"Ljudi preuzimaju sve veću kontrolu nad brigom o vlastitom zdravlju"

Ivan Lupić, direktor ICT rješenja za industriju i društvo u Ericsson Nikoli Tesli/ Kristian Krog Ivan Lupić, direktor ICT rješenja za industriju i društvo u Ericsson Nikoli Tesli/ Kristian Krog

Istraživanja potvrđuju kako ICT uvelike povećava kvalitetu života, pa tako i liječenja te pridonosi produljenju životnog vijeka.

Zdravstvo se u cijelom svijetu suočava s brojnim, a posebno s naglašenim ekonomskim izazovima. Troškovi zdravstva u EU iznose oko devet posto BDP-a, a do 2060. mogli bi porasti za dodatnih 45 posto.

Uzmemo li u obzir činjenicu da je u Hrvatskoj prisutan i naglašeni trend porasta starosti populacije, ovaj problem postaje još izraženiji. Kao ključno rješenje održivog zdravstvenog sustava ističe se digitalizacija, pa već mnoge tvrtke razvijaju inovativna rješenja za zdravstveni sektor. Jedna od njih je i Ericsson Nikola Tesla (ENT) koja je pomogla da se u Hrvatskoj uvede eRecept, eKarton i Portal zdravlja. Ivana Lupića, direktora ICT rješenja za industriju i društvo u ENT-u upitali smo kako napreduje digitalizacija hrvatskog zdravstvenog sustava, koje prednosti ona donosi pacijentima i zdravstvenim djelatnicima te u kojem smjeru će se razvijati buduća rješenja.  

Možemo li danas uopće govoriti o održivom zdravstvenom sustavu bez digitalizacije? Kako tu stoji Hrvatska u odnosu na ostale europske zemlje?
Premda je lako dostupna i troškovno pristupačna briga o zdravlju ideal kojem teže sva društva, većina regija u svijetu suočava se s izazovima upravljanja naglo rastućim troškovima zdravstva. Razvoj medicine te suvremenih informacijskih i komunikacijskih tehnologija u zadnjim su desetljećima višestruko isprepleteni, a područje zdravstva je, u kontekstu prethodno navedenih činjenica, prepuno izazova. Među razvijenim zemljama zdravstvo je druga najveća kategorija javne potrošnje, a trošak pružanja zdravstvene skrbi nastavlja globalno rasti brže od prosječnog ekonomskog rasta. Budući da je digitalizacija zdravstva do sada ipak ponudila neke zadovoljavajuće odgovore na pitanje održivosti čitavog sustava, ona se nameće kao neizostavni čimbenik i u promišljanju budućnosti. Digitalizacija je donijela kvalitetniju dijagnostiku i prevenciju bolesti na temelju sveobuhvatnije analize relevantnih podataka, brži pristup do povijesti bolesti, učinkovitiju administrativnu obradu pa i različite aspekte bolje zdravstvene skrbi za sve stariju populaciju, što je važno jer je trend prosječnog starenja stanovništva prisutan u svim razvijenim zemljama svijeta. Paradoksalno, bez obzira na konstantno naglašene ekonomske izazove u zdravstvu, digitalizacija zdravstva je rezultirala i većom troškovnom učinkovitosti i dostupnosti pojedinih zdravstvenih usluga. Financijska održivost zdravstvenih sustava ostaje, međutim, jedan od glavnih izazova jer potrebe rastu brže od mogućnosti. Inovacije u zdravstvu stoga su predmetom mnogih inicijativa vezanih za ICT industriju, čime se nastoji doskočiti ovom problemu. Ericsson Nikola Tesla se pozicionirao među pionire informatizacije zdravstva u Europi, čemu je u velikoj mjeri pridonijela činjenica da su sve državne uprave u Hrvatskoj u zadnja dva desetljeća poduprle uvođenje IT sustava u zdravstvo. Nakon uvođenja Središnjeg informacijskog zdravstvenog sustava kojeg smo godinama nadograđivali novim uslugama poput eRecepta, eUputnice, eKartona, Portala zdravlja namijenjenog pacijentima i mnogim drugim, danas nam je gotovo nezamislivo funkcioniranje zdravstva bez tih suvremenih mogućnosti. U sklopu naših istraživačko-razvojnih programa kreiramo nove načine unaprjeđenja sustava i vjerujemo kako će oni u skoroj budućnosti biti i realizirani.

Koliko se danas korištenjem suvremenih tehnoloških mogućnosti i analizom podataka može utjecati na unapređenje ishoda liječenja i povećanje kvalitete života?
Postoje mnoga istraživanja koja potvrđuju kako današnja informacijsko-komunikacijska tehnologija uvelike povećava kvalitetu života, pa tako i liječenja te pridonosi produljenju životnog vijeka. Pomislite samo koliko je ubrzana i olakšana komunikacija između liječnika i pacijenta te kako je danas puno jednostavnije doći do zdravstvenog savjeta, uputnice ili recepta. Često problem možete riješiti i bez odlaska liječniku. Raznovrsne aplikacije dostupne na pametnim mobilnim uređajima omogućuju nam da dnevno kvalitetnije brinemo o vlastitoj formi i zdravlju. O tome koliko je IT pridonio obradi, analizi i dostupnosti podataka u području zdravstva ne treba niti govoriti. Čini nam se da se promjene događaju vrlo brzo, no tek smo na početku i brzina promjena u budućnosti će biti i veća. Novi trendovi kao što su umjetna inteligencija ili Internet stvari tek će donijeti najznačajnije pozitivne efekte za pojedince i društvo, uključujući zdravstvo, te poslovni svijet. 

