Uloga telekoma je ključna iz perspektive digitalnog društva i ekonomije budućnosti

Autor: Borivoje Dokler , 17. listopad 2017. u 22:01
Foto: PD

Voditelj projekta Smart City u HT-u, najavljuje kako su spremni za 5G te zazivaju što skorije ostvarenje uvjeta za njegov početak, kada će se pokazati potpun potencijal pametnih rješenja.

S Igorom Cerinskim, voditeljem projekta Smart City u Hrvatskom Telekomu (HT), razgovarali smo o osmišljavanju i primjeni Smart Cities rješenja, infrastrukturi potrebnoj za njihovu provedbu te naprednim HT-ovim rješenjima implementiranim u hrvatskim gradovima.

Digitalna ekonomija i ICT rješenja iz IoT područja predstavljaju najbrže rastući segment ekonomije, koji u prosjeku raste čak sedam puta brže od ostalih područja. Koliko je HT u Hrvatskoj investirao u razvoj mobilne i fiksne infrastrukture koja omogućuje primjenu Smart Cities rješenja?

HT je najveći privatni investitor u Republici Hrvatskoj i investira u temeljnu infrastrukturu više od svih ostalih operatora na tržištu – zajedno. Dovoljno je reći kako će do kraja godine 876.000 kućanstava imati pristup brzinama većim od 30 Mbit/s (58% kućanstava RH), a 378.000 imat će optički pristup (25%). Samostalnim investicijama HT će do 2020. ostvariti 70% ciljeva Digitalne agende. Osim toga dokazali smo svjesnost dolaska te prisutnosti IoT tržišta i u skladu s time na najnovijoj NB-IoT tehnologiji uspješno testiramo i realiziramo najznačajnija rješenja za pametne gradove. Spremni smo i za 5G te zazivamo što skorije ostvarenje uvjeta za njegov početak, kada ćemo pokazati potpun potencijal svih naših pametnih rješenja.

HT sudjeluje u projektu pan-europske mreže punionica za električne automobile od kojeg se puno očekuje. Kako napreduje taj projekt i koji su sljedeći koraci?

Uloga telekoma je ključna iz perspektive digitalnog društva i ekonomije budućnosti, jer osim što gradovima nudimo gotova rješenja u razvoj kojih investiramo značajno, jednako ulažemo i u infrastrukturu potrebnu za razvoj e-mobilnosti. Naša vodeća pozicija na tržištu prepoznata je od strane korisnika, a raduje nas što smo od strane EU dobili posebno priznanje za digitalizaciju ekosustava te dosezanje najvišeg standarda korisničkog iskustva kojeg naša mreža punionica za e-vozila već sada osigurava, a širi se i međunarodno. U nastavku smo svakako orijentirani proširenju mreže, povećanju naprednih funkcionalnosti te nastavku suradnje s najbitnijim dijelom tržišta – korisnicima.

HT svoja Smart Cities rješenja implementira u mnoge hrvatske gradove. Jedan od njih je i Dubrovnik gdje ste sudjelovali u projektu prve pametne ulice i Bigdata sustava za upravljanje gužvama u turizmu. Možete li reći što će ti projekti donijeti gradu, ali i konkretno samim građanima?

Smart Street i napredna analiza turizma u Dubrovniku pokazatelji su uspješne suradnje s javnim sektorom te s vodećim lokalnim i globalnim partnerima na tehnološkom polju. Dokazali smo da je moguće ostvariti velik broj naprednih rješenja na postojećoj infrastrukturi uz povećanje efikasnosti servisa, podizanje kvalitete života za građane te atraktivnosti lokacije za posjetitelje, a sve uz postizanje značajnih ušteda. Raduje nas interes za pametnim parkingom, inteligentnom rasvjetom, održivom sigurnošću u gradu te vrlo bitnom kontrolom kvalitete zraka uz pristup internetu za sve zainteresirane.

 

40posto uštede

prema prvim rezultatima ostvaruje se primjenom Smart Waste rješenja

Analitika kroz korištenje baznih postaja, a uz upotrebu Bigdata sustava budućnosti, šlag je na torti te odgovor na pitanje koliko je dalekosežan doseg inovativnosti u poljima koja se nerijetko još analiziraju isključivo tradicionalnim, skupim i neefikasnim metodama – kao što je praćenje kretanja turista na određenom geografskom području, mjerenje segmenata te trendova; a sve s ciljem osnaženja destinacijske ponude i dobivanja ključnih informacija za sve uključene dionike.

