Zaokret u razvoju: Vlasnik Zare smislio novu prodajnu filozofiju

Autor: Tomislav Pili , 21. lipanj 2019. u 10:11
Foto: Reuters

Inditex uz Zaru još u portfelju ima brendove Massimo Dutti, Bershka te Pull & Bear, a odjeću prodaje u gotovo 7500 trgovina u cijelom svijetu.

Vodeći svjetski trgovac odjećom, španjolski Inditex, odlučio se za zaokret u razvoju svoje prodajne mreže pod egidom "manje je više".

Kako navodi Reuters, kompanija je od 2012. smanjila broj trgovina na matičnom španjolskom tržištu za njih 297 odnosno za 15 posto. Inače, u Španjolskoj vlasnik Zare ima daleko najveći broj trgovina i trenutno ih u toj državi 1635 koje su zaslužne za šestinu prodajnih prihoda. Zatvaranjem trgovina potaknute su špekulacije među investitorima kako se kompanija suočava s usporavanjem prodaje s obzirom da se razvila u sadašnje okvire upravo zahvaljujući brzom rastu maloprodajne mreže.

Međutim, kako navode izvori unutar kompanije koji su željeli ostati anonimni, prodajna površina ustvari se povećala jer kako kompanija zatvara manje trgovine, tako proširuje ekskluzivna prodajna mjesta u središtima gradova. Primjerice, u Bilbau je  prošle godine otvorena nova Zarina trgovina na tri kata u starom dijelu grada dok su istovremeno ugašene tri manje trgovine u gradu. Tezu o proširenju dokazuje i podatak da je prošle financijske godine neto prodajna površina porasla 4,7 posto. Ove godine kompanija očekuje rast od četiri posto.

Podsjetimo, Inditex uz Zaru još u portfelju ima brendove Massimo Dutti, Bershka te Pull & Bear, a odjeću prodaje u gotovo 7500 trgovina u cijelom svijetu. To je gotovo dvostruko više nego što zajedno imaju Gap i Japan's Fast Retailing te 2500 više od najvećeg konkurenta, švedskog H&M-a. Međutim, zatvaranje trgovina nije rezervirano samo za španjolsko tržište. Prošle godine, prvi puta u svojoj povijesti, Inditex je zatvorio više trgovina u Kini nego što ih je otvorio.

 

15 posto

smanjen je broj Inditexovih trgovina u Španjolskoj

Valja naglasiti kako je Inditexova mreža u azijskoj sili najveća izvan matičnog tržišta. Globalno gledano, kompanija i dalje otvara više prodajnih mjesta, ali je stopa rasta usporila. Prošle godine planirali su otvoriti između 300 i 400 trgovina, a zatvoriti njih 200. Međutim, na kraju su otvorili 370, a ugasili 355 dućana. "Za nas je kvaliteta prodajnog prostora jednako važna kao i stopa rasta", izjavio je Marcos Lopez, direktor tržišta kapitala u Inditexu.

Iako je lanjski rast Inditexove prodaje od sedam posto daleko bolji od H&M-ova rezultata od tri posto, činjenica je da španjolski div osjeća pritisak konkurencije, posebno internetske s obzirom da je Amazon postao najveći trgovac odjećom u SAD-u i Velikoj Britaniji. Inditexova prodajna marža u padu je već neprekidnih šest godina, smanjivši se sa 19,5 posto u 2013. na lanjskih 16,7 posto, kako pokazuju podaci Refinitiva. Ramiz Chelat, fond menadžer tvrtke Vontobel Asset Management koja je jedan od dioničara Inditexa smatra kako je očekivano da rast prodajne površine u budućnosti uspori.

"Međutim, sedam posto rasta prodaje u zahtjevnom maloprodajnom okruženju ustvari je vrlo atraktivno", dodaje Chelat. U svakom slučaju, uspjeh ili propast Inditexove filozofije zatvaranja manjih i proširenja ekskluzivnih trgovina odredit će može li kombiniranje internetske prodaje s velikom mrežom fizičkih trgovina uroditi plodom na tržištu masovne mode. Konkurenti ipak slijede drugačiji model. Primjerice, američki Gap je najavio zatvaranje 230 trgovina dok Sephora i Target kreću u smanjivanje postojećih dućana.

Komentirajte prvi

New Report

Close