Ruske sankcije dovoze Fiatov Tipo iz Turske u Kragujevac?

Novi model Tipa predstavljen je novinarima u Torinu Novi model Tipa predstavljen je novinarima u Torinu

Srbija se nada i većem izvozu hrane u Rusiju te poslovima za građevinare, kao zamjeni za proizvode i tvrtke iz Turske.

Dok bi najgori mogući scenarij potpuno zaleđenih odnosa Turske i Rusije Ankaru mogao stajati oko devet milijardi dolara, Srbija bi mogla imati znatnih koristi. Rusija je nakon turskog rušenja ruskog borbenog zrakoplova uvela niz ekonomskih mjera protiv Ankare, među kojima je zabrana uvoza niza prehrambenih proizvoda iz Turske i zamrzavanje turskih građevinskih projekata u Rusiji, te u tim sektorima Srbija vidi svoju priliku.

Naime, kako navodi Politika, ruski predsjednik Vladimir Putin je pre prije nekoliko dana istaknuo da Rusija može postati jedan od najvećih svjetskih izvoznika ekološki čiste i kvalitetne organske hrane. Tako je prošle godine izvoz poljoprivrednih proizvoda iz Rusije bio vrijedan oko 20 milijardi dolara, što je za četvrtinu više nego prihodi od prodaje oružja, odnosno trećina prihoda koji se ostvaruju izvozom plina. Međutim, iako bilježi rast poljoprivredne proizvodnje, Rusija i dalje uvozi velike količine hrane. Zato u Beogradu smatraju kako bi se mogla iskoristiti činjenica da je Srbija jedna od rijetkih zemalja u kojoj su zabranjeni promet i proizvodnja GM proizvoda i što može ponuditi zdravu hranu. Rusija upravo to i traži jer je jedina zemlja koja je uspjela zaustaviti GM proizvode iako je ušla u Svjetsku trgovinsku organizaciju.

 

24milijuna

četvornih metara stambenog i poslovnog prostora izgradile su turske tvrtke u Moskvi

Istiskivanje srpskih tvrtki
Drugo područje na kojem Srbija vidi priliku zbog ruskih sankcija Turskoj je građevinarstvo. Velike građevinske kompanije iz Turske, kako se očekuje, mogle bi ostati bez ruskog tržišta, a srpski ministar trgovine Rasim Ljajić izjavio je da se otvara prostor za veće angažiranje srpskih građevinara u Rusiji, javlja Tanjug. "Velike turske građevinske kompanije koje su dosad radile u Rusiji angažirale su uz lokalne ruske radne snage i dobar dio turskih radnika i tu se može otvoriti prostor", rekao je Ljajić za B92 komentirajući posljedice sankcija koje je Rusija uvela Turskoj zbog obaranja ruskog vojnog aviona. Srpski građevinari bili su odlično prihvaćeni u Rusiji sve do devedesetih godina prošlog stoljeća kada su na rusko tržište s velikim investicijama došle turske građevinske kompanije i potisnule ih.

Tako su turski građevinari postali ključni igrači na ruskom tržištu, te se procenjuje da su za to vrijeme turske kompanije sklopile ugovore vrijedne 50 milijardi dolara i da su samo u Moskvi izgradili oko 24 milijuna četvornih metara stambenog i poslovnog prostora. Ljajić je, na pitanje kako komentira to što je srpski izvoz poljoprivredno-prehrambenih proizvoda u Rusiju u prvih deset meseci ove godine manji za 14 posto, rekao da je izvoz hrane smanjen zato što su se Rusi orijentirali djelimično na svoju proizvodnju, otvorili nova alternativna tržišta iz zemalja Južne Amerike, ali i zbog pada potražnje zbog sankcija koje su pogodile građane.

Neuspjeh s Fiatom 500L
Ipak, Srbiju bi sigurno najviše razveselio mogući aranžman s Fiatovim automobilima, što je scenarij koji se široko razmatra u srpkim medijima iako je najmanje vjerojatan od gore navedenih. Srbija već godinama bezuspješno pokušava dobiti bescarinski izvoz Fiata 500L na tržište Carinske unije koju čine Rusija, Bjelorusija i Kazahstan. Unatoč Putinovim obećanjima dosad nije izvezen nijedan automobil, a bilo je riječi o kontingentu od 10 tisuća vozila.

Sada je srpske nade probudilo to što je Fiat za europske novinare u Torinu priredio svjetsku promociju novog modela Tipa istovremeno s događajima u Turskoj, gdje se taj model proizvodi za cijeli svijet. Zato, tvrde srpski mediji, postoje velike šanse da se novi Tipo pojavi na proizvodnim linijama u Kragujevcu.  To, kako javlja RTS, ovisi o dogovoru s Rusijom o kvotama za uvoz automobila, ali i od razvoja političke situacije u Turskoj. Tipo se, naime, proizvodi na platformi Fiata 500L, što kako vjeruju u Srbiji, otvara vrata montaži tog modela u Kragujevcu, o čemu, kako se navodi, Talijani vrlo suzdržano kažu da je "sve moguće". 

Automobil kojem predviđaju uspjeh

Kragujevac može prihvatiti nove modele

Tipo je automobil koji će zahtijevati masovnu proizvodnju, jer mu je cijena od 12.500 eura jamči uspjeh na mnogim tržištima, tvrdi RTS. Tvornica Fiat Chrysler automobili Srbija (FCA), čiji je izvoz iz Kragujevca do listopada dosegnuo milijardu eura, ima kapaciteta za prihvaćanje novog modela. FCA je jedna od deset najboljih tvornica automobila u Europi po ocjeni udruženja proizvođača i spremna je bez odlaganja prihvatiti nove modele, objašnjava RTS.

Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Nemaš korisnički račun? Registriraj se ovdje! Prijavi se ovdje!
Pregled dana Pogledaj sve