Gradovi često nisu svjesni potencijala infrastrukture, naročito u području rasvjete

Autor: Borivoje Dokler , 17. listopad 2016. u 22:00
Rješenje rasvjete na Masleničkom mostu

Iako mnogi smatraju da su ograničeni svojim proračunima, gradovi ulaganje u pametna energetska rješenja mogu provesti kroz tzv. ESCO model te tako investiciju isplatiti iz ostvarenih ušteda.

Dalekovod ESCO tvrtka je u sastavu Dalekovod grupe specijalizirana za razvoj projekata energetske učinkovitosti, energetskih usluga i izgradnje informacijske i komunikacijske (ICT) infrastrukture. Tvrtka se u svom djelovanju naslanja na dugogodišnje iskustvo grupacije u proizvodnji, projektiranju i izgradnji elektroenergetske, telekomunikacijske, cestovne, željezničke i ostale infrastrukture u vlasništvu javnih i privatnih investitora.

"Za potrebe tržišta tvrtka Dalekovod ESCO razvija i implementira projekte energetske učinkovitosti, energetskih usluga i ICT infrastrukture na temelju dugogodišnjeg iskustva i potrebnih tehničkih uvjeta za specifične projekte te na taj način omogućava razvoj i izgradnju nove vrste tzv. infrastrukture pametnog grada odnosno smart city infrastrukture", ističe direktor tvrtke Dalekovod ESCO Mario Klarić.  Pri projektiranju smart city infrastrukture, tvrtka Dalekovod ESCO usko surađuje s projektnim uredom u sklopu grupacije s 80 inženjera arhitektonske, građevinske, strojarske, elektrotehničke i geodetske struke. "Možemo reći kako se radi o jednom od najvećih projektantskih ureda u Hrvatskoj, a koji može izraditi cjelokupnu projektnu dokumentaciju svih razina obrade u području pametne gradske infrastrukture", kaže Klarić napominje kako je na taj način predmetnu infrastrukturu moguće optimirati po modelu koji će najbolje odgovarati namjeni, lokaciji i opsegu projekta, a tako izrađena dokumentacija može se koristiti u nizu aplikacija kao podloga ili dio prijava za primjerice sufinanciranje iz EU fondova.

Inženjering grupacije Dalekovod, kaže Klarić, posjeduje brojne reference i dugoročno iskustvo i mogućnosti u izgradnji ključne elektroenergetske i ICT infrastrukture u različitim klimatskim i terenskim iskustvima, veliko međunarodno iskustvo u projektima izvedenim u Skandinaviji, Islandu, Grenlandu, Zapadnoj i Istočnoj Europi, Ukrajini i Kazakstanu. Također, u sklopu projekata grupacije izvedeni su najkompliciraniji sustavi rasvjete, kontrole prometa, meteoroloških mjernih stanica na objektima autocesta, brzih cesta, deniveliranih raskrižja, tunela, itd. Ključni pokazatelji i reference su više od 12.000 kilomatara prijenosnih dalekovoda do 750 kV, 700 GSM baznih stanica, 500 kilometara infrastrukture cesta i autocesta koji između ostalog obuhvaćaju cestovnu rasvjetu i opremu te 22 tunela. "U području tzv. energetskih usluga ili ESCO usluga, tržište u Hrvatskoj je još u povojima, ali svjesni smo velikog potencijala tog tržišta, naročito u području javne rasvjete gdje mi kao tvrtka unutar kuće pod jednim krovom možemo pružiti cjelokupna rješenja po sistemu 'ključ u ruke'.

To smatramo i našom glavnom prednošću na tržištu gdje možemo gradovima i ostalim korisnicima ponuditi rekonstrukciju postojećih sustava javne rasvjete te nadogradnju dodatnih sadržaja na tu istu infrastrukturu. Često gradovi nisu svjesni potencijala svoje infrastrukture koju posjeduju i mogućnosti dodatnog iskorištavanja postojećih instalacija, naročito u području javne rasvjete", tvrdi direktor Dalekovod ESCO-a i objašnjava: "Primjerice, javna rasvjeta već ima riješeno napajanje električnom energijom pri čemu se rekonstrukcijom i korištenjem modernih upravljivih LED tehnologija niske potrošnje može osloboditi dodatni kapacitet snage električne energije, a koji se može iskoristiti za napajanje modularno postavljenih dodatnih instalacija na te iste stupove javne rasvjete. Taj adaptivni i modularni pristup rekonstrukciji javne rasvjete smo inače i predstavili na ovogodišnjoj konferenciji MIPRO. Takve dodatne instalacije uključuju WiFi pristupne točke, videonadzor, meteorološke stanice, raznu senzoriku za kontrolu prometa pa čak i punionice za električna vozila", kaže Klarić i napominje kako takav modularan pristup ima veliki turistički potencijal u gradovima, naročito na obali.

"Recimo, poslovni čovjek na Bregani ulazi u državu i rezervira parkirno mjesto s punionicom za električna vozila blizu trga u centru grada. GPS navigacija ga navodi točno na mjesto parkinga, a aplikacija mu nudi restorane u krugu 200 metara od parkinga u kojima može obaviti poslovni ručak. Ili recimo, turist koji električnim biciklom ulazi u centar manjeg mjesta. Ostavlja bicikl na punjenju i spaja se na WiFi mrežu – sve na trgu u centru mjesta. Aplikacija mu nudi mogućnosti posjeta lokalnim obrtima i muzejima. Ili možda student koji čeka tramvaj na stanici gdje ima pristup na info-board koji mu nudi izbor koncerata i kazališnih predstava koji se tog dana događaju u gradu", opisuje moguće scenarije Klarić te upozorava kako im se često javljaju korisnici, a naročito gradovi, koji imaju ograničenja u svojim proračunima za takve investicije.

"Međutim, takve implementacije moguće je investicijski provesti kroz tzv. ESCO model energetskih usluga te isplate investicije iz ostvarenih ušteda, a što je gradovima naročito zanimljivo jer u  tom slučaju nemaju dodatnih fiskalnih opterećenja na svoje proračune. Uštede potrebne za povrat investicija se mogu ostvariti smanjenjem potrošnje električne energije i troškova održavanja, a osim toga mogući su i dodatni prihodi najmom te infrastrukture primjerice kao reklamni prostor za prethodno opisane dodatne primjene", objašnjava Klarić i napominje kako je u fazi izgradnje jedan manji pokazni poligon u okviru tvornice u Velikoj Gorici, a na kojem će uživo moći pokazati sve navedene mogućnosti. "Tamo ćemo rekonstruirati jedan dio vanjske rasvjete korištenjem upravo tog pristupa adaptivne i modularne smart city infrastrukture pa će se i zainteresirani korisnici moći iz prve ruke uvjeriti u prednosti takvog koncepta", zaključuje direktor Dalekovoda ESCO. 

Komentirajte prvi

New Report

Close