Ryanair tuži Europsku komisiju

Autor: Tomislav Oharek , 28. veljača 2013. u 22:01
Predsjednik Uprave Ryanaira Michael O'Leary/EPA

Odluka Bruxellesa problematična je i za Dublin koji se obvezao da će prodati 25 posto državnog udjela u Aer Lingusu.

Predsjednik Uprave Ryanaira Michael O'Leary tužit će Europsku komisiju Europskom sudu pravde nakon što je spriječila treći pokušaj preuzimanje manjeg irskog konkurenta Aer Lingusa.

Iako je i Uprava najveće europske niskobudžetne kompanije već početkom mjeseca najavila kako očekuje odbijenicu europskih regulatora, odluka o žalbi zatekla je mnoge.Joaquín Almunia, europski povjerenik za tržišno natjecanje poručio je kako je blokirao preuzimanje vrijedno 900 milijuna eura kako bi osigurao adekvatnu kompetitivnost na na rutama iz Dublina, Corka, Knocka i Shannona koje godišnje usluže 11 milijuna putnika. "Trenutno se ove kompanije bore prsa o prsa i da bi se zadržala postojeća razina konkurentnosti u slučaju preuzimanja bilo bi potrebno da Ryanair ima jakog konkurenta – odnosno upravo onakvog kakav mu je Aer Lingus", istaknuo je Almunia.Uprava Aer Lingusa, koja je odbila ponudu za preuzimanje koji je Uputio Ryanair, pozdravila je odluku Almunije.

"Stav Aer Lingusa je otpočetka bio da do ponude Ryanaira uopće nije trebalo ni doći", istaknuo je Christoph Mueller, predsjednik Uprave Aer Lingusa.No Michael O'Leary ne odustaje ako lako od svog nauma preuzimanja Aer Lingusa u kojemu već ima 30 posto udjela. Uprava je tako optužila Almuniu da neopravdano štiti Aer Lingus, a optužila je Komisiju da primjenjuje dvostruke standarde ilustrirajući to primjerom British Airwaysa i Iberije kojima je lani odobreno preuzimanje British Mainland Internationala."Žao nam je što je ova zabrana više motivirana ograničenim političkim interesima, a ne zaštitom tržišne utakmice i vjerujemo da imamo čvrstu osnovu za žalbu na tu odluku", poručio je pak Robin Kiely, glasnogovornik Ryanaira. Inače najrazličitije kompanije uspješno su tijekom proteklog desetljeća žalile na odluke o blokiranju preuzimanja, a sud je često potvrđivao kako su njihove žalbe osnovane ponajviše zbog pogrešnog promišljanja dužnosnika Europske komisije. Međutim, kako piše The Wall Street Journal europski stručnjaci za pitanja zaštite tržišne utakmice sumnjaju da je takvih pogrešaka bilo u ocjenjivanju ponude Ryanaira.

Štoviše, kako ističe Fiona Carlin, čelnica pravnog odjela za kompetitivnosr Baker &McKenzieja u Bruxellesu, kompanije koje svoje žalbe temelje na politici uopće ih ne bi ni trebale podnosriti. Međutim, daleko od toga da odluka Europske komisije nema političkih implikacija, iako vjerojatno ne i onih na koje se poziva Ryanair. Naime, nakon ove odluke irska vlada, koja je vlasnik 25 posto udjela u Ryanairu teško će naći kupca za te dionice. Da stvari budu kompliciranije Dublin se prema uvjetima kojima mu je odobrena međunarodna financijska pomoć u studenome 2010. godine obvezao kako će prodati svoj udjel u Aer Lingusu, no nije preciziran rok za finalizaciju te transakcije. Čini se da bi odluka komisije mogla zadati glavobolje i Upravi Ryanaira, odnosno obnoviti istragu koju su lani pokrenuli britanski regulatori o tome je li kompanija Michaela O'Learyja kupnjom udjela u Aer Lingusu stekla nepošten utjecaj nad razvojem poslovanja i strategije Aer Lingusa. Naime, ta je pak istraga suspendirana nakon što je Ryanair objavio kako će preuzeti Aer Lingus.

Povijest

Nikako do konsolidacije nad irskim nebom

Europski regulatori prvi su put blokirali Ryanairov pokušaj preuzimanja Aer Lingusa 2007. godine. Tada su tu odluku pravdali time što bi nova kompanija imala monopol na previše ruta. O'Leary je tada optužio dužnosnike Europske komisije da su svoju odluku donijeli pod pritiskom irske vlade koja se protivila tome poslu. Dvije godine kasnije Ryanair je sam odustao od drugog pokušaja preuzimanja jer mu se i ovaj put oštro protivio Dublin.

Komentirajte prvi

New Report

Close