Za drugu dionicu Kinezima 20 godina naplate cestarine

Autor: Poslovni dnevnik , 31. ožujak 2019. u 13:07
Foto: Damir Spehar/PIXSELL

U JPP-u, o kojem se pregovara, moguće su i druge varijante poput monopola na benzinske crpke, restorane i odmarališta uz autocestu.

Crnogorska vlada počela je pregovore s kineskom kompanijom CRBC, koja gradi prvu dionicu autoceste Bar – Boljare, o izgradnji nove dionice putem javno-privatnog partnerstva (JPP), doznaju Vijesti.

Budući da se vlada više ne može zaduživati jer je javni dug prešao 70% BDP-a, a Crna Gora se obvezala prema Svjetskoj banci i MMF-u da će taj dug smanjiti, izgradnja nove dionica putem JPP-a ostaje jedino realno rješenje. Jedna od mogućih varijanti tog partnerstva je da Kinezi za izgradnju druge dionice od Mateševa do Andrijevice dobiju na 20 godina pravo naplate cestarine na obje dionice.

Loša dokumentacija
Međutim, kako objašnjavaju Vijesti, ugovaranje izgradnje druge dionice samo na temelju idejnog projekta, kao što je bio slučaj s prvom dionicom Smokovac – Mateševo (41 km), znači da će konačna cijena moći porasti jer se ponovo ostavlja značajan prostor za "naknadne i nepredviđene radove". Druga dionica autoceste Bar – Boljare bila bi dugačka 23 kilometra, a prema procjeni stajala bi 273 milijuna eura i gradila bi se dvije godine.

 

23 km

bit će duga dionica od Mateševa do Andrijevice

Vlada želi početi graditi drugu dionicu Mateševo – Andrijevica kako bi prva dobila na značaju i većem protoku vozila, ali i da bi se nastavio umjesti rast BDP-a na temelju rasta investicija iz javne potrošnje, tvrdi podgorički list. Cijena cestarine mogla bi, s PDV-om, iznositi oko četiri eura, a vlada bi kompaniji CRBC jamčila da će od cestarine naplatiti trošak izgradnje, razumljivu kamatu i troškove održavanja i upravljanja autocestom.  Moguće su i druge varijante, poput monopola na benzinske crpke, restorane i odmaralište uz autocestu.

Izgradnja prve dionice trebalo je biti završena u svibnju ove godine, ali će kasniti najmanje 15 mjeseci. Razlozi za kašnjenje, kako su ranije priopćili iz CRBC-a, u tome su što im je crnogorska strana ustupila lošu dokumentaciju potrebnu za izradu projekta, kao i neugovoreni radovi poput prve faze petlje Smokovac, prilazne ceste na drugim petljama, vodovodne i električne mreže i drugi manji poslovi. 

Milijuni za dodatne radove
Vijesti su ranije objavile da će dodatni radovi na prvoj dionici stajati oko 116 milijuna eura, kao i da će šteta zbog kašnjenja izgradnje zbog gubitaka u naplati cestarine i drugih prihoda iznositi još 18 milijuna eura. Premijer Marković sada tvrdi da nema nikakve štete i da autocesta neće stajati ni cent više od ugovorenog iznosa, kao i da će "naknadni i nepredviđeni radovi" stajati 81 milijun eura, što je prihvatljivih 10% ugovorene svote.

Na javnoj tribini o dionici autoceste, koju je u listopadu prošle godine organizirao MANS, Mladen Ulićević, predsjednik državnog revizijskog povjerenstva, rekao je da je idejni projekt dionice završen 2008. godine i da je vlada samo na osnovu njega 2014. potpisala ugovor o projektiranju i izgradnji. Ulićević je naveo da petlja Smokovac nije bila u idejnom rješenju. "Njeno projektiranje je dio ugovora s CRBC-om, a zašto nije predviđena i njena izgradnja nije pitanje za mene", rekao je tada Ulićević, navodeći da će sada prva dionica stajati onoliko "koliko mora stajati". 

Komentirajte prvi

New Report

Close