U Zadru ste ovo ljeto predstavili i telefonske govornice nove generacije. Što novo one nude u odnosu na one stare, ako uopće možemo govoriti o istom proizvodu?

Veliko nam je zadovoljstvo predstaviti pilot projekt govornica nove generacije kao odgovor na puno poštivanje regulatorne obveze te pružanje javne telefonske usluge u naseljenim mjestima, no uz potpuno nove mogućnosti kao što je kupnja Bitcoin valute, pregled dnevnih novosti, web stranica grada i turističkih informacija, kupnju dodatnih telekom usluga i proizvoda te robe široke potrošnje, uvijek potreban pristup internetu pa čak i kupnje bus i parking karata – gotovinski ili bezgotovinski, uz ugodne i atraktivne video sadržaje samog grada i oglašivača. Svrha i namjena svakako je ostala bez promjene no trenutna razina dodatnih mogućnosti samo je početak jer naša govornica budućnosti može podržati još pregršt novih rješenja, u koja ne sumnjamo da će vrijedna inovativnost našeg tima i partnera zaista ubrzo proniknuti.

Jedan od većih problema svih velikih gradova je i gospodarenje otpadom. Razvili ste Smart Waste rješenje – možete li reći što na koji način on može pomaže gradovima i da li se već primjenjuje u praksi?

Smart Waste rješenje se trenutno testira na više lokacija u Hrvatskoj i inozemstvu te smo fascinirani prvim rezultatima koji govore čak o 40% uštedi, samo na utrošenom gorivu kamiona za sakupljanje otpada i radnim satima vrijednih komunalnih radnika posvećenih poslovima više vrijednosti u isto vrijeme. Radi se o kontroli razine otpada u kontejnerima za sakupljanje odvojenog otpada, što motivira građane na odvajanje otpada jer u svakom trenutku imaju na raspolaganju optimalno pune, odnosno prazne kontejnere u koje otpad mogu odložiti, a ne da su isti zbog nekog rasporeda prepuni ili uslijed čestih krađa sirovina prazni. Sustav također alarmira bez odgode nadležne institucije kad je manipulacija u tijeku te su zabilježeni i postupci s ciljem sankcije i buduće demotivacije takvih vrsta zarade. Velika nam je sreća dodavati nova rješenja u portfelj koji nam sutrašnjicu čini ugodnijim mjestom za život te čuva okoliš na najbolji način, a valja napomenuti kako naš prvi sustav identifikacije sakupljenog otpada i pravičnu naplatu temeljem mase ili volumena danas koristi većina gradova u Hrvatskoj i nemali broj gradova u Europi.

Uključeni ste i u projekt Startup Factory Zagreb. Koji je cilj tog programa i koja je uloga HT-a u njemu?

Ponosni smo na SFZGB projekt Tehnološkog parka Zagreb te Razvojne agencije Zagreb, gdje je naša partnerska uloga dvojaka. Cilj programa je potaknuti poduzetništvo te odlučnim i ambicioznim budućim poduzetnicima na najbolji način približiti temeljna znanja potrebna za uspjeh kroz naše mentorstvo. Kako bismo dodatno afirmirali i podržali vrijedna nastojanja naših startup partnera, uključujemo ih u postojeća i nova rješenja gdje je to moguće, podržavamo ih na lokalnom i međunarodnom tržištu te s punim pravom očekujemo njihov uzlet, ostanak u Hrvatskoj te globalan uspjeh, početak kojeg ćemo se u budućnosti rado i s osmijehom na licu zajednički prisjećati. U prvoj generaciji smo imali priliku surađivati baš sa svakim od nagrađenih timova na temu turizma u pametnom gradu, a s novom generacijom koja je u ovom trenutku na stručnim radionicama, razradit ćemo poslovne slučajeve i dodirne točke moguće suradnje na temama energije, mobilnosti, turizma i digitalne ekonomije u službi života pripadnika zrele dobi.     

Komentirajte prvi

New Report

Close