Danas ništa nije nemoguće pa ni da počnemo proizvoditi robote

Autor: Bernard Ivezić , 21. rujan 2015. u 22:01
Miroslav Huzjak, predsjednik Uprave M SAN grupe

Naš rast je rezultat strateške orijentacije kompanije prema vanjskim tržištima. M SAN Grupa je više od godine dana prije ulaska Hrvatske u EU oformila odjel koji se bavi isključivo izvozom.

M SAN, najveća hrvatska IT kompanija, lani je po prihodima premašila Ericsson Nikolu Teslu.

Popela se na 36. mjesto ukupno najvećih kompanija u državi s rastom prihoda od 17,2 posto na 1,68 milijardi kuna. Izvoz je u 2014. skočio je za četvrtinu na više od pola milijarde kune. Vlastitu proizvodnju su proširili na pametne kućanske uređaje, a inovira i na segmentu gdje je tradicionalno jaka, predstavila je prvi hrvatski 2u1 laptop. S predsjednikom Uprave M SAN-a Miroslavom Huzjakom razgovarali smo o tome što planiraju iduće.

 

17,2posto

rasli su lani prihodi M SAN-a dosegnuvši 1,68 milijardi kuna

Izvoz vam je u 2014. skočio 24,2% na 553,4 milijuna kuna. Očekujete li nastavak rasta?
Rast je rezultat strateške orijentacije kompanije k vanjskim tržištima, prvenstveno nakon ulaska u EU. Odjednom smo postali dio višestruko većeg tržišta. M SAN Grupa je više od godine dana prije ulaska u EU oformila odjel koji se bavi isključivo izvozom. Izvoz je rastao i u zemlje regije no najveći potencijal rasta vidimo na novim tržištima, u EU ali i van nje. Vlastite robne marke najvažniji su strateški interes u izvozu jer se time stvara stabilnost i dugoročno grade lojalni partnerski odnosi. Izvoz Vivaxa rastao po višoj stopi od ostalih programa i proizvoda. Više od 65 posto prodaje ostvarili smo u inozemstvu.

Lani ste točno procijenili da je vrijeme za jačanje vlastite palete smartphonea. IDC je objavio da se smartphonea u 2014. u Hrvatskoj po prvi put prodavalo više nego PC-a. Ove godine ste, pak, ušli na tržište s 2u1 prijenosnim računalima. Hoće li ova godina biti godina 2u1 računala?
Ovo je doslovno pitanje za milijardu dolara. Čak i kad ga postavite vodećim ljudima najvećih tehnoloških kompanija, što sam imao prilike na nekim međunarodnim skupovima, nećete dobiti jednoznačan odgovor.

Što mislite da bi se moglo dogoditi?
Sigurno je da će pametni telefoni rasti i dalje, no rast prihoda polako će se premještati prema aplikacijama i sadržajima. Kako će izgledati tržište osobnih računala odlučit će na kraju sami korisnici. Nadogradnje i lokalizacija postojećih rješenja za malo tržište poput Hrvatske i regije također je područje u koje ćemo još više investirati u buduće. Tu imamo prednost jer razvijamo vlastiti brend i možemo brzo implementirati rješenja koja želimo.

Ušli ste i u proizvodnju televizora u Hrvatskoj, a do 2020. očekuje se da ćemo morati prijeći na DVB-T2 i HD televizore 720p standarda. Kakve su vaše procjene?
Hrvatski kupci će sigurno prijeći na HD standard. No to je jednostavno proces promjene standarda koji će potrošači prihvaćati, neki brže, a neki malo sporije. Za razliku od IT industrije, razvoj televizora ne nudi toliko dinamične promjene, nije se puno revolucionarno novog dogodilo od pojave LED odnosno LCD ekrana. Veće se promjene događaju u načinu korištenja i dostupnosti sadržaja.

