Mad Max kapitalizam postoji već neko vrijeme

Autor: The New York Times , 03. prosinac 2012. u 21:00
Uslijed strahova glede vremenskih nepogoda i nestanka struje raste potražnja i za namirnicama

Mad Max kapitalizam postoji već neko vrijeme, a izrastao je iz staromodnih pojmova o samodostatnosti i postapokaliptičnih vizija.

Ovdašnji stanovnici ne priželjkuju katastrofu u nekom drugom dijelu Amerike. Nisu se molili da uragan Sandy pohara istočnu obalu Sjedinjenih Američkih Državai osudi milijune ljudi na život u mraku. No činjenica stoji da su katastrofe u gradu Waukesha dobre za posao.

Naime, ovaj gradić je sjedište jednog od najvećih proizvođača generatora za kućanstva u SAD-u. Stoga, kada se svjetla ugase, ovamo se slijeva prava bujica narudžbi. Sve je to dio fenomena koji bi se mogao nazvati Mad Max ekonomija (prema australskom filmu), a koja se odnosi na zbir industrijskih sektora vrijednih nekoliko milijardi dolara godišnje koji cvjetaju u jako lošim situacijama. Bilo da je riječ o radio uređajima, grijačima, akumulatorima i baterijama, industrijskim fenovima za sušenje natopljenih domova, govorimo o napravama kojih nema dovoljno, a prijeko su potrebne nakon oluje koja je pogodila SAD. Cijela priča nije počela s posljednjih nekoliko uragana. Mad Max kapitalizam postoji već neko vrijeme, a izrastao je iz staromodnih pojmova o samodostatnosti i postapokaliptičnih vizija. Danas se hrani gospodarskim brigama, kao i strahom od klimatskih promjena te zabrinutošću zbog nepouzdanosti elektroenergetske mreže. Potaknuta najnovijim teškim i neočekivanim olujama, navedena industrija trenutno bilježi ubrzani rast, ali sada i izvan rubnih skupina koje su ju prve prihvatile. Naime, proizvođači i distributeri tvrde da su u posljednjih nekoliko godina primijetili općeniti porast prodaje bez obzira na vremenske uvjete.Teško je odrediti što su sve potrepštine za slučaj katastrofe. Prvo, mnogi su proizvodi vrlo korisni u hitnim slučajevima, na primjer svjetiljke na baterije, akumulatori, ljepljiva traka, produžni kablovi, ali su potrebni i u nekim svakodnevnim situacijama.

No neupitno je da je ovo tržište vrijedno nekoliko milijardi dolara. Samo veličina tržišta generatora u SAD-u se procjenjuje na oko tri milijarde dolara. Jonathan Dick, prodajni menadžer tvrtke Ready Store, čiji je slogan "mjesto na kojemu se Amerika priprema za katastrofu", procjenjuje da je potrošačko tržište potrepštinama u slučaju katastrofe vrijedno oko 500 milijuna dolara, ali da se ta brojka penje na nekoliko milijardi dolara kada se ubroji prodaja poduzećima i državnim ustanovama. Dodaje da potrošačku bazu njegove tvrtke sa sjedištem u gradu Draperu u državi Utah i dalje čine "konzervativni republikanci koji zagovaraju pravo na oružje". Međutim, navodi kako ova industrija sve više privlači i širu publiku. A to su primijetili i veliki maloprodajni lanci.Aaron P. Jagdfeld, izvršni direktor tvrtke Generac Power Systems, jedne od tri iz Wisconsina koje proizvode generatore, uzbuđen je glede dugoročnih prilika i mogućnosti, kao što je prodaja trajnijih generatora koji se mogu prikopčati na dovod prirodnog plina kućanstva te koji se automatski uključuju čim nestane električne energije. "To je sljedeći uređaj kojega će svi željeti", tvrdi. Jagdfeld se raduje danu kada će ti priručni generatori, čija početna cijena iznosi oko 4500 dolara postojati u svakom kućanstvu i biti uobičajeni poput klimatizacijskih uređaja. Dodaje kako se oni danas nalaze samo u 2,5 posto samostalnih kućanstava. Laura Giangeruso iz New Jerseyja ne želi ponovno ostati bez struje. Nakon oluje na istočnoj obali SAD-a devet je dana živjela kod rođaka jer u njezinoj kući nije bilo električne energije. "Ako je cijena toga generatora negdje oko 6000 dolara, vrijedi svakog dolara", kaže.

Andrew Martin

Komentirajte prvi

New Report

Close