Tržište bespilotnih letjelica u sljedeće četiri godine narasti će najmanje pet puta

Foto: Press Foto: Press

Rast će implicirati potražnju za rješenjima i komponentama usklađenim s etabliranim standardima i cjenovno prihvatljivim profitno orijentiranim poslovnim modelima.

- Razvijate rješenja za bežičnu komunikaciju na velike udaljenosti. Možete li preciznije pojasniti o čemu se radi i koja je vaša specifičnost u odnosu na druge?

Ivan Pelivan: STRATOWAVE komunikacijsko rješenje je spoj WiFi tehnologije i Internet komunikacijskog protokola kojim se postiže veliki domet signala (50+ km) i mogućnost vođenja operacija bespilotnih letjelica u stvarnom vremenu, iz ureda.
Ivan Nikolić: STRATOWAVE komunikacijsko rješenje je primarno bazirano na aplikaciji komercijalne WiFi MiMo opreme posebno podešene i povezane uz pomoć našeg softvera. Veza na velikim udaljenostima (>5km) uspostavlja se uz pomoć automatski usmjerenih antena. Sekundarno, veza se dodatno pojačava s jednim ili više 4G prijemnika te u posebnim slučajevima i satelitskim linkom. Komunikacija s uređajima u letjelici, uključujući upravljanje autopilotom i dohvaćanje telemetrije leta, bazirana je na IP protokolu što omogućava korištenje standardnih razvojnih alata te lakšu, bržu i jeftiniju integraciju bespilotnih letjelica u Internet tj. Cloud aplikacije i servise.

- Kao platformu ste odabrali bespilotne letjelice. Zašto?

Ivan Pelivan: Bespilotne letjelice se sve više koriste u poslovanju tvrtki svih veličina radi optimizacije poslovanja. Smatramo kako je sazrelo vrijeme da našim komunikacijskim rješenjem ponudimo korak naprijed u tom smjeru. Bez obzira na bespilotne letjelice koje su nam primarna platforma aplikacije, STRATOWAVE rješenje primjenjivo je i na ostalim platformama, pokretnim i nepokretnim – velikim i malima.
Ivan Nikolić: Za razliku od vojnih, profesionalnih, hobističkih i, naravno, igračaka - tržišni segment komercijalnih usluga baziranih na bespilotnim letjelicama je donedavno bio praktički nepostojeći. Razlog tome je bio nepostojanje afirmativne regulative, standardizacije i automatiziranih sustava kontrole i nadzora zračnog prometa u kojem će bespilotne letjelice u skoroj budućnosti po svojoj brojnosti i učinkovitosti preuzeti primat. Upravo to se sad mijenja. Predviđa se da će tržište komercijalnih bespilotnih letjelica u naredne četiri godine narasti za barem pet puta. Ovaj rast implicira potražnju za rješenjima i komponentama usklađenim s etabliranim standardima i cjenovno prihvatljivim profitno orijentiranim poslovnim modelima. Dobar primjer potrebe za našim rješenjem su DaaS (Drone-as-a-Service) platforme gdje bespilotne letjelice postaju „produžena ruka“ Cloud servisa.

- Priča o Stratowave započela je još 2003. godine kad ste kao dio tima umrežili Zadarski kanal. Jedna od najznačajnijih stvari koje ste napravili jest lansiranje sonde u stratosferu 2014. godine, na udaljenost 40 kilometara od antene. Što ste time postigli i koliko vam iskustva i znanja iz prijašnjih projekata koriste danas?

