Rađa se novi div od 50 milijardi eura: Dominaciji VW-a na europskom tržištu došao kraj

Autor: Tomislav Pili , 19. prosinac 2019. u 08:06
Foto: Getty Images

U Europi će kompanija crpiti 46 posto prodajnih prihoda dok će Sjeverna Amerika doprinijeti sa 43 posto.

Fiat Chrysler (FCA) i Peugeot/Citroën (PSA) postigli su obvezujući sporazum o spajanju vrijednom ugrubo 50 milijardi eura koji će, prema mišljenju analitičara, preoblikovati globalnu automobilsku industriju. Kako navodi Reuters u srijedu, dvije kompanije još se moraju dogovori o nazivu njihove nove tvrtke s prihodima od 170 milijardi eura, a nakon toga kreću s najavljenim uštedama od 3,7 milijardi eura godišnje. I to bez zatvaranja tvornica.

Zadovoljni ministar

Naime, tako tvrde vodeći ljudi tih kompanija znajući da samo tako mogu zadobiti podršku politike i snažnih sindikata, kako u Francuskoj, tako i u Italiji. Tako je francuski ministar financija Bruno Le Maire pozdravio povezivanje drugog i trećeg europskog proizvođača automobila izjavivši u srijedu kako je to dobra vijest za Francusku, Europu i cijelu automobilsku industriju. Međutim, Le Maire je podsjetio da je francuska vlada ključni dioničar u PSA te će je i dalje jako zanimati u kojoj će se zemlji donositi odluke u novoj kompaniji.

Podsjetimo, FCA i PSA najavili su povezivanje prije mjesec i pol dana čime bi nastao četvrti proizvođač automobila po veličini u svijetu, nakon Volkswagena, Toyote i alijanse Renault-Nissan-Mitsubishi. Cilj je spajanja da se obje kompanije lakše othrvaju sporijoj globalnoj potražnji za automobilima dok s druge strane moraju mnogo ulagati u razvoj čistijih vozila, poput hibridnih i električnih kako bi se uskladile s mnogo strožom regulativom o emisijama ispušnih plinova. S portfeljem brendova koji s talijanske strane uključuje Jeep, Dodge, Ram, Chrysler, Alfa Romeo, Fiat i Maserati, a s francuske Peugeot, Citroën, Opel i Vauxhall, nova kompanija imat će ukupnu prodaju od 8,7 milijuna vozila. Zanimljivo je da će u Europi po prodaji nadmašiti i Volkswagen koji tradicionalno dominira na “starom kontinentu”.

U Europi će kompanija crpiti 46 posto prodajnih prihoda dok će Sjeverna Amerika doprinijeti sa 43 posto. No, valja naglasiti kako potencijal proizvodnje ovih dvaju proizvođača iznosi 14 milijuna automobila, prema predviđanjima LMC Automotivea.

Golemi kapaciteti

Za sada nije poznato kako će ova talijansko-francuska osovina iskoristiti te goleme proizvodne kapacitete s obzirom da je do sada poznato da će većinu proizvodnje fokusirati na dvije platforme. “U ovoj fazi još ništa nije odlučeno. Procjenjujemo koje su nam mogućnosti”, izjavio je novinarima Carlos Tavares, izvršni direktor PSA koji će preuzeti kormilo i nove kompanije. Prema mišljenju Franka Schwopea, analitičara automobilske industrije u NordLB-u, Talijani i Francuzi nemaju previše vremena za razmišljanje s obzirom da obje kompanije trenutno znatno zaostaju za konkurencijom u pogledu tehnološkog razvoja i lepeze proizvoda. Schwope sumnja i u izjave čelnih ljudi Fiata i Peugeota da spajanje neće uroditi smanjenjem radne snage koja će brojiti 400.000 radnika. “Spojena grupacija morat će provesti velike uštede i vjerojatno također i zatvoriti dio tvornica, iako je izbor riječi izvršnih direktora drugačiji”, kazao je Schwope za Reuters.

Spajanje će biti zaključeno u idućih 12 do 15 mjeseci, a nakon toga bit će poznato i ime nove kompanije. PSA i FCA su potvrdili da će kompanija imati izvršni odbor od 11 članova. Obje kompanije nominirat će po pet članova, uključujući i predstavnike radnika. No, prevaga u odboru ipak je otišla na francusku stranu jer posljednje, 11. mjesto, pripada Carlosu Tavaresu.

 

170 milijardi

eura iznose ukupni godišnji prihodi FCA i PSA

Predsjednik kompanije bit će John Elkann, član obitelji Agnelli koja kontrolira Fiat Chrysler. Za sada nije poznato što će se dogoditi kada Tavaresu istekne petogodišnji mandat. Naime, Reutersovi izvori bliski vrhu PSA ističu kako su dioničari francuske kompanije tražili jamstva da će PSA zadržati brojčanu nadmoć u odboru.

Ovo je već druga velika PSA-ova transakcija u samo dvije godine. Podsjetimo, Francuzi su 2017. preuzeli njemački Opel od General Motorsa. S druge strane, početkom godine propali su pregovori o spajanju FCA i Renaulta jer francuska politika nije dala svoj blagoslov. Na kraju, od ove transakcije profitirat će i dioničari obje kompanije. Naime, kako bi se izjednačila vrijednost prije spajanja, FCA će isplatiti izvanrednu dividendu od 5,5 milijardi eura. PSA će pak podijeliti svojim dioničarima 46 posto dionica proizvođača autodijelova Faurecia, piše Financial Times.

Komentirajte prvi

New Report

Close