Todorićeva tvrtka plaćala trgovce da prodaju samo njihovu robu

Autor: Poslovni dnevnik , 06. lipanj 2017. u 07:58
Foto: Thinkstock

Tvrtka je navodno nagrađivala male prodajne lance, kioske i samostalne trgovine da prekinu suradnju s drugim kompanijama.

Srpska državna Komisija za zaštitu konkurencije pokrenula je postupak protiv Todorićeve Industrije smrznute Frikom hrane zbog povrede tržišnih pravila. Frikom je navodno nagrađivao trgovce ako s drugim kompanijama prekinu suradnju, pišu Večernje novosti.

Prodavat ćete samo naš sladoled, a posebno ćete biti nagrađeni ako zaboravite na ostale proizvođače. Tako bi se ukratko moglo objasniti zbog čega je Komisija za zaštitu konkurencije krajem svibnja pokrenula postupak ispitivanja povrede konkurencije protiv Industrije smrznute hrane Frikom iz Beograda, piše list. Ta kompanija je navodno takve uvjete postavljala malim prodajnim lancima, kioscima i samostalnim trgovinama diljem Srbije. Komisija je nakon pokrenutog postupka obavila i dodatnu, nenajavljenu kontrolu prostorija Frikoma, provjerene su prostorije, podaci, isprave i stvari na dvije lokacije Frikoma u Beogradu.

Utjecaj na kupce

O kontroli je, kako stoji u priopćenju Komisije, “vlasnik prostorija i stvari obaviješten tek u trenutku izvođenja uviđaja na licu mjesta”. Predsjednik Komisije za zaštitu konkurencije Miloje Obradović potvrdio je za Večernje novosti da je pokrenut postupak protiv Frikoma. “Komisija je za vrijeme ispitivanja uvjeta konkurencije na tržištu distribucije i prodaje sladoleda prikupila dokumentaciju i obavila razgovore s pojedinim sudionicima i tako došla do saznanja da Industrija smrznute hrane Frikom, koju zastupa direktor Gojko Đosić, poduzima radnje koje bi se mogle protumačiti kao pokušaj utjecaja na pojedine kupce da sladoled nabavljaju isključivo od Frikoma”, piše u priopćenju Komisije za zaštitu konkurencije.

 

Tradicija Frikoma duga je 40 godina

Frikom je tržišni lider u proizvodnji i distribuciji sladoleda i smrznute hrane u Srbiji, sa 40 godina dugom tradicijom. Osnovan je kao rezultat zajedničkog ulaganja PKB-a i Unilevera 1975. godine. Dio je koncerna Agrokor još od 2003. godine. Svojim proizvodima Frikom zauzima gotovo 80% tržišnog udjela u Srbiji. Proizvodni asortiman Frikoma namijenjen je širokom krugu potrošača, što se vidi po tome što osim širokog asortimana sladoleda u svojoj ponudi ima i smrznuto povrće, smrznuto tijesto i ribe. Najpoznatije marke sladoleda su Macho i King.

Prema saznanjima, navodi se dalje u priopćenju, posebno od 2014. godine do danas, malim trgovcima su nuđene novčane pogodnosti u vidu dodatnih rabata ili novčanih isplata u cilju onemogućavanja ili prekidanja suradnje s konkurentskim proizvođačima ili distributerima sladoleda.

Dominantan položaj

Kako Komisija objašnjava u zaključku odluke o pokretanju postupka, na temelju prikupljenih podataka i dokumentacije može se pretpostaviti da ovakvo ponašanje Frikoma može istisnuti konkurente s tržišta, odnosno onemogućiti ulazak novih distributera ili proizvođača sladoleda u Srbiju. To je klasičan primjer povrede konkurencije, odnosno zloporabe dominantnog položaja. Inače, Komisija za zaštitu konkurencije ima mogućnost obaviti nenajavljeni uviđaj u sve službene prostorije tržišnih sudionika, bez naloga suda. Na taj korak se odlučuje ako ovlaštene službene osobe Komisije procijene da bi nenajavljenom posjetom tvrtki mogli osigurati dodatne dokaze za postupak koji se pokreće. Obično službene osobe potupak pokreću dan ranije ili na dan kada obavlja nenajavljeni uviđaj.

Ovlaštene službene osobe Komisije imaju posebne službene legitimacije koje sliče policijskim, ne moraju se osobno legitimirati, a mogu kontrolirati sve što se nalazi u službenim prostorijama tvrtke. 

Komentirajte prvi

New Report

Close