Možemo reći da je Hrvatska među vodećim zemljama po korištenju eRecepta ili po uvođenju eKartona koje je razvila u suradnji s Ericssonom Nikolom Teslom. Kako je tekao razvoj, kako ste zadovoljni postignutim i što će eKarton donijeti hrvatskom zdravstvu i pacijentima?
Prema službenim podacima koje donosi Euro Health Consumer Indeks Hrvatska je, ravnopravno s još četiri zemlje, najuspješnije u Europi primijenila eRecept. Na to smo posebno ponosni, a uslugu koriste praktički svi hrvatski građani. Naše rješenje za eKarton u primjeni je od rujna prošle godine. Ono nudi brojne prednosti za korisnike, prije svega dostupnost do relevantnih informacija o pacijentu u trenutku kada su one najpotrebnije. Naime, povezujući dosad izolirane dijelove sustava zdravstvene zašite, ovo je rješenje omogućilo kreiranje jedinstvenog repozitorija podataka o pacijentima koji autoriziranim liječnicima može pružiti brz i efikasan uvid u aktualno zdravstveno stanje pacijenta. Uz odgovarajuća organizacijska unaprjeđenja vjerujemo da će i rad liječnika biti brži i učinkovitiji pa bi vrijeme koje pacijenti provode u čekaonicama trebalo biti kraće, a usluga koju dobivaju ne samo kvalitetnija, već i brža. 

Osim eKartona, pokrenut je i Portal zdravlja. 
Važan dio nadogradnje funkcionalnosti Središnjeg informacijskog zdravstvenog sustava u izvedbi Ericssona Nikole Tesle je i komunikacija s pacijentima putem Portala zdravlja koji aktivno uključuje pacijente u zdravstveni sustav. I on je u primjeni od rujna prošle godine. Riječ je o rješenju koje na jednostavan način obuhvaća medicinske i administrativne podatke o pacijentima u digitalnom obliku te tako rasterećuje zdravstvene djelatnike određenih administrativnih poslova, ostavljajući im više vremena za stručni rad. Korištenjem ovog portala dostupnog putem sustava e-Građani, pacijenti mogu pregledati svoje propisane i izdane lijekove i nalaze te dodatno samostalno upravljati pravima pristupa, a mogu vidjeti i detalje o tome tko je i kada pristupao pojedinim dijelovima eKartona.

Ericsson kao globalna ICT kompanija već godinama razvija inovativna rješenja za zdravstveni sektor. Možete li istaknuti ona kojima se kompanija posebno ponosi te najaviti neka nova koja se trenutno razvijaju ili se planiraju razvijati?
Ericssonov razvoj rješenja u području zdravstva počiva na tri premise. Prvo, korisnici preuzimaju sve veću kontrolu nad brigom o vlastitom zdravlju. Primjerice, gotovo 40 posto kroničnih bolesnika preferira on-line konzultacije s liječnikom umjesto dolaska u ordinaciju. Nadalje, kreiranje centralnih repozitorija podataka smatra se, i sa stanovišta zdravstvenih stručnjaka i sa stanovišta korisnika zdravstvenog sustava, jednom od najznačajnijih prednosti suvremenih e-zdravstvenih sustava. Kod toga je sigurnost podataka zapravo povećana i predstavlja nužan i nezaobilazan preduvjet. Konačno, na suvremeni zdravstveni sustav postavljaju se zahtjevi za još većim brzinama prijenosa te vezama niske latencije. Očekujemo da će 5G ispuniti sve ove zahtjeve. Sve navedeno prisutno je i u promišljanjima stručnjaka Ericssona Nikole Tesle, kada je riječ o daljnjim unaprjeđenjima u e-zdravstvu. Ukratko, okrenuti smo mobilnim rješenjima, rješenjima koje omogućuju udaljeni pristup koristeći napredne komunikacijske tehnologije te aplikacijama za potporu pacijentima. Napredni nacionalni sustav e-zdravstva morao bi, uz npr. e-nalaze ili e-fakture uključivati i brojne mobilne aplikacije. Svaki element sustava koji može dobiti dodanu vrijednost povezivanjem na Internet učinit će taj sustav boljim i efikasnijim pa se u navedenom okviru kreću naši inovativni pomaci. Zdravstveni sustavi, u Hrvatskoj, a i u drugim zemljama u kojima smo imali izvozne uspjehe, predstavljaju kritičnu nacionalnu infrastrukturu koja povezuje ljude, mjesta i uređaje, a upravo je to područje u kojem je Ericsson jedan od globalnih lidera i u kojem postiže značajne uspjehe.

Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Nemaš korisnički račun? Registriraj se ovdje! Prijavi se ovdje!