Osmislili zrakoplov za obuku pilota i njime pobijedili u SAD-u

Studenti su bili izuzetno motivirani i ustrajni u razvijanju trenižnog zrakoplova Studenti su bili izuzetno motivirani i ustrajni u razvijanju trenižnog zrakoplova

Kako projekt zadire u gradivo svih kolegija na studiju zrakoplovnog inženjerstva, studenti su kontaktirali razne profesore s FSB-a, ali i stručnjake iz ratnog zrakoplovstva.

Studenti diplomskog studija zrakoplovstva Fakulteta strojarstva i brodogradnje (FSB) ostvarili su izniman uspjeh pobjedom na prestižnom međunarodnom natjecanju kojeg organizira AIAA (American Institute of Aeronautics and Astronautics) u kategoriji timskih projekata studenata diplomskih studija.

Deseteročlani studentski tim u sastavu Fran Delić, Tibor Gašparac, Antonio Golub, Antonio Jurišić, Antonio Klasnić, Ivan Kovačević, Matea Lišnić, Hrvoje Magdić, Kristijan Ruklić i Vjekoslav Sraga uz podršku mentora sa studija zrakoplovstva prof. dr. sc. Milana Vrdoljaka i doc. dr. sc. Pere Prebega, izradio je najbolje ocijenjeni projekt, koji su nazvali FSB TX, trenažnog zrakoplova za letačku obuku pilota na suvremenim vojnim zrakoplovima tipa F22 i F35. Primjenom znanja stečenog na studiju, uz korištenje brojne literature te konzultacija sa stručnjacima iz vojne zrakoplovne industrije, studenti su u okviru konceptualnog projekta zrakoplova osnovali njegove glavne sustave (krilo, trup, podvozje, pogon, itd.) u skladu s ciljevima koje su samostalno odredili te zahtjevima projektnog zadatka i MIL standarda. 

Natječajem je bio definiran projektni zadatak tj. RFP (request for proposal) koji je sadržavao definiciju misija koje ovakav zrakoplov mora omogućiti (operacije s kontinuirano visokim faktorom opterećenja, nadopunjavanje goriva u letu, presretanje zrakoplova itd.) te minimalne zahtjeve za određene performanse i mjere kvalitete zrakoplova (plafon leta, dolet, brzinu krstarenja, faktor opterećenja). U snažnoj međunarodnoj konkurenciji, stručni žiri ocijenio je rad hrvatskih studenata najboljim.

"Za pobjedu je svakako bilo nužno demonstrirati da zrakoplov zadovoljava sve zahtjeve iz RFP-a, no smatramo da su prevagu donijeli racionalno definirani ciljevi koje su naši studenti postavili za svoj zrakoplov u kombinaciji s parametarskim studijama koje su provedene kad je to bilo moguće kako bi utvrdili kakav je utjecaj pojedine odluke na postavljene ciljeve. Po našem mišljenju, posebnost projekta zrakoplova naših studenata je svakako što su ga odabirom ciljeva prilagodili za primjenu u našim uvjetima odnosno onome što su u konzultacijama sa stručnjacima iz našeg ratnog zrakoplovstva procijenili da bi bile poželjne karakteristike takvog zrakoplova u nas. Kao najvažniji cilj odabrali su minimizaciju cijene životnog ciklusa.  

 

10 članova

tima studenti su diplomskog studija zrakoplovstva na FSB-u

Samostalno donosili odluke
Zbog toga je većina performansi bliže minimalnim no poželjnim performansama danim RFP-om, no studenti su ustrajali u tome da je to najvažnija karakteristika zrakoplova koje bi bila bitna vojnom zrakoplovstvu poput našega. Ono što nas kao mentore posebno veseli jest činjenica što je izvještaj naših studenata ocijenjen kao jasan i dobro napisan te da su svi podaci popraćeni s proračunima ili relevantnim izvorima. Vjerojatno je i to pomoglo da upravo tim Fakulteta strojarstva i brodogradnje pobjedi", ponosno ističu mentori najboljih hrvatskih studenata prof. dr. sc. Milan Vrdoljak i doc. dr. sc. Pero Prebeg. Projekt je, pojašnjavaju, trajao ukupno osam mjeseci. Početak projekta obilježilo je prikupljanje podataka o sličnim zrakoplovima te opetovano iščitavanje RFP-a u nastojanju da zaista spoznaju i razjasne sve što je napisano, kao i ono što se nalazi 'između redaka'. 

