Bespilotnom letjelicom žele iskorijeniti skakavce u subsaharskoj Africi

S izraelskim timom Technion S izraelskim timom Technion

Bilu su prvi hrvatski tim koji se prijavio na prestižno američko natjecanje AUVSI te završili kao najbolje plasirani tim iz Europe.

Flow Design Team je tim mladih stručnjaka koji su osmislili zanimljiv projekt - razvijaju vlastite bespilotne letjelice kojima namjeravaju sudjelovati na velikim natjecanjima, ali ih i ponuditi u komercijalne svrhe. Tim je osnovan na Sveučilištu u Splitu početkom 2017. godine, a trenutno se sastoji od ukupno osam ljudi koji su radili kroz akademsku godinu 2017/2018. Začetnik cjelokupne ideje je Karlo Bosiljevac, koji je počeo kao student, a onda nastavio rad kao asistent u nastavi i voditelj projekta, zadužen za aerodinamiku letjelice.

S Karlom su u timu i Matej Šalinović, student elektrotehnike, zadužen za električni dio, baterijski sustav i pogon, Vičenco Kosor, student elektrotehnike, zadužen za autonomni let i elektroniku, Mirko Borovac, student strojarstva, zadužen za komunikaciju i Petra Krhač, kao najstariji student, zadužena za financije projekta. Glavni mentor projekta je profesor strojarstva Branko Klarin, s dugogodišnjim iskustvom u aerotehnici, a Đani Vrsalović i Goran Gašparović su asistenti-mentori u upravljanju projekta, konstrukciji, izradi, materijalima, softveru i elektronici. Projekt je započeo kao diplomski rad Karla Bosiljevca koji je u zimu 2016. došao profesoru Klarinu s idejom izrade bespilotne letjelice u obliku letećeg krila (eng. blended wing body). S obzirom na to da je ta konfiguracija među najtežima za pravilno napraviti, bila je potrebna opsežna priprema i detaljni proračuni.

Za tu svrhu je izrađen model u mjerilu 1:10 i testiran u zračnom tunelu koji je na raspolaganju studentima u laboratoriju na fakultetu. Nakon višemjesečnog rada, uspješno je obavljena prva faza posla. Idući korak bila je prijava na Ericsson Innovation Awards, svjetsko natjecanje koje je za 2017. imalo temu iskorjenjivanja gladi u svijetu. Karlo je okupio još tri studenta i time je osnovan Flow Design Team, koji se natjecao s idejom nadzora usjeva i iskorjenjivanja rojeva skakavaca u subsaharskoj Africi. Natjecanje je bilo vrlo uspješno, te je tim ušao u polufinale među 13 najboljih ideja u svijetu, od više od 900 prijavljenih. Za potrebe natjecanja je izrađen i model VX-1, kao testni prototip u mjerilu 1:2 s kojim su se testirali i potvrdili elementi konstrukcije, aerodinamike i pogona.

 

250 km

doleta i četiri sata leta trenutne su mogućnosti bespilotne letjelice

Letjelica je prošla većinu testova koje bi prošao na primjer i komercijalni putnički avion. Nakon osnivanja Flow Design Team-a, osnovana je i Aerotehnička udruga Split, kao nositelj prijava za razne natječaje, a tim se nastavio širiti i mijenjati. Idući korak je bio izrada modela u punom mjerilu, VX-2 s rasponom krila 2,2 metara i ukupne mase do 5 kilograma. Ta masa je izabrana jer je u toj kategoriji jednostavnija procedura za dozvole letenje. Idući veliki iskorak dolazi u jesen 2017., s prijavom na natjecanje AUVSI, jedno od najcjenjenijih natjecanja autonomnih bespilotnih letjelica u svijetu, koje se održava od 2002. u SAD-u. Flow Design Team je prvi hrvatski tim koji se prijavio, a na samom natjecanju je uspješno ostvario misiju, i najbolje je plasiran europski tim.

Konkurenciju su činili najpoznatija američka sveučilišta, Cornell, UCLA, Stanford, Harvard, te veća kanadska, indijska i turska sveučilišta, od kojih su neki imali timove i po 50 studenata, te izraelski Technion, s kojim splitsko Sveučilište ima suradnju, jer je Izrael jedna od vodećih država u svijetu za autonomne i bespilotne sustave. Ključnu ulogu u izradi zadnjeg modela VX-3, koji je prototip gotovog proizvoda, odigrao je Mate Rimac i njegova kompanija, donacijom materijala i stručnog znanja svojih zaposlenika u izradi modela s kojim su mladi hrvatski stručnjaci otišli na natjecanje. Kroz nekoliko mjeseci priprema i tjedan dana intenzivnog rada u radionici, studenti su napravili dva modela s kojim su dovršene pripreme za natjecanje. Glavni sponzori tima su bili HEP, Zračna luka Split, Diverto, Obala Split i niz manjih donatora.

