Moguće spajanje dvije naftne kompanije i stvaranje ozbiljnog regionalnog igrača naišlo na veliku prepreku

PKN Orlen ima 1783 benzinske crpke u Poljskoj, a Lotos još 493/Reuters PKN Orlen ima 1783 benzinske crpke u Poljskoj, a Lotos još 493/Reuters

"Moramo proći kroz složeni proces, nadamo se da ćemo zahvaljujući konstruktivnom radu završiti taj proces ove godine", izjavio je izvršni direktor Daniel Obajtek.

Namjera poljske vlade da spajanjem dvije tamošnje naftne kompanije stvori ozbiljnog regionalnog igrača naišla je na veliku prepreku - provjeru Europske komisije koja bi mogla stopirati cijeli projekt.

Bruxelles je otvaranje provjere utjecaja na tržišno natjecanje obrazložio mogućnosću da ponuda PKN Orlena za preuzimanje Lotosa smanji konkurenciju na poljskom tržištu i susjednim državama te podigne cijene.

Vlasnici rafinerija
Državni PKN Orlen želi steći najmanje 53 posto Lotosa u kojem vlada drži 53,19 posto udjela. Te kompanije posjeduju jedine dvije rafinerije u Poljskoj, a posluju su i u Češkoj, Slovačkoj, Estoniji, Litvi i Letoniji. Prema mišljenju Komisije, spajanje tih kompanija rezultiralo bi stvaranjem de facto monopolista u lancu opskrbe gorivom u Poljskoj.

Naime, ta bi kompanija bila četiri puta veća od prvog konkurenta, a bila bi i jedini opskrbljivač zračnih luka mlaznim gorivom. Osim toga, spajanje bi PKN-u eliminiralo jedinog konkurenta u prodaji bitumena u Češkoj, Estoniji, Litvi, Letoniji i Slovačkoj. Europski regulator izrazio je i zabrinutost da će ostali trgovci gorivom biti "izgurani" s tržišta. A ti "ostali trgovci" prije svega je britanski BP koji u Poljskoj drži 550 benzinskih crpki dok ih PKN ima 1783, a Lotos 493 crpke. BP je već ranije izrazio zabrinutost zbog spajanja dviju poljskih kompanija. Iz PKN-a su pak izjavili kako ih odluka Komisije ne iznenađuje. 

Složen proces
"Moramo proći kroz složeni proces, nadamo se da ćemo zahvaljujući konstruktivnom radu završiti taj proces ove godine", izjavio je izvršni direktor Daniel Obajtek, a prenosi Reuters. A taj proces započeo je još 2017. godine kada je najavljeno spajanje kao dio trenda povratka kompanija iz stranog u poljsko vlasništvo.

Prema tadašnjim razmišljanjima financijskih analitičara, spajanje ima smisla s obzirom da bi profitabilnost takve kompanije mogla biti viša i do milijardu zlota (231,4 milijuna eura). PKN Orlen je lani ostvario dobit prije kamata, oporezivanja, deprecijacije i amortizacije (EBITDA) od 9,2 milijarde zlota, odnosno 2,12 milijarde eura dok je taj pokazatelj profitabilnosti kod Lotosa lani dosegao 3,12 milijardi zlota (723 milijuna eura). 

Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Nemaš korisnički račun? Registriraj se ovdje! Prijavi se ovdje!