Četvrt milijarde dolara kapitala za hrvatski web

Najveće ulaganje u web realizirala je Poteza Ventures uloživši 6,3 mil. kuna u GoHome.hr

U posljednjih godinu i pol dana u hrvatsku internetsku mrežu zaplele su se četiri velike međunarodne medijske grupacije i nekolicina stranih investicijskih fondova. Plod tog financijskog ulova je desetak većih ulaganja i akvizicija domaćih web portala, te pokretanje Web.Starta, regionalne konferencije o web-poduzetništvu. Da nije riječ o malim ulaganjima pokazuje primjer tvrtke Prvi korak koja stoji iza projekta GoHome.hr. U tu je prvu vertikalnu tražilicu nekretnina u Hrvatskoj, odnosno svojevrsni Google za nekretnine, slovenski fond rizičnog kapitala Poteza Ventures ubrizgao čak 850.000 eura. “Iako smo svjesni da imamo vrlo kvalitetan i konkurentan proizvod, te iako naša tražilica od prvog dana ostvaruje prihode, nije bilo lako dobiti tu investiciju. Pregovarali smo gotovo pola godine, radili planove i prezentacije i na kraju uspjeli. Sada možemo ostvariti naš cilj i proširiti poslovanje. Tako smo već ušli na slovensko tržište, a kroz desetak dana ulazimo u Italiju, na jesen u Njemačku - sve kako bismo tijekom iduće dvije godine postali nezaobilazna tražilica nekretnina u zemljama EU”, izjavio je za Poslovni dnevnik Hrvoje Bujas, direktor portala GoHome.hr.

Dolazak fondova
Dodaje da GoHome.hr planira proširiti svoje poslovanje na ukupno 15 zemalja EU, među kojima je i Hrvatska budući da je u procesu pridruživanja. Inače, za tu vertikalnu tražilicu nekretnina bila su zainteresirana čak tri investicijska fonda za ulaganje, koje preračunano u domaću valutu iznosi čak 6,3 milijuna kuna, jedno je od najvećih u ovom sektoru dosad. Živ interes ulagača ne čudi Berislava Lopca, predsjednika udruge Initium, koja već nešto više od godinu dana promiče internetsko poduzetništvo i jednog od pokretača konferencije Web.Start. “Unazad nešto više od godinu dana brojni investitori iskazali su zanimanje za ulaganja u hrvatske web-projekte, a koliko su im ta ulaganja primamljiva najbolje pokazuje podatak da na ovogodišnji Web.Start dolazi čak šest predstavnika različitih investicijskih institucija, među kojima su Poteza Ventures, te investicijski fond korporacije Intel”, kaže Lopac. Tako će u potrazi za perspektivnim projektima u Zagreb doći Jonathan Cooper, direktor 40 milijuna eura teškog fonda Poteza Ventures iz Slovenije, Ondrej Bartos, viši direktor za investicije u uspješnom poljskom fondu MCI Managementu, Jozsef Kover, investicijski direktor u fondu istočnoeuropskog fonda 3TS Capital Partners koji teži 200 milijuna eura, Blaž Kos, Group Manager Poslovnih angela Slovenije, Dan Lupu, direktor strateških investicija za JIE fonda Intel Capital iz kojeg stoji korporacija Intel i Yoav Andrew Leitersdorf, osnivač nizozemsko-izraelskog fonda YL Ventures.


No nisu samo fondovi zainteresirani za hrvatske web-projekte. Povećanje broja korisnika interneta u našoj zemlji i sustavno praćenje posjećenosti web-portala pretvorili su “mnoštvo domaćih siteova” u uređeno tržište na kojem sada glavne akvizicije provode međunarodne medijske grupacije. Procjenjuje se da su Adria Media, Central European Media Enterprises (CME), Daily Mail and General Trust Group (DMGT) i Trader Media East (TME) na svoje online akvizicije u Hrvatskoj do sada potrošili do 100 milijuna kuna. Posljednje preuzimanje napravila je krajem veljače tvrtka Adria Media kupivši 100-postotni udio u portalu magazinvjencanja.hr iza kojeg stoji tvrtka Damjana vjenčanja. Prvi čovjek Adria Medije u Hrvatskoj za Poslovni dnevnik izjavio je da su planovi njegove tvrtke u pogledu interneta vrlo ambiciozni. Pojašnjava da se medijski okoliš vrlo brzo mijenja i da urednici klasičnih medijskih izdanja danas moraju razmišljati o novim tehnologijama distribucije poput interneta i u skoroj budućnosti mobilnih telefona. “Adria Media analizira tržište u Hrvatskoj u potrazi za profitabilnim projektima. Ne mogu govoriti o konkretnim iznosima, ali o dinamici naših planova dovoljno svjedoči podatak da danas u tom segmentu imamo deset zaposlenika, a do kraja ove godine planiramo ih imati dvostruko više. Ne bih rekao da je hrvatsko tržište profitabilno već danas, ali uvjereni smo da će to postati u idućem razdoblju. Primjerice, Sanoma je tržišni lider u Mađarskoj i tamo prihod od internetskih operacija čine oko 20 posto ukupnih prihoda”, ističe Peter van Kol, generalni izvršni direktor tvrtke Adria Media Zagreb.

