Ljajić: ide li regija prema integraciji ili daljnjoj stagnaciji?

Autor: Poslovni dnevnik , 22. studeni 2017. u 22:00
Srbija ostvaruje suficit sa svim članicama CEFTA-e /FOTOLIA

Nedopustivo je to što kamioni na graničnim prijelazima čekaju po 48 sati, rekao je srpski ministar trgovine Rasim Ljajić.

Potrebno je unaprijediti CEFTA sporazum, a Vlada Srbije spremna je učiniti korak više u pravcu formiranja zajedničkog ekonomskog prostora u toj regiji, izjavio je ministar trgovine Srbije Rasim Ljajić u Beogradu na otvaranju CEFTA tjedna. Treba se riješiti probleme slobodnog protoka ljudi i robe u zemljama CEFTA regije koje imaju sporazume o slobodnoj trgovini, rekao je Ljajić  i dodao da će to biti ključno pitanje za vrijeme beogradskog skupa, koji traje do četvrtka. 

"Pitanje je hoće li CEFTA ići u pravcu veće ekonomske integracije ili daljnje stagnacije", rekao je Ljajić, dodavši da zemlje CEFTA-e moraju donijeti odluku hoće li čekati da politika riješi sve probleme ili će tražiti način da pomognu gospodarstvenicima. Naveo je primjere kamiona koji na graničnim prelazima i dalje čekaju od sedam do 48 sati, dok je primjerice u  Gruziji prosječno zadržavanje kamiona sedam minuta.

Vrte se u krug 
Ljajić je kazao da se zbog čekanja kamiona s robom na granicama godišnje izgubi 26 milijuna sati, a da se oko 800 milijuna eura plaća za različite vrste usluga na graničnim prijelazima, što je jedan posto bruto domaćeg proizvoda CEFTA zemalja. "CEFTA je napravila ogroman uspjeh, svaka od zemalja članica povećala je izvoz, konkurentnost i potencijal proizvodnje i produktivnost. Već duže vrijeme vrtimo se u krug, svi načelno želimo ići više i dalje, ali nikako da praktično poduzmemo korake koji će uvjeriti one druge da zaista to želimo", rekao je Ljajić.  Istaknuo je da CEFTA sporazum ni na koji način ne znači alternativu i zamjenu za europski put.

 

26 milijuna

sati gubi se zbog čekanja kamiona na graničnim prijelazima

CEFTA na prekretnici 
"EU ne može zamijeniti niti jedna druga ekonomska integracija. Tri četvrtine robne razmjene zemlje Zapadnog Balkana ostvaruju s Europskom unijom", rekao je, dodavši kako se to stalno konstatira. "Ovdje je prekretnica, idemo li dalje ili ćemo sve da svedemo na klasičan sporazum o slobodnoj trgovini, da svatko može kad mu padne napamet blokirati ovog drugog, uvodi ti izvancarinske barijere, stvarati prepreke i uvoditi protekcionističke mjere radi kratkoročnih interesa", rekao je Ljajić.

Ključna je dilema hoće li to pitanje otvoriti na sastanku ministara CEFTA sporazuma. "Mi u ovom trenutku nemamo suglasnost za potpisivanje Protokola 6, iako je on u potpunosti usuglašen, kasnimo s ratifikacijom Protokola 5, nemamo suglasnost za dalje funkcioniranje sekretarijata CEFTE. Status quo za nas je neprihvatljiv", rekao je Ljajić.  Istakao je da nema nikakvih prepreka da se poveća i mandat i nadležnosti CEFTA sekretarijata, te da nisu iskorišteni svi potencijali koje CEFTA omogućava, a zanemaruje se značaj udruživanja u okviru zapadnobalkanske šestorke.

"Ova pitanja moraju dobiti odgovor, ako ne tijekom ovog CEFTA tjedna onda vrlo brzo. Plašim se da ćemo ući fazu regresije onog što je dobro zamišljeno, dalo odlične rezultate, ali mora da se mijenja i da se ide naprijed", rekao je Ljajić. CEFTA tjednom Srbija završava ovogodišnje predsjedavanje tom organizacijom osnovanom u prosincu 1992. a čije su članice Srbija, Albanija, Bosna i Hercegovina, Makedonija, Moldavija, Crna Gora te Misija Ujedinjenih nacija na Kosovu (UNMIK).  Srbija ostvaruje suficit u razmjeni sa zemljama članicama te organizacije. 

Više od stotine barijera

Olakšava se razmjena 
Nakon evidentiranja više od stotinu barijera, bit će zaključen sporazum kojim se olakšava razmjena roba među zemljama članica CEFTA-e, rekao je ministar vanjske trgovine i ekonomskih odnosa BiH Mirko Šarović. "Ministarstvo je sa susjednim zemljama, ali ne samo sa njima nego i s Makedonijom, Crnom Gorom postiglo sporazume po kojima bi broj barijera i pritužbi na barijere bio što manji, kazao je Šarović.

Komentirajte prvi

New Report

Close