Elektrifikacija transporta nema alternativu

Foto: Press Foto: Press

Ivan Zovko, stručnjak za poslovno savjetovanje i pitanja e-mobilnosti.

Poslovanje današnjih tvrtki suočava se s puno izazova koje treba nadvladati. Sve su veći regulatorni pritisci na tvrtke, optimiziraju se troškovi, a negativan utjecaj poslovanja na društvo i okoliš pada u drugi plan. Nazire li se izlaz iz ovih poteškoća u vidu elektromobilnosti, tj. u štedljivim, financijski opravdanim i ekološki prihvatljivijim tehnologijama? Odgovor na ova i druga pitanja doznat ćemo na prvoj regionalnoj konferenciji o e-mobilnosti, koja se 12. studenog održava u zagrebačkom hotelu Westin. Uz Rapid Charge Network, europski program razvoja infrastrukture za električna vozila, suorganizator konferencije “Razvoj e-mobilnosti u Jugoistočnj Europi” je i zagrebačka Savjetura, prva hrvatska tvrtka za poslovno savjetovanje u pitanjima održivosti. S poslovnim savjetnikom u Savjeturi i ekspertom na području e-mobilnosti, gospodinom Ivanom Zovkom, razgovarali smo o predstojećoj konferenciji, budućnosti e-mobilnosti u regiji, financijskim prednostima elektrifikacije poslovnih flota te iskustvima s električnim automobilima u europskim zemljama.

Gospodine Zovko, postoji li interes za savjetovanjem organizacija i poslovnih subjekata u području e-mobilnosti?

Naravno. Tvrtke u privatnom ali i javnom sektoru aktivno razmišljaju u smjeru optimizacije poslovanja te mjerama štednje. Dakako jedan od važnijih troškovnih elemenata je vozni park. Prijelaz dijela ili cijele flote na električna vozila, uz očite financijske prednosti, donosi veću vidljivost tvrtke i tržišnu atraktivnost, te komunicira prepoznavanje društvene odgovornosti. Za odabir pravog poslovnog modela, načina financiranja, te optimiziranja prelaska na električnu flotu, potrebno je specifično znanje i informacije koje profesionalni menadžeri nužno ne posjeduju. Stoga nije rijetkost da se obrate nama za pomoć pri analizi potreba, odabiru najboljeg rješenja ili opcije financiranja, kao i implementaciji odabranih mjera.

Konferencija “Razvoj e-mobilnosti u JI Europi” prva je takve vrste u našoj regiji. Koji su ciljevi konferencije?

Točno. Prepoznali smo nedostatak u razumijevanju komercijalne prednosti koju donosi elektromobilnost na tržištu Jugoistočne Europe. Stoga smo s našim britanskim i europskim partnerima odlučili organizirati konferenciju koja će na više različitih načina pomoći privatnom i javnom sektoru kako da što bolje razumije zahtjeve, potrebe i prednosti elektrifikacije, odnosno potrebu uvođenja e-mobilnosti. Također, ovdje ne pričamo samo o osobnim električnim automobilima, već i o električnim gospodarskim vozilima i autobusima.

Cilj konferencije je, kroz iskustva brojnih javnih i privatnih tvrtki iz Zapadne Europe (Irska, Nizozemska, Velika Britanija, Austrija), dokazati da investicije u elektromobilnost, ali i održivost općenito, idu ruku pod ruku s povećanjem vrijednosti tvrtke kao i definiranim ciljevima profitabilnosti. Želimo kroz praksu i primjere pokazati da elektromobilnost nudi tzv. win-win-win rješenje za tvrtku, društvo i okoliš.

Na konferenciji gostuju eminentni domaći i strani stručnjaci iz područja e-mobilnosti. Možete li izdvojiti najzanimljivije predavače ili teme?

S ponosom ću istakuti da su se na poziv za sudjelovanje i predavanje na konferenciji e-MobilitySE odazvali predstavnici svih ključnih dijelova ekosustava e-mobilnosti: operateri elektromobilnosti, proizvođači vozila, privatne i javne tvrtke koje već imaju električna vozila u floti, te predstavnici Europske komisije koji rade na razvoju mjera i propisa vezanih uz elektromobilnost. Predstavnici raznorodnih organizacija kao što su Nissan, ESB – vodeća irska energetska kompanija, Europska komisija zadužena za razvoj transporta, te predstavnici gradova i regija koje aktivno provode mjere elektromobilnosti, pružit će uvid u trenutno stanje tržišta, pogled u očekivanja od sutrašnjice, te kako se nabolje pripremiti za nove propise, tehnologije i poslovne modele.

Također, ovo je jedinstvena prilika da na jednom mjestu vidimo i isprobamo električna vozila četri glavna proizvođača električnih vozila: BMW-a, Nissana, Renaulta i VW-a.

Mislite li da regija može brzo reagirati i usvojiti rješenja koja će biti prezentirana na konferenciji?

Ponajprije, potrebno je razumjeti što donosi elektrifikacija i da li je zaista potrebna na svim razinama poslovanja privatnih i javnih društava. Ova konferencija će govoriti upravo o tome te pokušati približiti razloge i praktične primjere elektrifikacije. Naše tržište je vrlo osjetljivo na cijenu vozila kao i trošak njegova korištenja. Stoga sam siguran da će nakon kvalitetnog razumijevanja koncepta ukupnog izdatka korištenja vozila, ali i nezanemarivih prednosti marketinškog potencijala elektrifikacije, te utjecaja flote na emisije CO2, doći do potrebe za konkretnijim mjerama prema elektrifikaciji transporta.

