Srbija počela graditi autocestu od Beograda do Sarajeva

Krajnji rok za završetak prometnice je šest godina/FOTOLIA Krajnji rok za završetak prometnice je šest godina/FOTOLIA

Na gradilištu su se pojavili radnici i strojevi turske kompanije Tasyapi kojoj je povjerena izgradnja prve dionice nove autoceste.

Prije nekoliko dana u blizini sela Kuzmin u Srbiji počele su pripreme za krak nove autoceste prema Bosni i Hercegovini, odnosno Sarajevu, piše Blic.  Srijemsko selo Kuzmin je prije dvije godine postalo poznato po tome što je proglašeno za "najselo" u Srbiji u kategoriji do 5000 stanovnika, a uskoro će postati i rijetko selo na raskršću dvije autoceste.  Osim autoceste Beograd - Zagreb koja prolazi kroz područje Kuzmina, pokraj sela su počele i pripreme za krak nove autoceste.

"Izgradnja dionice autoceste Kuzmin - Sremska Rača na autocesti Beograd-Sarajevo, doprinijet će boljem povezivanju Srbije s Bosnom i Hercegovinom, ali je važan projekt i za stabilnost regije", rekla je povodom početka radova i prvog gradilišta na tom pravcu Zorana Mihajlović, potpredsjednica vlade Srbije i ministrica građevinarstva, prometa i infrastrukture. Prema njenim riječima, važno je da se Srbija povezuje sa svim susjedima, cestama ili željeznicom, jer povezanost znači manje nestabilnosti u cijeloj regiji.

Prvi metri već u lipnju 
Autocesta Beograd-Sarajevo (oko 285 km) prva je autocesta koji će izravno povezati Srbiju i BiH, kao i Srbiju s Republikom Srpskom, a od velikog je značaja i za povezivanje u regiji. Na gradilištu koje se prostire na oko pet hektara kod Kuzmina prvi su se pojavili radnici i strojevi turske kompanije Tasyapi kojoj je povjeren posao izgradnje te dionice autoceste. S turskom kompanijom je krajem prošle godine potpisan ugovor vrijedan 250 milijuna eura, a prvi komercijalni ugovor vezan za izgradnju autoceste koja će spojiti Beograd i Sarajevo obuhvaća projektiranje i izgradnju oko 17 kilometara dionice Sremska Rača-Kuzmin, zajedno s novim mostom preko Save, te izradu projekata za dionicu Požega-Kotroman, dugu oko 60 kilometara.

 

1,05 mlrd.

eura vrijedna je izgradnja obje dionice autoceste kroz Srbiju

Ukupna vrijednost izgradnje obje dionice na teritoriju Srbije je oko 1,05 milijardi eura, od čega je oko 830 milijuna eura vrijednost dionica Požega-Kotroman.  Od ugovora vrijednog 250 milijuna eura 220 milijuna se odnosi na izgradnju dionice od Kuzmina do Sremske Rače, od kojih je 100 milijuna eura predviđeno za izgradnju novog mosta preko Save, a 120 milijuna za izgradnju dionice autoceste, i pet milijuna eura za projektno-tehničku dokumentaciju na tom projektu.

Također, 25 milijuna eura je namijenjeno za projektno-tehničku dokumentaciju za dionicu Požega-Užice-Kotroman, drugi krak autoceste prema Sarajevu. Prilikom potpisivanje tog ugovora Rasim Ljajić, srpski ministar trgovine, turizma i telekomunikacija, rekao je da je on značajan u ekonomskom smislu budući da je BiH za Srbiju treće izvozno tržište, a kada je riječ o Cefti polovica razmjene odnosi se na BiH. Prema riječima šefa gradilišta u Kuzminu, trenutno se grade objekti u kojima će biti smješteni radnici kojih će na ovoj dionici biti oko tisuću, a istovremeno je započela i izgradnja asfaltne i betonske baze iz koje će se osigurati beton i asfalt za gradnju ceste i pratećih objekata.  Prvi metri ove trase očekuju se već tokom lipnja, a krajnji rok za završetak autoceste je šest godina.

BiH bez idejnog projekta
I dok je Srbija već započela konkretne radove na autocesti, u BiH stvari stoje posve drukčije. Tek u veljači ove godine dogovoreno je da trasa autoceste Beograd-Sarajevo ide od Bijeljine preko Brčkog do Lončara prema Tuzli i dalje preko Sarajeva, a brza cesta će ići preko Pala, Rogatice i Višegrada s poveznicom za Goražde. Vrijednost projekta procjenjuje se na 3 milijarde eura.

Prema pisanju Nezavisnih novina, BiH je najmanje desetljeće udaljena od konkretnih radova na tom projektu. "Nemamo odgovore na ključna pitanja, a to su: Tko je investitor i koji je način financiranja? Odgovori na ta pitanja i dogovor o financiranju, a riječ je o velikom novcu, preduvjet su za izradu studija, kojih ima najmanje desetak. Nemamo niti idejni projekt, praktički ništa.

Izrada studija je preduvjet za izradu glavnog projekta, što će trajati godinama, a nakon toga ide izvlaštenje zemljišta i ostalo. Stotine milijuna su nužni samo za dokumentaciju. Sve je to vrlo, vrlo daleko", rekao je izvor Nezavisnih novina blizak projektu autoceste Beograd-Sarajevo. S druge strane, dogovor o trasi autoceste obradovao je mnoge lokalne zajednice, pa je Nenad Vuković, gradonačelnik Istočnog Sarajeva, rekao da se s budnom pažnjom prati svaka izjava u vezi s najavama o izgradnji te prometnice. 

Konkurentna prometnica

Od Ljubljane do Soluna 200 km manje
Dio autoceste u dijelu koji prolazi kroz BiH, između Sarajeva i Višegrada gradit će se u profilu brze ceste, dok pravac u Federaciji BiH tek treba odrediti vlast tog entiteta. Za BiH je važno i što će dio autoceste od Bosanske Gradiške do Višegrada postati izravna konkurencija autocesti kroz Slavoniju. "Ako trasa od Bosanske Gradiške preko Doboja prema Sarajevu i Višegradu bude stavljena u funkciju autoceste, put od Ljubljane do Soluna bi bio kraći za 200 kilometara i to je šansa. A i dio odgovora za one koji budu protiv te ideje", rekao je Milorad Dodik, predsjedavajući Predsjedništva BiH.

Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Nemaš korisnički račun? Registriraj se ovdje! Prijavi se ovdje!
Pregled dana
Pogledaj sve