Dok Aston brinu dobavljači, Vauxhall očekuje eksploziju prodaje

Autor: Tomislav Pili , 24. veljača 2019. u 22:01
U Aston Martinu počeli su povećavati zalihe dijelova/REUTERS

Izlazak bez dogovora mogao bi smanjiti potražnju za automobilima i do 20 posto te kupce usmjeriti prema domaćim brendovima.

Dok dio proizvođača automobila diže sidro iz Velike Britanije, neki tamošnji proizvođači smatraju da je izlazak iz Europske unije prilika za povećanje tržišnog udjela. Nakon što je Nissan objavio da u Engleskoj neće proizvoditi SUV model X-Trail, prošloga je tjedna zatvaranje britanske tvornice najavila i Honda.

Način za preživljavanje
Međutim, ostali proizvođači – od luksuznog Aston Martina do masovnog proizvođača Vauxhalla – traže način kako preživjeti nakon 29. ožujka, piše Reuters. Glavna im je briga hoće li London i Bruxelles do tog datuma postići dogovor o izlasku ili će Brexit biti prepušten stihiji. "I dalje moram vjerovati da ćemo postići prikladnu i ispravnu odluku jer je brexit bez dogovora, iskreno rečeno, ludilo", kaže Andy Palmer, izvršni direktor Aston Martina.

Za tu kompaniju čiji automobili stoje dobrano iznad 100.000 funti mogućnost uvođenja europskih carina na vozila proizvedena u Britaniji nije glavna briga. Naime, poput ostalih ekskluzivnih proizvođača kao što su Rolls-Royce i Bentley, Aston Martin ima mnogo veće marže od "masovnih brendova", pa taj dodatni trošak lako može prenijeti na kupce. Ono što Andyja Palmera brine jest mogućnost poremećaja u dobavljačkom lancu i precizno podešenom proizvodnom sustavu. Primjerice, većinu motora Astonu isporučuje Mercedes-Benz.

 

7,5 posto

tržišnog udjela u Britaniji sada drži Vauxhall

Kako bi se zaštitio od kašnjenja isporuke dijelova zbog gužvi na graničnim prijelazima u engleskim lukama, Aston Martin gomila zalihe dijelova potrebnih za proizvodnju. Umjesto za tri dana, zalihe dijelova sada mogu izdržati pet dana proizvodnje. Kompanija je čak prošloga mjeseca otvorila novu menadžersku poziciju, direktora dobavnog lanca čiji je glavni zadatak priprema za brexit. Naime, nekoliko desetljeća slobodne trgovine rezultiralo je da kompanija ne zna odakle sve dolaze na tisuće različitih dijelova.

Direktor dobavnog lanca stoga mora identificirati dijelove iz zemalja na koje bi se mogle primjenjivati carine u slučaju izlaska iz EU bez dogovora. Referendum o članstvu u EU u lipnju 2016. došao je usred implementacije novog Astonovog poslovnog plana. Od 3500 automobila godišnje, Aston namjerava doći do 14.000 sportskih i SUV vozila. U tvornici St Athan počet će proizvoditi terenac DBX, a najranije 2020. s tvorničkih traka izlazit će nova linija električnih vozila brenda Lagonda. Napuštanje tih planova u kompaniji ne razmatraju, ističe Palmer. 

Pod povećalom
Za razliku od Aston Martina, u Vauxhallu smatraju kako su tržišni uvjeti koji će vrijediti nakon brexita i dalje velika nepoznanica.  Međutim, izvršni direktor kompanije Stephen Norman smatra kako napuštanje Europske unije predstavlja priliku za povećanje tržišnog udjela. U Vauxhallu vjeruju da izlazak bez dogovora može u Britaniji dovesti do pada potražnje za novim automobilima i do 20 posto, ali i povećati potražnju za domaćim brendovima. Vauxhall trenutno drži 7,5 posto udjela na matičnom tržištu.   

Podaci Europske udruge proizvođača automobila (ACEA) pokazuju kako je 2017. na britansko tržište uvezeno gotovo dva milijuna automobila iz Europske unije što je 85 posto ukupnog britanskog uvoza osobnih vozila. Istovremeno, s Otoka je te godine u europske prodajne salone došlo više od 719.000 automobila što je 54 posto ukupnog britanskog izvoza vozila. Ako dođe do udara na tržište, Vauxhallova ekonomična vozila mogu biti u prednosti, smatra Norman.

Teza o prilici za domaće proizvođače vjerojatno je motivirala francuski Peugeot/Citröen (PSA) na investiciju u tu kompaniju koja je teško živjela pod prijašnjim vlasnikom, američkim General Motorsom. PSA se lani obvezao na ulaganje u tvornicu u Lutonu, ali će sljedeće godine morati odlučiti hoće li zadržati pogon u Ellesmere Portu. Ta odluka nije jednostavna, ističe Norman. 

"Ne bi bilo točno reći da tvrdi brexit automatski znači zatvaranje tvornica u Velikoj Britaniji, kako za nas, tako i za ostale proizvođače. No, to svakako znači da će njihovo poslovanje biti pod povećalom", kaže Norman. Prema njegovu mišljenju, britanski radnici morat će postati produktivniji kako bi umanjili štete od carina i teškoća u dobavnom lancu. 

Komentirajte prvi

New Report

Close