pošalje predračun kupcu i šalje banci zahtjev za prebacivanje novca. Banka dobiva zahtjev, provjerava te podatke s podacima u svojoj bazi. Banka šalje kupcu poruku o zahtjevu za transfer novca i ukazuje mu o nedovoljnoj svoti novca za transakciju. Pokušaj moguće prijevare je propao.

Pretpostavimo da se netko dočepao broja računa. Iako je obavio transakciju, taj “kupac” treba primiti predračun na e-mail koji nije njegov. Ako kradljivac ima pristup e-mailu, tu zaista nema pomoći. U svojoj ovoj sigurnoj komunikaciji najslabija točka je baza podataka kod trgovca koja bilježi transakcije i koja je često meta napada zlonamjernih osoba čiji je cilj krađa brojeva kreditnih kartica. Pri ocjeni sigurnosti e-trgovine također treba uzeti u obzir da se krađa podataka treba izvršiti u vrlo kratkom roku pri prijenosu informacija koji je znatno brži od klasičnog poslovanja, ali i da je internetska trgovina priznati i uvriježeni način trgovanja u svijetu. Drugim riječima, rizik je praksa ocijenila prihvatljivim. No sigurnost i dalje ostaje presudni element za svakog potencijalnog kupca putem Interneta. Ako prodavatelj ne ulijeva sigurnost kupcu, ovaj mu neće povjeriti svoje povjerljive podatke. Za Hrvatsku kao turističku zemlju vrlo je važan razvoj online trgovine. Ponuda aranžmana, multimedijalna prezentacija i jednostavnost bukinga čine revolucionarni skok u turističkoj ponudi. Iako većina agencija smatra da pri kupnji turističke usluge Internet ne može zamijeniti stručnost povjerljivog putničkog agenta, ipak je Internet sredstvo koje može biti ključno pri promociji turističke ponude. Odabir letova, usporedba cijena, pa čak i forumi o određenim destinacijama nemjerljivo su najbolji izvor informacija o nekom odredištu.

Internetski turizam
Ako vladate engleskim jezikom, putovanje u inozemstvo Internet će učiniti lakšim s minimalnim utroškom vremena i novca. U Udruzi hrvatskih putničkih agencija upozoravaju da sve usluge i proizvode tvrtki koje nisu registrirane u Hrvatskoj kupujete na vlastitu odgovornost. Ako nije riječ o uslugama ili aranžmanima vodećih europskih organizatora putovanja koji imaju mreže svojih agencija ili posrednika i tiskaju velike naknade kataloga putovanja, pa se reklamiraju i u tiskanim medijima, teško se može utvrditi sjedište tvrtke i ustanoviti po kojim zakonima posluju. Preporučuje se prvo ustanoviti je li riječ o tvrtki ovlaštenoj za organiziranje paket-aranžmana, tj. organizatoru putovanja registriranom u nekoj od zemalja Europske unije. U tom slučaju trebao bi poslovati po zakonu koji uključuje odrednice EU o paket-aranžmanima. One ujedno sadrže i odredbe glede zaštite putnika. Drugim riječima, iako Internet pruža najveći broj informacija, odluke se ne smiju donositi ishitreno, a vidljiva je potreba za širim angažmanom formalnih institucija koje bi dale određeni Integritet online ponudi. Nabrajanje prednosti koje donosi e-trgovina može ići unedogled. Riječ je o revolucionarnom i već potvrđenom konceptu trgovine koji je postao nezamjenjiv u kratkom roku te je počela njegova primjena na Hrvatskom tržištu. Primjena koncepta e-trgovine danas je nezaobilazan dio modernog poslovanja u svijetu i nesumnjivo faktor koji će unesti novu dinamiku u hrvatskim tržišnim tokovima.

Tisak – hrvatski pandan Amazon.com-a

Tisak je razvijanjem usluge kupnje proizvoda putem Interneta na adresi www.tisak.hr pokazao kako prati suvremene trendove poslovanja, ali i potvrdio uspješnost koncepta e-trgovanja. Porast prometa od 52 posto u odnosu na 2005. godinu najbolji je pokazatelj kako su kupci prepoznali pogodnosti kupnje putem Interneta. Najveća prednost e-kioska je besplatna dostava na prodajno mjesto Tiska koje kupac sam odabere, dostava je u roku tri dana, a plaćanje je na samom prodajnom mjestu. U ponudi e-kioska nalazi se velik broj knjiga, DVD-ova, CD-ova koje ste propustili kupiti na prodajnom mjestu. Uz svaki proizvod nalazi se fotografija, opis sadržaja, format, cijena i sve informacije koje su potrebne prilikom odlučivanja o kupnji. Također putem e-kioska mogu se kupiti stari brojevi tiskovina ili se pretplatiti na bilo koje izdanje koje će vas čekati na kiosku. Na samoj naslovnoj stranici e-kioska možete u svakom trenutku pogledati koji su novi proizvodi dostupni te koji su najprodavaniji od prošlog mjeseca. Kupcima je na usluzi i lista želja u koju mogu stavljati proizvode koje namjeravaju drugi put kupiti. Tisak je u okviru e-kioska izradio jednostavnu i preciznu tražilicu najbližeg prodajnog mjesta Tiska za čitavu Hrvatsku.

Komentirajte prvi

New Report

Close