Koliko su televizori važni hrvatskim kupcima? Ima li prostora za rast u Hrvatskoj ili je to ipak više izvozna priča? Gdje je tu Vivax?
TV je važan našim kupcima i tu u izboru sudjeluje cijela obitelj. Vidimo svoju priliku u proizvodnji za naše kupce koji su zahtjevni, dobro informirani i tehnički potkovani, ali nisu spremni ili nisu u mogućnosti potrošiti previše za novi TV uređaj. No, to je ipak izvozna priča. Vivax TV je danas najjači home brand u Hrvatskoj. No, želimo li biti ovdje i za 10 godina, a želimo, moramo biti važni, primjerice, proizvođačima ekrana kako bismo ostali konkurentni i osigurali kontinuitet. Uz to, moramo razvijati vlastita rješenja koja korisnicima omogućavaju jednostavnije i ugodnije korištenje, a nama prepoznatljivost. Vivax TV uređaji u ukupnoj prodaji televizora sudjeluju s preko 50 posto na svim tržištima na kojima poslujemo. Kupci su prepoznali naše napore i investicije u kvalitetu proizvoda. Kontroli kvalitete pridaje se najveća pažnja pa taj odjel ima pravo zaustaviti proizvodnju u bilo kojoj fazi ako testirani uzorak ne odgovara standardima. Potpuno su neovisni što ponekad dovodi do rasprava i konstruktivnih konflikata s komercijalnim odjelima, ali jedino tako možemo jamčiti kontinuitet u kvaliteti. Imali smo prilike vidjeti nove uređaje drugih brendova po odličnim cijenama, vrlo solidne kvalitete, no sljedeća bi serija najednom imala vrlo visoki postotak kvarova. To ruši povjerenje kupaca koje se teško vraća. Mi imamo odjele za kontrolu i u Kini i u Hrvatskoj i to je investicija koja se dugoročno višestruko isplati.

Nije li neobično da će prvi hrvatski stroj za pranje rublja proizvesti domaća IT, a ne elektro-tvrtka?
Mislim da je japanski fizičar Michio Kaku rekao da ćemo za 10-ak godina prestati koristiti izraz računalo jer će biti u svemu. Cijene čipova te razvoj procesora i senzora idu tako brzo da postaju dostupni za ugradnju u kućanske aparate bez da moraju biti skuplji. Korisnici žele pristup svemu pa i perilici rublja kad god požele. U vrijeme kada sve više vremena provodimo na telefonu, logičan je razvoj aparata kojima se upravlja na daljinu.

Kakvi su rezultati prodaje prve hrvatske pametne klime?
Jako dobri. Kao vodeći distributer klima uređaja u Hrvatskoj i šire možemo se pohvaliti da je udio pametnih klima uređaja u prodaji Vivax klima uređaja za kućnu uporabu vrlo visok. Veći je od 8 posto. Stavimo li to u hrvatske okvire, gdje smo uložili najviše u promociju, radi se o još većoj brojki i ona iznosi gotovo 12 posto.

Gdje vidite M SAN za pet godina? Hoćete li do 2020. proizvoditi i robote?
Sada mi to zvuči kao šala, ali i nije nemoguće. Činjenica je da je razvoj robotike danas najvažniji pravac u recimo tako, hardverskom dijelu razvoja visoke tehnologije.

Komentari (1)
Pogledajte sve

Stipo Matić Upravlja sa 69 milijuna eura, nadzire 235 milijuna eura, a povezan je s 15 tvtrki, od kojih je najznačajnina M San Grupa, koja je najveći distributer računala i potrošačke elektronike u Hrvatskoj. M San se inače 2011. našao pod istragom u vrijeme kad je otkriveno da su Ivi Sanaderu platili 300.000 eura za konzultantske usluge. Smatraju ga HDZovim poduzetnikom. Ujedno je na čelu udruge Prsten, koja okuplja Posavljake jedna je od utjecajnijih interesnih grupa u Hrvatskoj. Ukupno je “težak” 190,401.381 kunu.

New Report

Close