Potom je uslijedio odabir ciljeva odnosno mjera kvalitete koje su studenti željeli da njihov zrakoplov ima. Nakon toga je konačno uslijedio onaj dio projekta u kojem se počinju vidjeti rezultati rada. Prvo su odabrali konfiguraciju, nakon čega je uslijedilo projektiranje krila, trupa, repnih površina i podvozja, konstrukcije i proizvodnje, analiza stabilnosti i performansi zrakoplova te na kraju procjena cjeloživotnih troškova. Najveći izazov je svakako bio vezan uz činjenicu da se radi o zadatku koje studenti rješavaju kao tim, što je, u kombinaciji s činjenicom da rad na projektu traje osam mjeseci, značilo da moraju uskladiti sve ostale studentske i privatne obveze te se prilagođavati svim poremećajima koje se neminovno događaju tijekom toliko vremena, kako bi ostvarili plan definiran na samom početku projekta.

 

1250 dolara

i pozivnicu za AIAA SciTech Forum u San Diegu osvojili su studenti

Prema riječima studenata, jedan od najvećih izazova bio je predvidjeti sve potrebne informacije koje će im u jednom trenutku tijekom rada trebati, a kojih nisu bili svjesni na početku.  Kako je često i u stvarnosti, detalji koji su se činili nebitni na početku, pokazali su se presudnima za uspješno izvršavanje zadatka koji su pred sebe stavili. "Bitno je naglasiti da smo mi kao mentori studentskog tima sudjelovali samo u oblikovanju procesa koji studenti moraju provesti kako bi osnovali i evaluirali zrakoplov. Sve odluke studenti su donijeli samostalno. Po potrebi su se konzultirali s nama odnosno mi smo im skretali pažnju na određene probleme kada smo smatrali da je to potrebno. S obzirom na to da projekt praktično zadire u gradivo svih kolegija koji se održavaju na preddiplomskom i diplomskom studiju zrakoplovnog inženjerstva studenti su samostalno kontaktirali još neke naše kolege s FSB-a.

Znamo i da su se savjetovali i sa stručnjacima iz našeg ratnog zrakoplovstva koji također sudjeluju u nastavi na kolegijima naših studija", ističu mentori Vrdoljak i Prebeg. Svake godine American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA), kao vodeća organizacija u zrakoplovnoj i svemirskoj industriji u svijetu, s tradicijom od preko 80 godina, 33.000 članova i 200.000 objavljenih članaka u više od 10 vlastitih stručnih časopisa, organizira nekoliko studentskih natjecanja vezanih uz projektiranje zrakoplova i svemirskih letjelica. Jedna od najprestižnijih i najzahtjevnijih je kategorija u kojoj se natječu timovi studenata diplomskih studija. 

Treći pobjednici iz Europe
To je kategorija u kojoj američka sveučilišta imaju skoro apsolutnu dominaciju. Uz ovogodišnju pobjedu hrvatskoga tima, jedini europski timovi koji su osvojili ovo natjecanje su sa sveučilišta u Delftu (Delft University of Technology) i Milanu (Polytechnic University of Milan). Prateći trendove i izazove industrije, natjecanje za akademsku godinu 2017./18. temeljeno je na stvarnom natječaju američke vlade u vrijednosti od 9,2 milijarde dolara, za kojeg je bilo potrebno projektirati novu generaciju zrakoplova koji će služiti za trenažu generacija budućih pilota za letenje na suvremenim zrakoplovnim sustavima F22 i F35. 

