Jantarni koridor u Sloveniji počinje se graditi ove jeseni

Autor: Poslovni dnevnik , 19. ožujak 2017. u 22:00
Drugim kolosijekom pruge od Kopra do Divače, duge 28 km, upravljat će tvrtka 2TDK/Thinkstock

Zakon o drugom kolosijeku pripremljen je tako da bi u gradnji nove pruge moglo sudjelovati više država članica Europske unije.

Slovensko Ministarstvo za infrastrukturu konačno je predstavilo nacrt zakona o drugom kolosijeku pruge Kopar-Divača, ključne za razvoj koparske luke, koja bi trebala povećati prednost Kopra pred konkurencijom u sjevernom Jadranu, osobito pred Trstom i Rijekom. Luka Koper lani je postigla dosad rekordni promet i obavila prekrcaj 22 milijuna tona tereta, što je rast od 6,3 posto. Zakon će se nakon međuministarske procedure naći pred vladom 30. ožujka. Taj zakon je prvi preduvjet da se do 14. srpnja sve priredi za drugi ovogodišnji poziv za europska sredstva, piše Delo. 

Višestruki izvori
Zakon se više ne temelji na javno-privatnom partnerstvu, što je koncept koji je prema riječima ministra Petra Gašperšiča napušten krajem prošle godine, već na javno-javnom partnerstvu, objasnio je glavni autor zakona odvjetnik Rajko Pirnat. Pripremljen je tako da bi u gradnji drugog kolosijeka moglo sudjelovati više država članica Europske unije, zbog čega je lakše dobiti dio sredstava, koje su sastavni dio povezivanja višestrukih izvora za provedbu projekta. Do 14. srpnja rok je za Mađarsku, a možda i Češku, Slovačku i Poljsku da kažu s koliko sredstava žele sudjelovati u slovenskom projektu. Mađarsko pismo namjere najavljuje ulaganje od 200 milijuna eura u kompaniju 2TDK, zaduženu za provedbu projekta izgradnje drugog kolosijeka pruge Kopar-Divača.

 

200 milijuna

eura spremna je uložiti Mađarska u slovensku prugu

Pri tome, Mađarska za dokapitalizacije ne zahtijeva vlasnički udjel u Luci Kopar niti od Slovenskih željeznica ne zahtijeva nikakvu prednosti u upravljanju teretnim željezničkim prometom, također ne može tražiti ni prioritet u odabiru izvođača radova, objašnjava državni tajnik Jure Leben. Jedini motiv zbog kojeg Mađarska sudjeluje u ovom projektu, slično kao i ostale tri zemlje, želja je da se što brže i kvalitetnije razvije tzv. Jantarni koridor.  

Taj teretni željeznički pravac protezat će se od Terespola, na poljsko-bjeloruskoj granica kod Bresta, do Kopra i povezivat će Varšavu, Bratislavu, Budimpeštu i Ljubljanu. Koncesija za financiranje izgradnje i upravljanje drugim kolosijekom bit će dodijeljena tvrtki 2TDK. Zakon predviđa da će Slovenija zadržati više od 50 posto vlasničkog udjela, barem jednu dionicu više od ostalih dioničara u 2TDK. Slovenija je za financiranje tvrtke 2TDK namijenila 200 milijuna eura, a vjerojatno će se kao udjel uzeti u obzir i 55 milijuna eura, koliko je dosad potrošeno na drugi kolosijek. Udjel europskih nepovratnih sredstava neće utjecati na podjelu dionica. 

 

50 posto

plus najmanje jedna dionica tvrtke 2TDK ostat će u rukama Slovenije

Izbor izvođača radova
"Tvrtka 2TDK provest će ulaganje sredstava iz više izvora. Sredstva će steći u svoje ime i na svoj račun. Postupkom javne nabave pobrinut će se za ulaganje, a za vrijeme trajanja koncesije (30 godina) bit će vlasnik infrastrukture, dok će zemljište pod infrastrukturom ostati u vlasništvu države koje će investitorima osigurati prava građenja", rekao je Pirnat. Zakon propisuje da će o tehničkom upravljanju drugim kolosijekom i dalje će voditi brigu SŽ Infrastruktura.  Ministarstvo za jesen najavljuje početak pripremnih radova, koji će biti toliko opsežni da će biti zapravo biti početak pravih radova na dionici drugog kolosijeka. Čak i ako se do kraja ove godine raspiše natječaj za izbor izvođača glavnih radova, izvjesno je da oni neće moći početi prije sredine 2018. godine. 

Zahtjevan poduhvat

Troškovi bi kasnije mogli porasti
Gradnja drugog kolosijeka pruge Kopar-Divača trajat će šest godina, rekao je nedavno slovenski premijer Miro Cerar, objašnjavajući da je cijena u odnosu na prvi projekt smanjenja, pa će suvremena pruga Kopar-Divača stajati manje od milijarde eura. Slovenski je premijer priznao da će gradnja 28 kilometara drugog kolosijeka biti vrlo zahtjevan građevinski poduhvat i da bi troškovi mogli porasti tijekom godina jer je visinska razlika između Kopra i Divače 400 metara, a trebat će izgraditi cijeli niz vijadukata, tunela, mostova i obilaznica.

Komentirajte prvi

New Report

Close