Ivan Nikolić: Kažu da je ELMAR sveučilišna regata 2003 bila druga u svijetu (nakon America's Cupa) koja se prenosila u realnom vremenu preko Interneta; te iste 2003. smo nekoliko mjeseci nakon umrežavanja regatnih jedrilica također povezali Cessnu u letu iznad Zagreba povodom otvorenja CARNet mreže na Institutu Ruđer Bošković. 2010. smo u suradnji s Fakultetom prometnih znanosti s našim rješenjem pokrivali let aviona do Slovenije, a krajem prošle godine i na udaljenosti većoj od 50 kilometara. Po rezultatima naših mjerenja očekujemo održavanje stabilne veze i do 100 kilometara udaljenosti. U svim ovim prilikama glavna primjena je bila live video streaming, što se lako vidi i u našoj YouTube arhivi.
Kroz ove projekte smo stekli značajna iskustva i rasli smo skupa s napretkom WiFi tehnologije, počevši od 802.11b na 2.4GHz do današnjih 802.11ac MiMo rješenja na 2-5GHz. Naša današnja rješenja direktan su slijed prikupljenih znanja i iskustava u eksperimentima provedenim u razdoblju 2003. do 2015. godine.

- Na kojim točno projektima radite danas i postoje li već zainteresirani klijenti?

Ivan Pelivan: Osim na STRATOWAVE komunikacijskim rješenjima, radimo i na razvoju inovativnog hibridnog pogona „HYPER-M“ za više-rotorne bespilotne letjelice koji će omogućiti barem dvostruko veći domet i nosivost u odnosu na postojeća hibridna rješenja. Za komunikacijska rješenja već postoje zainteresirani klijenti. To su uglavnom veće tvrtke u državnom i stranom vlasništvu te nekoliko malih tvrtki specijaliziranih na području bespilotnih letjelica. U tom smislu upravo radimo i na prvoj narudžbi od strane jedne velike medijske kuće. Projekti su međusobno komplementarni jer je riječ o ključnim tehnologijama koje omogućuju (komercijalno isplative) operacije bespilotnih letjelica na velikim udaljenostima, a pogotovo u područjima sa slabom pokrivenošću 4G signala.

- Prijavljivali ste se na mnoge natječaje, a dio vašeg poslovnog plana bio je i smještaj u Tehnološkom parku Zagreb, današnjem ZICER-u. Koliko su natječaji i ZICER doprinijeli razvoju vašeg biznisa? 

Ivan Pelivan: Smatramo kako je ZICER jedna od ključnih karika u razvoju našeg poslovanja, ali i mnogih drugih zagrebačkih startup tvrtki. Pružena nam je stabilna i kreativna radna sredina, a odnedavno su nam dostupni i dobro opremljeni laboratoriji za potrebe mjerenja, tehničke analize i izrade elektroničkih i mehaničkih komponenti što će nam znatno pomoći pri reduciranju troškova razvoja. Širok spektar poslovanja tvrtki u ZICER-u omogućuje svima nama međusobnu suradnju i velike mogućnosti umrežavanja, a samim tim i olakšava pronalaženje prvih kupaca i novih partnera. Natječaji i programi poticanja poduzetništva: „Pokreni nešto svoje“ u organizaciji ACT Grupe iz Čakovca, HZZ mjera „Samozapošljavanje“ te „Startup Factory“ i „Zagreb Connect“ u organizaciji ZICER-a bili su ključni za pokretanje i financiranje našeg poslovanja i opremanje naše tvrtke alatima i znanjima.
Ivan Nikolić: Naš odnos sa ZICER-om vidimo kao partnerski odnos sa zajedničkim ciljevima: rast malog poduzetništva, izvoza i ekosistema visoke tehnologije, rast gospodarstva i zadržavanje visoko obrazovane radne snage, kao i uvoz stranih stručnjaka.
 
- Planirate li u skoroj budućnosti prodati udjele tvrtke nekim investitorima i da li je već bilo upita u tom smjeru?

Ivan Pelivan: Svjesni smo brzine razvoja tehnologija bespilotnih letjelica na svjetskoj razini. Stoga su investicije nužni sljedeći korak koji omogućava kontinuitet razvoja naših rješenja, akvizicije kupaca te zapošljavanja, a sve kako bi zadržali kompetitivnu prednost. Kontakti s nekoliko potencijalnih investitora su već ostvareni. Tijekom jeseni očekujemo prve konkretne poslovne rezultate, koji su nužni za realizaciju pregovaračke pozicije u pregovorima za prvu rundu investicija.

Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Nemaš korisnički račun? Registriraj se ovdje! Prijavi se ovdje!