Užički lobi skreće Koridor 11 sa Sandžaka

Na trasi kroz Peštersku visoravan planirana je izgradnja četiri petlje, 10 benzinskih crpki i 18 odmorišta/FOTOLIA Na trasi kroz Peštersku visoravan planirana je izgradnja četiri petlje, 10 benzinskih crpki i 18 odmorišta/FOTOLIA

Izabrana varijanta autoceste Beograd-Bar preko Peštera jeftinija je za oko 500 mil. eura i kraća za oko 40 km.

Projekt autoceste Beograd-Bar, kroz Srbiju do granice s Crnom Gorom, imao je četiri varijante, ali je državna revizija usvojila varijantu Istok 1 dužine 107 kilometara.

Trasa Požega-Boljare ide od Požege preko Arilja, Ivanjice i sredinom Peštera do Boljara, gdje se povezuje s Crnom Gorom. Prema užičkoj ili varijanti Zapad, dugoj 156,6 kilometara, autocesta bi išla od Požege i Gorobiljskog polja preko doline rijeke Đetine, pored Sevojna, Čajetine, sela Mačkat i Ljubiš prema Kokinom Brodu i Novoj Varoši, preko Sjenice do Boljara. Kako piše Anadolu Agency, užički lobi i dalje pokušava usmjeriti autocestu preko Zlatibora i Nove Varoši. Kao prednost navodi se da bi ta varijante prolazila kroz razvijena gospodarska središta. Međutim, zbog konfiguracije terena ta trasa je daleko skuplja, jer bi trebalo izgraditi 43 kilometra mostova i 25 kilometara tunela. Izabrana varijanta preko Peštera jeftinija je za oko 500 milijuna eura i kraća za oko 40 kilometara. Od projektne dokumentacije za ovih 107 kilometara Koridora 11 do sada je urađena preliminarna studija izvodljivosti s glavnim projektom.

 

40 km

Koridora 11 otvoreno je u studenome 2016. godine

Kinesko financiranje
S druge strane, novopazarski lobi ističe mogućnosti za razvoj općina Novi Pazar, Sjenica, Tutin, kao i planine Golije. Na trasi kroz Peštersku visoravan planirana je izgradnja četiri petlje, deset benzinskih crpki, 18 odmorišta i 107 vodoprivrednih objekata. Ukupna dužina mostova je 22, a tunela 27 kilometara. Prvi dio Koridora 11 kroz Srbiju, u dužini od 40,4 kilometra, od Ljiga do Preljine, otvoren je početkom studenoga 2016. godine. Srpski premijer Aleksandar Vučić je na otvaranju tog dijela autoceste potvrdio da je Koridor 11 prioritet koji će se dalje graditi do Požege, ali je, kako je rekao, dionica od 107 kilometara do Boljara "užasno skupa". Prema mišljenju Ministarstva građevinarstva, prometa i infrastrukture Srbije, jedan od razloga za odabir te trase je što se očekuje da autocesta ekonomski oživi nerazvijeni dio Srbije.

"Početak radova vezan je za osiguranje financiranja pod povoljnim uvjetima. Na summitu Kine i 16 zemalja središnje i istočne Europe u Rigi, održan je sastanak premijera Vučića i ministrice građevinarstva, prometa i infrastukture Zorane Mihajlović s kineskim kompanijama CCCC i CRBC, na kojem su razmatrani i prijedlozi različitih modaliteta realizacije nastavka gradnje Koridora 11, odnosno autoceste od Požege do Boljara", kažu iz kabineta ministrice Mihajlović.  Skupština općine Sjenica izglasala je i zatražila od vlasti u Beogradu da se gradi varijanta autoceste Istok. "To je za nas najznačajniji infrastrukturni objekat, trasa koju smo tražili je najpogodnija, najisplativija. Taj projekt je od ključnog značaja za razvoj naše općine, potaknuo bi razvoj poljoprivrede. Sjenica je najperspektivnije područje za poljoprivredu i stočarstvo.

Razvoj turizma, zimskih sportova značajno bi unaprijedio život građana", rekao je Muhedin Fijuljanin, predsjednik SO Sjenica za Anadolu Agency. Nihat Biševac, gradonačelnik Novog Pazara, ističe da je prolazak Koridora 11 na 30-ak kilometara od Novog Pazara od životnog značaja za građane tog dijela Sandžaka. Nazim Manić, profesor na Odjelu za tehničke nauke Državnog sveučilišta u Novom Pazaru, kaže da Sandžak nema suvremenih cesta koji su pokazatelj razvijenosti društva, a Istočna trasa autoceste preko Pešterske visoravni ima više prednosti, od kojih je jedna razvoj turizma. Građani Novog Pazara i cijelog Sandžaka smatraju kako su izgradnja autoceste, kao i aerodroma u Sjenici nada za razvoj tog zapuštenog područja. Hajradin Bibić, umirovljenik iz Ugla na Pešterskoj visoravni, smatra da bio autocesta značila budućnost za ljude s Peštere.  "Naravno da to podržavamo, to je najbolji plan za Pešter. Razvijat će se stočarstvo, te ćemo slati i prodavati svoje proizvode", rekao je Bibić. 

 

107 km

duga je varijanta autoceste preko Peštera

Veza Europe s Italijom
Poduzetnik Mušo Turković kaže da bi Koridor 11 preko Pešterske visoravni donio pogodnosti svima u Sandžaku i Srbiji. "Koliko smo sposobni toliko ćemo biti produktivni i za Srbiju. Čitav biznis, kao što i danas ide, ići će preko nas. I bez autoceste mi ćemo uspjeti", poručuje Turković. Autocesta od Beograda do južnog Jadrana veze je između Srbije i Crne Gore, ali će povezati i Rumunjsku, Srbiju i Crnu Goru s Italijom. Koridor 11 kreće od Temišvara, preko Vršca, Beograda, Čačka, Požege, Podgorice do Bara, a morskim putem, preko Jadrana, bit će povezan s Barijem u Italiji. 

Bošnjačka većina

Na Sandžaku rekordna nezaposlenost od 55 posto
Bošnjaci su najbrojnije stanovništvo na Sandžaku i čine većinu u gradovima Novi Pazar (76,28%), Tutin (94,23%) i Sjenica (73,34%). Novi Pazar je kulturno i političko središte Bošnjaka Srbije. Ukupno na Sandžaku živi 56,94% Bošnjaka, dok je Srba 37,95%. Sandžak je jedna jedna od najsiromašnijih regija, ne samo u Srbiji, nego i u Europi. Kupovna moć Sandžaklija iznosi oko 10% europskog prosjeka, a nezaposlenost u sandžačkim općinama vjerojatno je na vrhu svjetskog popisa s oko 55% ljudi bez posla.

Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Nemaš korisnički račun? Registriraj se ovdje! Prijavi se ovdje!