Aviokompanijama prijeti 6,1 mlrd. dolara gubitka

Autor: Ksenija Končevski , 05. lipanj 2008. u 06:30

Rastuće cijene nafte glavni su razlog pesimističnih prognoza koje je objavila IATA

Globalna avioindustrija u ovoj bi godini mogla ostvariti čak 6,1 milijardu dolara gubitka ako cijena nafte do kraja godine ostane na razini oko 135 dolara za barel, pesimistične su prognoze Međunarodnog udruženja avioprijevoznika (IATA).

Spadne li prosječna cijena barela nafte na 107 dolara za barel, gubici avioindustrije u 2008. bit će manje dramatični, a kako ocjenjuje čelnik IATE Giovanni Bisignani iznosit će 2,3 milijarde dolara. Bisignani je time revidirao prijašnje prognoze po kojima su svjetske avoiokompanije ovu godinu trebale završiti u dobiti. Ostvare li se prognoze IATE-e, znatan pad profitabilnosti aviokompanija u svijetu i mogućnost gubitaka zbog sve skupljeg goriva i usporavanja rasta globalnog gospodarstva u ovoj su godini neizbježne. Da pesimistične prognoze IATA-e nisu nimalo nerealne, pokazuje i da je u zadnjih devet mjeseci prognoze skresala po četvrti put nakon što je nafta u zadnjih šest mjeseci poskupjela 42 posto. Prema prethodnim IATA-inim prognozama objavljenima u ožujku, kada se nafta kretala oko 86 dolara, profit avioprijevoznika ove je godine trebao premašiti 4,5 milijarde dolara. Cijena barela nafte rekordnu je razinu dosegnula 22. svibnja kada je skočila na 135,09 dolara, a u zadnjih godinu dana gotovo je udvostručena. Bisignani ističe da svako poskupljenje nafte za dolar po barelu troškove svjetskih aviokompanije povećava za ukupno 1,6 milijardi dolara. Pesimistične prognoze idu još dalje jer Bisignani smatra da će rast prometa u zračnom prijevozu u ovoj godini u najboljem slučaju rasti 3,9 posto, što je slabije od 5,9 posto ostvarenih lani.




U proteklih šest mjeseci propalo je desetak aviokompanija, a posljednji u nizu je britanski Silverjet koji je prošloga tjedna zbog nedostatka gotovine bio prisiljen prizemljiti letove. Isti problemi prije toga su pogodili azijskog niskotarifnog avioprijevoznika Oasis Hong Kong Airlines, američki SkyBus Airlines te Frontier Airlines Holdings. Gubici aviokompanija od 2001. premašili su 36 milijardi dolara, a te godine dosegli su rekordnih 13 milijardi dolara. Ukupni troškovi avioprijevoznika u ovoj godini će prema prognozama premašiti 176 milijardi dolara. Šef irskog niskotarifnog avioprijevoznika Ryanaira Michael O’ Leary smatra da će skupa nafta presuditi preživljavanju slabijih rivala. Rapidno poskupljenje nafte u stečaj bi, prema O’Learyjevu mišljenju, u sljedećih nekoliko mjeseci u propast moglo odvesti niz rivalskih aviokompanija, kao primjere navevši manje regionalne prijevoznike Sky Europe, Flybe i Jet2. Unatoč tome što je lanjsku fiskalnu godinu do 31. ožujka zaključio povećanjem neto dobiti za 20 posto, na 480,9 milijuna eura, Upravu Ryanaira također brine skupo gorivo te je upozorila da će u slučaju da se nafta zadrži na 130 dolara za barel u ovoj fiskalnoj godini prihodima tek uspjeti pokriti troškove. Probleme trpi i Rynairov rival, britanski EasyJet, koji je gubitak za prvo polugodište 2008. povećao na 57,5 milijuna funti (112,milijuna dolara). Skupo gorivo najveći njemački avioprijevoznik Lufthansa pokušava prevladati poskupljenjima, najavivši povećanje cijena putničkih karata ostane li cijena nafte na sadašnjoj razini.

Šef EasyJeta predviđa val bankrota u sektoru

Skupo gorivo pokrenut će val bankrota među avioprijevoznicima, a u Europi će opstati samo pet velikih aviokompanija, pesimistično prognozira John Kohlstaat, šef njemačkog poslovanja britanskog niskotarifnog avioprijevoznika EasyJeta. Kohlsaat je za berlinske novine Tagesspiegel, naime, predvidio propast nekoliko avioprijevoznika u Europi dodavši da ih je još pedeset ugroženo. Ističe da je nekoliko kompanija teško pogođeno sve skupljim gorivom ocijenivši da će na kraju na tržištu opstati samo easyjet, British Airways, Air France-KLM, Lufthansa i Ryanair.

Komentirajte prvi

New Report

Close