Prva hrvatska hibridna bespilotna letjelica postala hit u Barceloni

Autor: Bernard Ivezić , 29. ožujak 2017. u 14:07
Foto: Thinkstock

Prije se proizvodnjom u Hrvatskoj bavila tek Hipersfera, da bi se uključilo karlovački Tarsier drones, a sad i Kapetair.

Zagrebački Kapetair novi je hrvatski proizvođač dronova. U Barceloni je ušao u finale tamošnjeg Reimagine Drone Incubatora i juriša na potencijalnih 50.000 eura investicije.

I dok na globalnom tržištu kineski DJI, koji se unazad dvije godine nametnuo kao tržišni lider u izradi civilnih dronova, istiskuje konkurenciju niskim cijenama, u Hrvatskoj unazad dva mjeseca situacija za proizvođače takvih letjelica kao da nikad nije bila bolja. Od 134 biznisa, koji se bave dronovima na domaćem tržištu, njih tri sada su se usmjerila na proizvodnju. Ostali mahom nude usluge snimanja vjenčanja, filmova, njiva, dimnjaka, groblja i infrastrukture. Do prije koju godinu proizvodnjom dronova se u Hrvatskoj bavila isključivo Hipersfera. U međuvremenu se u biznis uključio karlovački Tarsier drones, a sad i Kapetair. Marko Velić, izvršni direktor Kapetaira kaže da već imaju nekoliko upita investitora i potencijalnih klijenata.

 

10 puta

veću autonomiju uz mogućnosti multirotora ima hibridni dron Kapetair

"Upiti dolaze s različitih strana od jedne od najjačih španjolskih financijskih institucija preko poslovnih anđela i investitora iz različitih dijelova svijeta, jer ovaj inkubator otvorio nam je tržišta Španjolske i Latinske Amerike", kaže Velić. Zagrebačka Hipersfera je u veljači pak provela dokapitalizaciju od 2,8 milijuna kuna, sjedište prebacila u uže središte Zagreba, proširila djelatnosti na razvoj te dodala niz zanimljivih igrača na popis svojih suvlasnika. Uz Bojana Pečnika, zagrebačkog astrofizičara s doktoratom s instituta Max Planck i osnivača tvrtke Hipersfera, na popisu vlasnika tvrtke sada su Insako Saše Cvetojevića, GDi Grupa Borana Lončarića, niz privatnih ulagača te tvrtka specijalizirana za informatizaciju prometa Telegra. Marko Marković, direktor karlovačkog Tarsier dronesa kaže da su do sada razvili i prodali do deset dronova iz vlastite proizvodnje.

 

Velići

Upiti dolaze od financijskih institucija, ulagača i poslovnih anđela.

Najveća potražnja za takvim letjelicama, pojašnjava, trenutačno dolazi od geodetskih tvrtki. No, unazad godinu dana pritisak na tržište multirotor modela, kakve radi Tarsier drones, vrše Kinezi. "Zato smo ovu godinu odlučili iskoristiti za snimanje tržišta i pregrupiranje, jer situacija je vrlo neobična", kaže Marković. Tihomir Šašić, voditelj poslovanja s dronovima hrvatskog softverskog diva IN2 grupe i direktor najveće domaće konferencije o dronovima Dronefesta, kaže da je jako dobro da se u Hrvatskoj pojavljuju timovi i tvrtke koji od proizvodnje bespilotnih letjelica žele raditi biznis. "U Hrvatskoj ima dosta entuzijasta koji se bave dronovima, ali IN2 je odmah prepoznao priliku u suradnji s novim igračem Kapetairom baš stoga što imaju jasan plan proizvodnje dronova kakve mi komercijalno trebamo", naglašava Šašić.

Dron Hipersfera zapravo je balon s vlastitim pogonom koji cilja na nadzor granica,  prometnica te projekte mobilnog broadbanda kakve razvijaju Google i Facebook. Karlovački Tarsier drones razvio je nekoliko modela multirotora od kompozitnih materijala od kojih se najmanji čak mogu koristiti bez registracije s obzirom na svoju veličinu. Najveći model XL može, prema specifikacijama, ponijeti teret od čak 13 kilograma. Novi hrvatski dron Kapetair hibridni je model. Ima krila poput aviona i propelere poput multirotora. Marko Velić, direktor Kapetaira, koji je tremutačno u Barceloni, kaže da zbog takvog koncepta izvlače najbolje iz oba svijeta. Ima autonomiju dronova s krilima i manevarske sposobnosti multirotorskih dronova.
 

"Naš dron može ostati u zraku i obavljati zadatke više od dva sata što je deset puta duže od dronova koji rade na principu multirotora, a u isto vrijeme može polijetati i slijetati vertikalno, te održavati fiksnu poziciju, što mogu isključivo multirotori, a pri tome može prijeći do 120 kilometara udaljenosti", kaže Velić. Pojašnjava da globalno imaju dva konkurenta, ali da ga to ne brine. Velić ističe da im je pogonski sustav daleko napredniji i efikasniji u odnosnu na konkurenciju. "Baš zato to sada štitimo patentima, jer apsolutno imamo najbolji hibridni dron u segmentu koji pokriva nošenje tereta do jednog kilograma, znači za vrlo precizne namijene", kaže Velić. Navodi da je ta tržišna niša nepopunjena i da im to otvara priliku za razvoj. Dodaje da dron u razvijaju više od dvije godine. Na njemu rade stručnjaci Marijan Balaško, Josip Andrašec, Igor Cvišić i Igor Pongrac, dok je koncept zamislio Luke Kapetera po kome je i letjelica dobila ime.

Komentirajte prvi

New Report

Close