Samo u Beogradu prodano 35.000 električnih romobila

Popularno prijevozno sredstvo osvojilo je i Srbiju/Reuters Popularno prijevozno sredstvo osvojilo je i Srbiju/Reuters

U Srbiji je počela izrada novog Zakona o sigurnosti prometa koji će, između ostalog, regulirati i vožnju električnim romobilima.

Globalno popularno električno prijevozno sredstvo na dva kotača nije zaobišla niti Srbiju.

Za nekoliko mjeseci samo u Beogradu prodano je 35.000 električnih romobila, što je rekord za neko prijevozno sredstvo. Liste čekanja za kupovinu na kredit duge su i po nekoliko mjeseci, a kupovina preko interneta nije još zabilježena. 

Nijemcima zabranjen pločnik
Tako kompanija ComTrade u ponudi ima 10-ak modela marki Razor, Xiaomi, Denver, MPMan i drugih. Iz BC grupe kažu da u ponudi imaju romobile za djecu i za odrasle, a da se cijene kreću od 7500 do 60.000 dinara (od 470 do 3750 kuna) . Gigatron u svojoj ponudi ima 15 modela električnih romobila u više segmenata, a najpopularniji su modeli proizvođača Xiaomi.

U kompaniji BC group najprodavaniji model je RAZOR Električni romobil E300 sivi, koji postoji u dvije verzije. Stručnjaci upozoravaju da ne treba zabranjivati ovakav ekološki prijevoz, ali i da se moraju uvesti pravila zbog njegove masovnosti. Dok brojni gradovi diljem svijeta uvode stroža pravila za vožnju e-romobila i u Srbiji je počela izrada novog Zakona o sigurnosti prometa koji će, između ostalog, regulirati i njihovu vožnju.  Francuska dopušta vožnju na pločnicima isključivo ako takvo vozilo razvija maksimalnu brzinu od šest kilometara na sat.

 

3,7 tisuća

kuna stoji najskuplji e-romobil u ponudi BC grupe

Njemačka je od srpnja službeno dopustila korištenje e-romobila. Električne će romobile moći koristiti osobe iznad 14 godina na biciklističkim stazama i cestama, ali ne i na pločnicima. Romobili također moraju ispunjavati određene tehničke uvjete, moraju imati ispravna svjetla i trube.  Romobila nema u srpskom u zakonu, ali se mogu smatrati vozilima jer ih pokreće električni motor, objašnjava RTS.

To znači da i za njih vrijede prometna pravila, ali ih često voze i osobe koje ne znaju čitati prometnu signalizaciju, niti poznaju pravila. "Prvo moramo uvesti potpunu pravnu normativu koja će jasno definirati tko i pod kojim uvjetima može upravljati e-romobilom, pa onda tehničke uvjete koje mora ispunjavati, do toga gdje sve mogu voziti romobili i u koje vrijeme", kaže Milan Vujanić iz Komiteta za sigurnost prometa.

Voze bez ikakve zaštite
Prema sadašnjem zakonu, biciklisti moraju imati svjetleći prsluk, ali i kacigu, dok romobile mnogi voze bez ikakve zaštite i svjetlosne signalizacije, posebno u večernjim satima. "Zanimljivo je to da i mopedi moraju ispunjavati određene zakonske uvjete, dok romobili nisu prepoznati u zakonu, a kada budu može se definirati kakve uvjete moraju ispunjavati romobili i vozači", kaže Milan Božović, prometni analitičar.

Postavlja se i pitanje tko u slučaju nesreće ili ozljede snosi odgovornost, tko plaća odštetu ako, na primjer, električni romobil teže ozlijedi pješaka. Prometni analitičari kažu da bi se možda komunalna policija mogla, na temelju nekog pravilnika, pozabaviti ovim novim urbanim prometnim fenomenom, ali ne i zabraniti vožnju električnih romobila srpskim gradovima. 

Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Nemaš korisnički račun? Registriraj se ovdje! Prijavi se ovdje!