Prodaja bloga
Na kakve su projekte u lovu medijske grupacije najbolje pokazuje primjer Croportala koji je danas na popisu 15 najposjećenijih u Hrvatskoj. “Bio je to jedan običan web-forum neuglednog izgleda. No kad je u Hrvatsku došao Gemius i počeo provoditi istraživanja posjećenosti domaćih web-portala ispostavilo se da je Croportal jedan od najposjećenijih na našem webu. Potom ga je lani kupila Adria Media, usput je preuzela i kreativni tim agencije Web.Burza, poznate po dizajnu Coolinarike i predstavila redizajnirani i tehnički jedan od najsuvremenijih foruma kod nas”, navodi Lopac. Medijski vrlo upečatljivo preuzimanje u prošloj godini bila je kupnja Blog.hr-a. Grupacija Central European Media Enterprises (CME), putem televizijske kuće Nov@TV, tada je kupila 76 posto udjela u najposjećenijem blog servisu u Hrvatskoj. Vrijednost akvizicije nije objavljena, a neslužbeno doznajemo da je riječ o iznosu od 5 milijuna kuna. Naime, Dario Markuš, osnivač Blog.hr-a, i njegov investitor Željko Anderlon, vlasnik Internet Monitora, do danas nisu otkrili koliko su na tom poslu zaradili. Bez obzira na to, riječ je o jednoj od najsvjetlijih priča o internetskom uspjehu u Hrvatskoj, jer je Blog.hr prodan za pozamašan iznos ni 3 godine od svog osnutka. Podjednako veliku prašinu lani je podiglo preuzimanje portala MojPosao. Britanski konglomerat Daily Mail and General Trust Group (DMGT) tada je kupio web portal MojPosao, te postao strateški partner u razvoju portala KupiProdaj!, CentarNekretnina i 4Kotača. Nenad Bakić, čovjek koji je 7 godina prije od 20.000 kuna inicijalnog kapitala napravio jednu od najvećih internetskih grupacija u Hrvatskoj, procjenjuje se da je zaradio oko 40 milijuna kuna. Proizlazi to iz izjave kompanije Northcliffe Media, podružnice grupacije DMGT, koja je objavila da je za akvizicije spomenutih portala u Hrvatskoj i slovačkog Autovia.sk isplatila nešto manje od 55 milijuna kuna. Ulazak DMGT-a u Hrvatsku bio je direktna posljedica jačanja prisutnosti još jedne medijske grupacije na našem tržištu. Riječ je o grupi Trader Media East (TME). Ona je većinski vlasnik tvrtke Oglasnik, a prije nešto više od godinu dana kupila je Posao.hr, glavnog konkurenta portala MojPosao. Grupa TME uz to je pokrenula nekoliko novih web oglasnika. Ni tada nije objavljeno za koliko je Oglasnik preuzeo 70% Posao.hr-a, ali neslužbene brojke kreću se u rasponu od 3-5 milijuna kuna.

Pogodak.hr rekorder u Jadranskoj regiji

I dok u Hrvatskoj T-HT prilikom preuzimanja Iskona nije smio preuzeti i istoimeni portal, današnji Net.hr, u Sloveniji je njihov vodeći telekom lani napravio najveću internetsku akviziciju u Jadranskoj regiji. Telekom Slovenije je za 75% udjela u tvrtki Interseek platio čak 63 mil. kuna. Naime, manje poznata tvrtka Interseek vlasnik je niza regionalnih web tražilica među kojima su najpopularnija slovenska tražilica Nadji.si, hrvatski Pogodak.hr, te istoimene tražilice u BiH, Srbiji i Crnoj Gori.

Planovi za startup inkubator

Glavna Meka domaćeg online poduzetništva sada je udruga Initium. Ona je pokrenula konferenciju o poduzetništvu Web.Start, organizirala neformalna druženja internetskih poduzetnika i potencijalnih ulagača u sklopu BarCampa, te planira pokrenuti startup inkubator po uzoru na one iz Silicijske doline. ‘Vjerojatno naš jedini kapitalni projekt koji još nismo realizirali je pokretanje inkubatora za web-projekte’, kaže Berislav Lopac, predsjednik udruge Initium.

Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Nemaš korisnički račun? Registriraj se ovdje! Prijavi se ovdje!