Pastirski Urugvaj dominira digitalnim avanturama

U zemlji stisnutoj između Brazila i Argentine, čijim gospodarstvom dominira stočarstvo, sve je više tvrtki koje uspješno razvijaju videoigre za svjetsko tržište U zemlji stisnutoj između Brazila i Argentine, čijim gospodarstvom dominira stočarstvo, sve je više tvrtki koje uspješno razvijaju videoigre za svjetsko tržište

Kreativni inženjeri, liberalni zakoni o useljeništvu i raširena uporaba računala u školama razlozi su razvoja visokokonkurentna biznisa u zemlji u kojoj su čak i kasina pod državnom kontrolom.

Kako je riječ o mladoj tvrtki koja je proizvela vrlo popularnu igru za iPhone, novi uredi Ironhide Game Studija u urugvajskome Montevideu upravo su onakvi kakve biste i očekivali: tek zaposleni radnici užurbano rade na ažuriranju softvera, u blizini je  fliper i po mjeri rađena prostorija s igricama namijenjena opuštanju. No, ta tvrtka, koja je ostvarila uspjeh u iznimno konkurentnom svijetu videoigara, u jednome se razlikuje od brojnih drugih koje se bave tehnologijom: riječ je o  neuobičajenoj lokaciji, kojom često zbunjuju ljude u inozemstvu. "Ljubazno nas pitaju gdje je Urugvaj", kaže Álvaro Azofra, jedan od trojice osnivača Ironhidea, tvrtke zaslužne za razvoj Kingdom Rusha, igre koja je u SAD-u iznimno popularna i unosna. Riječ je o crtanom kraljevstvu koje napadaju divovi pljačkaši i jetiji. 

Izrazito socijalna država 
Zemlja stisnuta između Brazila i Argentine, koja odavno ovisi o izvozu robe, vjerojatno je poznatija po ovcama i stoki. No, pozornost sve više zaokuplja sve većim brojem mladih tvrtki koje razvijaju videoigre za računala i prijenosne uređaje. Mnogo je razloga zašto se Urugvaj uspijeva nositi s većim južnoameričkim gospodarstvima, bilo da je riječ o kreativnosti inženjera i komercijalnih umjetnika ili manje strogim zakonima o useljeništvu i raširenoj uporabi računala u školama. "Stvar je zapravo ironična jer, povijesno gledano, ova zemlja mrzi poduzetništvo, ali ne mrzi kulturu poduzetništva", kaže Gonzalo Frasca, teoretičar videoigara čija je tvrtka Powerful Robot razvila brojne igre za klijente u SAD-u. Među njima je i Legends of Ooo, utemeljena na animiranoj seriji "Adventure Time", koja se prikazuje na Cartoon Networku. Četrdesetogodišnji Frasca usprotivio se sumnjičavosti koja je vladala prema privatnom poduzetništvu u ovoj izrazito socijalnoj državi, u kojoj su telekomunikacijske tvrtke, kasina, pa čak i proizvodnja viskija, pod državnom kontrolom, ističući snažnu domaću tradiciju krativnosti u pogledu umjetnosti i znanosti. "I dalje imamo vrlo jake fakultete računarstva i informatike", kaže Frasca, koji je na Sveučilištu u Kopenhagenu stekao doktorat iz znanosti videoigara i začetnik je industrije igara u Urugvaju. "Kad studenti završe fakultet, shvate da žive u malenoj zemlji i da im nema druge nego priključiti se ostatku svijeta." 

Plan digitalne jednakosti
I druge zemlje Južne Amerike razvijaju tržište videoigara, pa je tako, primjerice, pozornost nedavno privukla čileanska tvrtka Atakama Labs iz Santiaga, koju je kupila japanska tvrtka DeNA. Tvrtke za razvoj igara pojavile su se i u S?o Paulu i Rio de Janeiru, dvama najvećim brazilskim gradovima, no tamošnji se programeri žale na kompliciranu poreznu i radnu regulativu, zbog koje je zapošljavanje ondje skuplje nego u nekim bogatim industrijaliziranim zemljama. U Buenos Airesu pokrenuti su deseci novih tvrtki za razvoj videoigara. No, dok Argentina na tom tržištu inače ima više tvrtki, pravi se poslovni zamah preselio preko granice, u Urugvaj, jer se argentinske tvrtke teško nose s naglim promjenama gospodarske politike, pa tako i s postroženim valutnim kontrolama koje su izvoznicima zakomplicirale poslovanje. U Južnoj Americi i izvan nje programeri pokušavaju ponoviti uspjeh igrice Kingdom Rush, koja je 2012. u SAD-u bila među najprodavanijim aplikacijama za iPhone. Osim Ironhidea i Powerful Robota, potiho radi cijeli niz tvrtki za razvoj videoigara.