 

8 mjeseci

trajao je projekt, od prikupljanja podataka do finalnog dizajna

"Naravno da uvijek postoji mogućnost da neko od naših studenata bude zaposlen u nekoj od kompanija koje će raditi navedeni projekt, no to nikako nije poanta natječaja koji American Institute of Aeronautics and Astronautics, kao jedno od najznačajnijih svjetskih znanstveno-stručnih društava u području zrakoplovstva, raspisuje svake godine. Smisao natjecanja je vrlo lijepo sadržan u riječima Dr. Danielle Soban s Kraljičinog sveučilišta u Belfastu koja je bila voditelj povjerenstva za ocjenjivanja projekata na jednom od prošlih natjecanja, koja je rekla da AIAA natjecanja u projektiranju daju studentima mogućnost da primjene znanje koje stječu na studiju te predlože rješenja realnih, state-of-the-art, inženjerskih problema, a to je, ne samo test radnih sposobnosti i talenta nove generacije inženjera, već i indikator kvalitete sveučilišne razine edukacije te posvećenosti nastavnika. S obzirom na to da je ovo prvi put da su se naši studenti uopće sudjelovali u natjecanju, izuzetno smo ponosni zbog činjenice da je i naš relativno mladi studij, kojeg je prva generacija upisala 1995. godine, dobio još jednu potvrdu kvalitete obrazovnog procesa", istaknuo je prof. dr. sc. Milan Vrdoljak.

Deseteročlani studentski tim se praktično sastoji od svih studenata koji su imali upisane kolegije Osnivanje zrakoplova I i II Diplomskog studija zrakoplovstva u akademskoj godini 2017./18. 

Otvorena vrata poslodavaca
To znači da se zapravo radi o cijeloj jednoj generaciji koja je vrlo heterogena u smislu interesa, sposobnosti i dosadašnjih ostvarenja, a ne o selekciji najboljih studenata. Projekt je praktično izrađen kao obvezni timski seminarski rad koji je obvezan za polaganje tih kolegija, no uz određene modifikacije koje su bile nužne kako bi se uklopili u zahtjeve propisane natječajem. 

To je zahtijevalo više rada nego što je inače potrebno za polaganje ovih kolegija, no studenti su bili izuzetno motivirani za sudjelovanje u natječaju pa im to očigledno nije bio razlog da odustanu. "Naše studente u budućnosti vidimo posvuda. Iako je nama kao mentorima jasno da bi za našu zemlju bilo najbolje da ti mladi ljudi ostanu u zemlji koja im je omogućila ovakvo postignuće, realnost je nešto drugačija. Jedan od članova pobjedničkog tima već odrađuje praksu i paralelno priprema diplomski rad u Njemačkoj na sličnom projektu koji financira Njemačka vlada, te na temelju toga piše svoj diplomski rad.  Odlazak na AIAA SciTech Forum, najveći svjetski godišnji događaj u području istraživanja, razvoja i tehnologije zrakoplovne i svemirske tehnike, gdje će prezentirati svoj projekt, sigurno će im otvoriti dodatne mogućnosti i neka nova poznanstva koja mogu postati ključna za donošenje odluke o prvom poslodavcu", zaključuje doc.dr.sc. Pero Prebeg.

Za ovu sjajnu pobjedu, studenti su nagrađeni novčanom nagradom od 1250 dolara te pozivnicom za sudjelovanje na AIAA SciTech Forumu koji se održava početkom iduće godine u San Diegu. Tamo će, pred vodećim međunarodnim stručnjacima iz područja projektiranja zrakoplova, prezentirati svoj projekt i time pridonijeti povećanju vidljivosti i prepoznatljivosti Fakulteta strojarstva i brodogradnje i Sveučilišta.

Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Nemaš korisnički račun? Registriraj se ovdje! Prijavi se ovdje!