U uspjeh Googleove captche ne vjeruju Hrvati iz Captcha Inc.-a

Autor: Bernard Ivezić , 23. prosinac 2014. u 15:21
Captche sačuvaju industriji 11 milijardi dolara godišnje/FOTO: ARHIV PD

Captcha Inc., tvrtka koju su osnovala tri Hrvata, radi za mornaricu SAD-a, J&J, PlayStation i Morgan Stanley.

Ne smiruju se reakcije na Googleovu novu captchu, koja vas ili pita jeste li robot ili ponudi da uparite fotografiju kao u igri memo.

Domaći informatički stručnjaci poput Radomira Stevanovića, koji je prije tri godine zaintrigirao Los Angeles Times kada je na jednu internetsku uslugu Instituta Ruđer Bošković kao captchu postavio složene matematičke probleme, smatraju da Googleovo rješenje može dobro poslužiti.Stevanović upozorava ipak da je cijena koju će biznisi platiti zauzvrat ustupanje mnoštva podataka o svojim korisnicima. "Zato vjerujem da priču o smrti captche treba uzeti s rezervom, jer uvijek će postojati korisnici poput državnog i javnog sektora kao i Googleove konkurencije koji neće biti skloni koristiti njegovo rješnje", kaže Stevanović.Da je tome tako pokazuje primjer tvrtke Captcha Inc. koju su prije deset godina osnovala tri prijatelja porijeklom iz Hrvatske.

Marijan Pleština, osnivač i izvršni direktor tvrtke Captcha prethodno je radio splitskom Polaru, prvoj hrvatskoj IT tvrtki koja je od prodaje paketnog softvera imala prihod od milijun kuna. Danas njegova Captcha Inc., jedan od tri najveća svjetska proizvođača captchi, radi za impresivan popis klijenata. Na njemu je američka mornarica, Vrhovni sud SAD-a, Eurocontrol i izraelska policija.Rješenja tvrtke Captche koriste i veliki igrači iz privatnog sektora. To su Johnson & Johnson, PlayStation, Toyota, Morgan Stanley, aukcijska kuća Christie's, Dell, Microsoft, HP, Accenture, Western Union, WebMoney i Go DaddyIz tvrtke poručuju da nemaju službenog komentara.

No, neslužbeno doznajemo da se slične revolucionarne najave o smrti captche pojavljuju svako pa malo, ali se redovito pokažu netočnima zbog sigurnosnih propusta. Početkom ove godine pojavila se čak ideja da se captcha zamijeni mini-računalnom igrom. No, i to je rješenje vizualno vrlo slično captchi.U branši se tumači da je Googleov potez ništa drugo do uspješna reklama za njegovu vlastitu novu uslugu. Naime, internetski div je 2009. godine kupio tvrtku reCaptcha. Nagađalo se da je za nju platio više od 500 milijuna dolara, ali iznos nikada nije potvrđen. Sada na njoj, tumače u branši, pokušava zavrtiti novi biznis. Iz tvrtke Captchasve ukazuje da se konkurencije ne boje.

Što su captche?

Čuvari e-biznisa

Captcha je program koji od korisnika traži da prepozna i upiše ono što je automatski generirao na ekranu. U pravilu je riječ o kombinaciji brojki i slova koji su zakrivljeni. Ljudi takva slova i brojke mogu jednostavno pročitati, ali softver ne može. Na taj se način online servisi brane od programa-robota (botova) koji se za potrebe spammera trude otvoriti milijun Gmail korisničkih računa u satu, preuzeti nekoliko tisuća LinkedIn profila ili pak od botova koji glume prave korisnike zavaravajući oglašivače. U branši se procjenjuje da se tako godišnje spriječi više od 11 milijardi dolara štete e-biznisima.

Komentirajte prvi

New Report

Close