Neke od njih, poput Trojan Chickena, tvrtke koja razvija edukativne videoigre za školarce na španjolskome, imaju koristi od značajne prisutnosti države u urugvajskom gospodarstvu, koje je izbjeglo privatizacijski val susjednih zemalja tijekom devedesetih. Ingenio, državni inkubator novih tvrtki, sudjelovao je u financiranju tvrtke Trojan Chicken, koja razvija edukativne videoigre, među kojima su i 1811, avanturistička igra smještena u kolonijalno doba Urugvaja, te D.E.D., detektivska igra u kojoj igrači rješavaju slučajeve krađe nacionalne baštine. Igre su namijenjene jeftinim laptopima koji se dijele školarcima diljem Urugvaja. Gotovo svi od ukupno 300.000 učenika državnih škola u Urugvaju danas imaju vlastito računalo nakon što su vlasti 2006. počele provoditi ambiciozan projekt One Laptop per Child, kojemu je cilj približiti računarstvo djeci iz zemalja u razvoju. Direktor projekta Miguel Brechner kaže da je incijativa već pokrenula stvari na tržištu videoigara i animacije u Urugvaju. Opisujući ga kao "plan za digitalnu jednakost", kaže da se pokazalo da "djeca zaista uživaju u igrama". 

Meta Europljana 
Prateći razvoj tržišta videoigara, razvoj softvera u Urugvaju pretvorio se u industriju vrijednu 600 milijuna dolara, pa ova zemlja danas vodi na južnoameričkom tržištu u pogledu softverskog izvoza po stanovniku. No, neki Urugvajci smatraju da bi ova industrija mogla postati žrtva svojega uspjeha jer plaće programera naglo rastu, pa je tvrtkama sve teže održati međunarodnu konkurentnost. No, urugvajski zakoni o useljeništvu nude prednost talentiranim zaposlenicima. Urugvaj se može pohvaliti bogatom poviješću privlačenja doseljenika iz Europe, pa inženjeri, animatori i druga vrsta strane radne snage mogu legalno raditi i živjeti u Urugvaju dok im se prijave za radne vize još obrađuju.

Otvoreni za talente

Oaza suosnivača Twittera

"Urugvaj je iznimno otvorena zemlja za talente", kaže Amerikanac Evan Henshaw-Plath, jedan od suosnivača Twittera. Nakon što se 2007. doselio u Urugvaj, osnovao je tvrtku za razvoj softvera, u kojoj danas rade zaposlenici iz raznih zemalja, od Poljske do Ekvadora. Uspoređujući Urugvaj i Brazil, rado prepričava priču o američkom ulagaču sa sjedištem u Japanu koji je trebao doputovati u Južnu Ameriku radi pronalaska mladih tvrtki u koje bi uložio ili ih kupio. Nakon što je otkrio da Brazilci od Amerikanaca traže birokratsku noćnu moru samo za dobivanje vize, ulagač je otkazao svoje putovanje u Brazil te posjetio Urugvaj, koji nema složen postupak za odobrenje vize. Ulagač je na kraju kupio Henshaw-Plathovu tvrtku Cubox sa 20 zaposlenika.

Ležerni Montevideo

Kao Argentinci na Valiumu

Iako ORT, najveće privatno sveučilište u Urugvaju, nudi jednu o najboljih diploma u dizajnu videoigara u regiji, zbog opuštene atmosfere u Montevideu, metropoli na moru, urugvajski pisac Eduardo Galeano jednom je rekao kako su njegovi sunarodnjaci poput "Argentinaca na Valiumu". Samo se čini da nije posrijedi mjesto na kojemu se mlade tvrtke koje se bave tehnologijom mogu uspješno razvijati.

 

Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Nemaš korisnički račun? Registriraj se ovdje! Prijavi se ovdje!
Pregled dana Pogledaj sve