"Pripreme su bile vrlo opsežne i naporne, trebalo je svaki vikend okupiti ljude i otići letjeti, a pritom nositi sa sobom svu opremu koja je trebala za rad. S tim se pokazalo kako je ovo projekt za iznadprosječne studente, koji mogu balansirati obaveze na fakultetu s radom na projektu. Takav tempo je potrajao nekoliko mjeseci, uz pisanje dokumentacije, izradu videa, što se prilaže sudcima natjecanja, kao i logistiku samog putovanja. Na kraju se trud isplatio, jer uz nagradu i plasman ide i odgovarajuća novčana nagrada. Atmosfera na natjecanju je bila odlična. Lokacija natjecanja bila je u saveznoj državi Maryland, organizatori su bili iznimno srdačni, a sve se organiziralo na volonterskoj osnovi, uz veliku financijsku pomoć korporacija kao što su Lockheed Martin, Boeing, Northrop Grumman, Google, MATLAB i ostalih.

Suci su izlazili u susret pri svakom problemu na koji se naišlo i vidjelo se kako im je želja da uspijemo i poletimo, pokažemo što letjelica može. S drugim natjecateljima smo ostvarili kontakte, razmijenili iskustva i dogovaramo buduće suradnje. S organizacijske strane, u početku je bilo malo nervoze, jer se ipak ulazi u mornaričku zračnu bazu u kojoj se aktivno testiraju bespilotne letjelice, ali sve je proteklo bolje od očekivanog. Organizatori su i sami bivši ili aktivni piloti, inženjeri i konstruktori, imali su razumijevanja i bili su željni prenijeti znanje.Rezultatski smo se plasirali negdje oko sredine, što je i dalje uspjeh za prvi nastup, jer je većina timova ispred nas bila više puta na tom natjecanju, pa su znali što se očekuje i kakvi su uvjeti.

Uspjeli smo, s obzirom na raspored letova, ugurati i dva dana odmora, koje smo iskoristili za posjet glavnom gradu Washingtonu", rezimirao je dojmove s putovanja na natjecanje Goran Gašparović, asistent-mentor. S obzirom na to da su i mogućnosti komercijalizacije hrvatskih bespilotnih letjelica višestruke, Flow Design Team se trenutačno bavi razradom načina korištenja letjelice i testiranjem scenarija. Naglasak se stavlja na misije s potrebom dugotrajnog leta, jer dizajn letjelice, ovisno o konfiguraciji, ima mogućnost leta do 4 sata i dolet do 250 km. Primjene se još mogu pronaći u nadzoru infrastrukture, dvojnoj namjeni za potrebe obrane, javnoj službi nadzora požarišta, mora ili granica, transporta hitnih pošiljki itd.

S obzirom na to da su se već prezentirali na više konferencija kao što su SoftCOM i SpliTech, te na CIAV - Croatian International Air Show Varaždin, tim je kontaktirao nekoliko potencijalnih investitora i naručitelja usluga. U procesu su pregovora, te i dalje traže priliku kako bi se mogli prezentirati zainteresiranim stranama i ponuditi njihove usluge. "Planovi za iduću godinu su već napravljeni i na temelju odličnih ocjena i vlastitog pozitivnog iskustva, cilj je vratiti se ponovno u Ameriku na natjecanje 2019. Preduvjet za to je zatvaranje financijske konstrukcije, na čemu ćemo raditi kroz cijelu godinu. Nadamo se boljem rezultatu od onoga ostvarenog ove godine. 2020. bi nas mogla odvesti u Australiju na natjecanje Medical Express Challenge, koje je logistički i financijski zahtjevnije natjecanje od američkog, a ciljevi misije bi nam predstavljali još veći izazov za potvrdu našeg koncepta.

Također istražujemo i mogućnost izrade podvodne bespilotne autonomne podmornice, za koju vjerujemo da bi imala svoju tržišnu nišu", pojašnjava Goran Gašparović. Kroz edukaciju i popularizaciju projekta, Flow Design Team nastoji privući što više studenata, jer su svjesni važnosti praktično primijenjenog znanja kroz akademski rad.kroz akademski rad, što poslodavci iznimno cijene i traže. Stoga već u 2019. godini planiraju, na razini Sveučilišta, ponuditi predmet orijentiran na autonomne bespilotne sustave, jer takav kompleksan sustav zahtjeva multidisciplinarni pristup i znanje rada u heterogenim projektnim timovima.

Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Nemaš korisnički račun? Registriraj se ovdje! Prijavi se ovdje!
Pregled dana
Pogledaj sve