Tko će Musku dati 50 mlrd. dolara za povlačenje s burze?

Autor: Tomislav Pili , 09. kolovoz 2018. u 15:52
Elon Musk smatra da je povlačenje s burze 'najbolji put naprijed' za Teslu/REUTERS

S obzirom na loše financijsko stanje Tesle, analitičari tvrde kako Musk svoj plan može realizirati samo ako nađe bogatog strateškog partnera.

Dok se financijaši pitaju odakle Elonu Musku 50 milijardi dolara za najveće povlačenje neke kompanije s burze u povijesti, investitore na burzi to očito ne brine, pa je dionica Tesle u utorak skočila 11 posto. U neobičnom potezu Elon Musk je najavio na Twitteru da razmišlja o deslistiranju kompanije za proizvodnju električnih vozila, ocijenivši da je to za nju "najbolji put naprijed".

Podrška dioničara
Izjavio je kako investitori podupiru taj plan, koji zahtjeva da o njemu glasuju dioničari. Dodao je kako će dioničarima biti ponuđeno 420 dolara po dionici – približno petinu više od trenutačne cijene od 379,57 dolara. Musk je u svojoj objavi ocijenio da bi povlačenje dionica Tesle s burze značilo da kompanija više ne bi bila pod pritiskom donošenja kratkoročnih odluka kako bi umirila investitore. 

Tvrdi i da je osigurao novac za iskup dioničara, no nije dao nikakve dodatne informacije. No, upozorio je da "konačna odluka nije donesena". S obzirom da je stvar ozbiljna, svjetske medije najviše zanima otkuda mu novac. Investicijski bankari i analitičari koje je kontaktirao Reuters sa skepsom gledaju na Muskov plan. On u Tesli posjeduje petinu udjela, a Forbes njegovu imovinu procjenjuje na 22 milijarde dolara. Za otkup dionica ostalih dioničara koji ne smiju, odnosno ne žele držati dionice kompanije koja nije na burzi morao bi utrošiti 50 milijardi dolara. To bi bio najviši iznos utrošen za povlačenje dionica u Americi još od 2007. i povlačenja teksaškog elektrodistributerskog diva TXU-a za 45 milijardi dolara.

"Novčani tok kompanije je negativan. Kako se misli zadužiti uz takav novčani tok?", pita Steven Kaplan, profesor na čikaškom sveučilištu. Podsjetimo, kompanija svaka tri mjeseca ostane bez približno milijardu dolara kapitala, a banka Goldman Sachs procjenjuje da Tesli treba financijska injekcija od 10 milijardi dolara za financiranje najavljenih i budućih projekata. S obzirom da se kompaniji topi kapital, a već ima i 10,9 milijardi dolara duga te obveznice koje rejtinške agencije ocjenjuju "smećem", Musk bi za povlačenje s burze morao potražiti strateškog partnera.

Pogodni za ulogu
Državni investicijski fondovi i velike tehnološke kompanije pogodne su za takvu ulogu. Nedavno je saudijski Javni investicijski fond koji upravlja s 250 milijardi dolara stekao 5-postotni udjel u Tesli. No, jesu li zainteresirani za sudjelovanje u Muskovu planu, nisu odgovorili. Od tehnoloških kompanija ne treba zanemariti Vision fond japanskog SoftBanka koji raspolaže s 93 milijarde dolara i privlače ga ulaganja u tehnološki sektor. No, upućeni izvori Reutersa tvrde kako Musk nije kontaktirao Japance. S druge strane, Vision je već uložio u Teslinog konkurenta, tvrtku Cruise.

Zanimljiv partner mogao bi biti i kineski Tencent koji drži pet posto Teslinih dionica. No, njegov ulazak zasigurno bi "upalio crvene lampice" u američkoj administraciji, nesklonoj kineskim ulaganjima u tehnološki sektor. No, cijeli taj izračun temelji se na cijeni od 420 dolara, a upitno je koliko je to dioničarima privlačno. Gene Munster, analitičar tvrtke Loup Ventures, izjavio je kako Muskove šance 1:3 da uspije provesti svoj plan. Dodao je da "premija od 16 posto na trenutnu cijenu dionica možda neće biti dovoljno visoka da potakne dioničare u podršci delistiranju". 

Projekt na steroidima

Već traže radnike u Šangaju
Tesla je započeo proces zapošljavanja u svojoj novoj tvornici u Šangaju, tek mjesec dana nakon što je američki proizvođač električnih automobila potpisao projekt s lokalnim vlastima vrijedan dvije milijarde dolara. Prema oglasima objavljenim na internetskoj stranici, Tesla trenutno potražuje 14 zanimanja uključujući poslove arhitektonskog dizajnera, ali i višeg financijskog menadžera. Većina zanimanja traži minimalno šest godina iskustva i seniorsku razinu. Iz Tesle nisu htjeli komentirati medijske napise.

Komentirajte prvi

New Report

Close