Monopol na trajekt obogatio Đukanovićeve prijatelje

Autor: Poslovni dnevnik , 15. svibanj 2019. u 22:00
Pomorski saobraćaj plaćen je 1,2 mil. eura, a čista dobit prošle godine iznosila je 1,9 mil. eura

Javnosti nikad nije objašnjeno zašto je 2004. privatizirana jedna od najuspješnijih CG kompanija.

Tvrtka Pomorski saobraćaj, koje ima monopol na trajektni prijevoz na jedinoj liniji u Crnoj Gori, preko tjesnaca Verige u Boki Kotorskoj, imala je još jednu uspješnu poslovnu godinu jer je 2018. završila sa ostvarenih 2,1 milijuna eura dobiti prije oporezivanja, pišu Vijesti. Nakon obračuna poreza na dobit od 9%, tvrtka je ostvarila neto zaradu od 1,9 milijuna eura.

Popunjavali mirovinski fond
Pomorski saobraćaj je već 14 i pol godina u vlasništvu braće Dušana i Dejana Bana, koji su bliski s predsjednikom države Milom Đukanovićem, i njihovog partnera Željka Mihailovića. Tvrtka je lani prihodovala 5,85 milijuna eura, što je za oko 320.000 eura više nego 2017. godine. Prihodi od prodaje usluga, tj. karata za prijevoz vozila trajektom, iznosili su 5,79 milijuna eura, što je za oko 340.000 eura više nego godinu ranije.

 

5,8 milijuna

eura prihodovala je lani jedina CG tvrtka za trajektni prijevoz

Budući da cijena trajektnih karata lani nije povećana, jasno je da je porastao fizički obujma prometa, odnosno ukupan broj vozila koja su koristila prijevoz na jedinoj trajektnoj liniji u državi. Cijena prijevoza na liniji kraćoj od jedne nautičke milje iznosi od jedan euro za bicikl, do 25 eura za specijalna i veća vozila, dok karta za mali putnički automobil u jednom pravcu stoji 4,5 eura. Tvrtka je prošlu poslovnu godinu završila sa 79 zaposlenih, osam manje nego godinu ranije. Pomorski saobraćaj je lani svojim dioničarima, braći Ban i Mihajloviću, preko tvrtki koje kontroliraju, isplatio ukupno 1,06 milijuna eura dividende. 

Braća Ban su 2004., dok je Đukanović bio premijer, tada državnu tvrtku u većinskom vlasništvu Fonda PIO, koja je svojom zaradom popunjavala deficitarni crnogorski mirovinski fond, po odluci Savjeta za privatizaciju dobili bez javnog natječaja, kupovinom državnih dionica na burzi.  Za dionice je tvrtka Prohouse, u kojoj su braća Ban sarađivala sa Željkom Mihailovićem, državi platila 1,2 milijuna eura, od čega samo 680.000 eura u gotovini, a ostatak obveznicama stare devizne štednje koje je prethodno kupila po nižim cijenama. Na čelu Fonda PIO, koji je odlučio prodati Pomorski sabraćaj, bio je Radoje Žugić, visoki dužnosnik Đukanovićevog DPS-a i sadašnji guverner CBCG-a.

Obmanuti mali dioničari
Javnosti nikad nije objašnjeno zašto je država naglo odlučila privatizirati jednu od najuspješnijih kompanija koja joj je tada donosila oko 500.000 eura čiste dobiti godišnje, pišu Vijesti. Nikad nije objašnjeno niti zašto manjinski dioničari Pomorskog saobraćaja nisu bili obaviješteni da će država prodati dionice, iako su ih bili spremni platiti do dva milijuna eura, znači znatno više od braće Ban. 

Komentirajte prvi

New Report

Close