Turci za tunel kroz Karavanke nude nemoguće nisku cijenu

Bez stranaca, slovenske građevinske tvrtke ne mogu izgraditi velike tunele/FOTOLIA Bez stranaca, slovenske građevinske tvrtke ne mogu izgraditi velike tunele/FOTOLIA

Cijena turskog ponuđača je neupitno niska za provedbu projekta u Sloveniji sa slovenskim standardima, kažu domaći građevinari.

Slovenija je ponovno postala atraktivna za velike inozemne građevinske kompanije. Tako se za projekt izgradnje druge cijevi tunela tunela kroz Karavanke prijavila i turska tvrtka Cengiz Inşaat'a i to s najjeftinojm ponudom. Slovenski građevinari smatraju da se za toliko novca ne može graditi prema slovenskim standardima, piše Delo.

 

800 milijuna

eura iznosio je lani prihod kompanije Cengiz Insaat'a

Osigurano investiranje
Turska kompanija Cengiz ?nşaat'a prošle je godine ostvarila više od 800 milijuna eura prihoda, što je ne svrstava u vrh europskih građevinskih tvrtki, ali ipak ostvaruje više prihoda od deset najvećih slovenskih građevinskih tvrtki zajedno.  Turska kompanija gradi autoceste, željezničke pruge, tunele, luke, zračne luke, elektrane, stambene i druge objekte u Turskoj, Kazahstanu, Iraku, Kuvajtu, Azerbajdžanu, Bugarskoj i BiH, gdje je izgradila autocestu. 

Među njezinim sadašnjim projektima su izgradnja nove zračne luke u Istanbulu, što je najveći projekt u turskoj povijesti, zatim gradnja zračnih luka u Iraku i Kuvajtu, željezničkog tunela Ankara-Istanbul i turske nuklearne elektrane u Mersinu. Na poziv Društva za autoceste Republike Slovenije (Dars) za izgradnju druge cijevi tunela Karavanke prijavila se s minimalnom ponudom od 89,3 milijuna eura ili oko 14 posto niže od druge najjeftinije ponude, one Gorenjske građevinske tvrtke i češke Metrostave, te više od petine manje od prosjeka svih devet pristiglih ponuda, što je oko 113 milijuna eura.

Vrijednost ponuda kreće se od 89,3 milijuna eura (Turska) do 140,4 milijuna eura (Pomgrad i švicarski i austrijski Marty). Dars je procijenio vrijednost druge cijevi tunela Karavanke na slovenskoj strani na 143,3 milijuna eura bez PDV-a. Investicija će se financirati iz kredita, DARS-ovog, državnog i europskog novca.

 

140,4 milijuna

eura najviša je ponuda za drugu cijev tunela prema Austriji

Kako pokriti troškove?
"Cijena turskog ponuđača je neupitno niska za obavljanje projekta u Sloveniji sa slovenskim standardima", komentirao je za Delo građevinski stručnjak s dugogodišnjim iskustvom na velikim infrastrukturnim projektima, koji ne žele biti imenovan. Član uprave Pomgrada Boris Sapač također se slaže da će biti vrlo teško pokriti troškove projekta s tom najnižom ponuđenom cijenom.

Također, na činjenicu da je ponuđena cijena turske tvrtke preniska za normalan rad upozorava nekoliko građevinara.  Razlog za nisku tursku ponudu nije poznat, piše Delo. Neki vjeruju da su samo slabo pripremili ponudu. Zato neće biti iznenađujuće ako u Darsu otkriju da je njihova ponuda nepotpuna. Pri tome se Cengiz ?nşaat'a prijavio na natječaj bez slovenskog partnera, iako je za takav projekt potrebno imati odlagalište, proizvodnju betona itd. Prema neslužbenim informacijama, Turci rade s IMP grupom koja se bavi projektiranjem strojeva i električnih instalacija.  Sugovornici Dela iz građevinske industrije dopuštaju i mogućnost da turska kampanija samo testira tržište i druge graditelje. Za velike građevinske kompanije, od tunela kroz Karavanke zanimljiviji su veći projekti u srednjoj Europi uključujući izgradnju nove željezničke pruge između Kopra i Divače. 

Činjenica je da bez stranaca, slovenske građevinske tvrtke ne mogu izgraditi velike tunele, kao što su oni ispod Karavanki i na drugom kolosijeku pruge Divača-Kopar. Nakon raspada SCT-a i Primorja, za to nema ni referenci ni tehnologije, zaključuje Delo. Novi tunel za promet između Slovenije i Austrije, dužine 7948 metara, bit će otvoren za pet godina ako se se izvođač uvede u posao ove godine. 

Komentari (0)
Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Nemaš korisnički račun? Registriraj se ovdje! Prijavi se ovdje!
Pregled dana
Pogledaj sve