Kakvo je trenutno stanje e-mobilnosti u Hrvatskoj i koje su poteškoće na putu njenog razvoja?

Potrebno je prepoznati aktivnosti Fonda za Zaštitu okoliša u vidu subvencioniranja kupnje električnih vozila i punionica. No unatoč tome, činjenica je da je Hrvatska na samom začelju po broju registriranih električnih vozila u usporedbi s europskim tržištima slične ekonomske moći. Nedostaju prijeko potrebne kontinuirane mjere poticaja razvoja tržišta, razumijevanje menadžmenta o financijskim prednostima elektrifikacije, te značajnim negativnim utjecajima prometa na okoliš. No, stvari se ipak pomiču na bolje, pa tako susrećemo sve veći broj domaćih tvrtki koje su prepoznale prednosti i uspješno koriste električna vozila u svakodnevnom poslovanju.

Viša cijena električnih automobila u odnosu na klasična sigurno će odvratiti dio tvrtki od investiranja u elektromobilnost. Smatrate li da tu postoji jednostavno rješenje za tvrtke i javne ustanove?

Apsolutno! Pri kupnji vozila, kao i svakog drugog komercijalnog alata, treba uzeti u obzir cjeloživotni izdatak njegova korištenja. Pri prosječnom korištenju vozila kompaktne klase u trajanju od 4 godine, izravne financijske uštede u vidu potrošnje goriva/struje te održavanja iznose preko 7 tisuća eura. Stoga je nužno razumjeti duguročni izdatak korištenja vozila (a ne samo kupnje). Tada će nabavka električnog vozila imati vrlo jasne financijske, društvene i ekonomske prednosti. Za optimizaciju elektrifikacije flote upravo je nužan ispravan odabir poslovnog modela nabavke vozila i popratne infrastrukture odnosno punionice. Kao konzultanti, uvijek smo spremni pomoći klijentu s višegodišnjim iskustvom na području održivosti.

Imaju li električna vozila zaista manje utjecaja na okoliš od konvencionalnih automobila? Koje su prednosti električnih automobila?

Pri izračunu treba uzeti u obzir emisije koje se stvore u cijelom lancu vađenja, transporta, rafiniranja, skladištenja te krajnjeg izgaranja nafte u motoru vozila. Tada su emisije konvencionalnih vozila 4 do 5 puta više od onih specificiranih pri opisu vozila. S druge strane, čak i da je proizvodnja struje za pokretanje električnih vozila u cijelosti proizvedena u termoelektranama na ugljen, emisija CO2 električnih automobila manja je i od najučinkovitijih vozila pogonjenih konvencionalnim gorivima. Također, između ostalih prednosti, organizacije ili tvrtke mogu na ovoj razlici u emisiji CO2 ostvariti značajan prihod od trgovine emisija CO2 na europskom tržištu emisija.

Na koji način je moguće proširiti ideju i praksu e-mobilnosti na zemlje Jugoistočne Europe? Postoji li potpora Europske Unije ili neki strateški planovi? I što smatrate sljedećim nužnim koracima u širenju e-mobilnosti u regiji?

Očekujem da će direktive Europske unije, koje se prenose u nacionalno zakonodavstvo, a ponajviše ona o razvoju infrastrukture za električna vozila, donijeti najveći doprinos za razvoj elektromobilnosti ne samo u Hrvatskoj već i u cijeloj EU. Savjetura aktivno sudjeluje na nacionalnoj razini kao stručna potpora pri razvoju regulative, mjera implementacije i nacionalne strategije razvoja elektromobilnosti. Također, savjetujemo i proizvođače električnih vozila pri procjenama zrelosti i potencijala tržišta. Kao sljedeće nužne korake vidim aktivniju ulogu poslovnog sektora pri elektrifikaciji flota, razvoj kontinuiranih fiskalnih mjera za poticanje kupnje električnih vozila, te daljnju implementaciju brzih, javnih mreža punionica.

Gdje vidite e-mobilnost u Hrvatskoj u sljedećih 10 godina? Hoćemo li se voziti u autobusima na električni pogon, a tvrtke i organizacije imati zelenije vozne e-parkove?

Elektromobilnost je svakako budućnost prometa. I to ne samo cestovnog, već pomorskog ali i najbitnije - zračnog. Sve stroži EU i nacionalni propisi, shvaćanje potreba zaštite okoliša i društveno odgovornog ponašanja, ali i sama dostupnost fosilnih goriva, prirodno će doprinijeti prelasku transporta na alternativna goriva. S višegodišnjim međunarodnim iskustvom u strateškom razvoju održivog transporta, u Savjeturi možemo s potpunom sigurnošću reći da elektrifikacija transporta nema alternativu. Naš zadatak je stoga da tvrtke i javni sektor u regiji i EU provedemo kroz taj proces, te im pritom pomognemo iskoristiti potpuni potencijal.

Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Nemaš korisnički račun? Registriraj se ovdje! Prijavi se ovdje!
Pregled dana Pogledaj sve