Anglo-njemačka Arriva grupa preuzimanjem beogradske Laste jača i u Hrvatskoj

Autor: Darko Bičak , 08. prosinac 2014. u 16:58
Međunarodna grupacija Arriva u Hrvatskoj posjeduje osječki Panturist (Photo: Davor Javorovic/PIXSELL)

Arriva je u suradnji s Deutsche Bahnom vlasnik osiječkog Panturista koji je jedan od najznačajnijih hrvatskih inozemnih prijevoznika.

Uskoro bi moglo doći do nove konsolidacije cestovnog putničkog prometa u čitavoj regiji nakon najava da je međunarodna grupacija Arriva, koja u Hrvatskoj posjeduje osječki Panturist, zainteresirana za preuzimanje srpskog prijevoznika Lastu. Naime, kako pišu mediji u susjednoj zemlji, Arriva, internacionalna kompanija sa sjedištem u britanskom Sunderlandu, je obavijestila Agenciju za privatizaciju Srbije da bi željela kupiti Lastu iz Beograda te Severtrans iz Sombora. Za Lastu, koja upošljava više od 4000 ljudi i jedan je od najvećih prijevoznika na Balkanu, interes je pokazalo ukupno osam investitora, osim Arrive, tu se spominju i izraelski Kavim Public Transportation te mješovita Bigel grupa. Arriva slovi za najizglednijeg kandidata jer, osim što je najveća, već je prisutna u regiji, pa i u samoj Srbiji kroz tvrtke Arriva Litas iz Požarevca i Arriva Luv iz Beograda. I dok Požarevačka tvrtka bilježi stabilno poslovanje i dobit od 55 milijuna dinara u prošloj godini (3,5 milijuna kuna), ona iz Beograda je imala gubitak od 6,7 milijuna dinara (420 tisuća kuna). Arriva ima svoje operacije u 14 zemalja, a između ostalog i u Hrvatskoj. Ukoliko bi preuzela Lastu, preko nje bi došla u posjed i do Lastinih tvrtki kćeri u regiji – Lastra Lazarevac, Lasta Montenegro iz Podgorice, Lasta Banjaluka iz istoimenog grada te hrvatske kompanije Otisak putovanja iz Splita koju je srpska tvrtka kupila 2010. godine.  

Otisak putovanja ima šest zaposlenih i služi kao potpora organizaciji Lastinih linija na relaciji Beograd – Split. Prošle godine su imali prihod od dva milijuna kuna, a što je realizacija koja je stabilna već nekoliko godina. Osječki Panturist je pak puno ozbiljniji igrač s 239 zaposlenih i prihodom od 86,5 milijuna kuna u prošloj godini. U svojoj floti ima 50-ak autobusa raznih veličina koje koristi za vlastite linije te za iznajmljivanje. U njegovu vlasništvu je i pet turističkih agencija te osam kolodvora u Slavoniji i Baranji – Osijek, Đakovo, Našice, Valpovo, Belišće, Donji Miholjac, Orahovica te Beli Manastir. Svakodnevno održava međunarodne linije prema Njemačkoj, Švicarskoj, Francuskoj, Srbiji te Sloveniji. U međunarodnom vlasništvu je od 2006. kada ga je preuzela francuska grupacija Veolia Transport, a kasnijim restrukturiranjem te tvrtke je došao pod Arrivu. Daljnjim operacijama na međunarodnom prijevozničkom tržištu, Panturist je ove godine došao pod anglo-njemačku grupaciju Arriva Deutsche Bahn, a u sklopu koje je uvedena i prva brza Intercity linija Zagreb – München. Domagoj Rašić, direktor Panturista za Hrvatsku, odnosno prokurist vlasnika, naglašava da im najviše problema rade prijevoznici iz susjednih zemalja, BiH i Srbija koji nelegalno kupe u našoj zemlji putnike na svojim linijama prema zapadnoj Europi. "Ako postoji politička volja, vrlo jednostavno se može na granici na ulasku i izlasku iz zemlje izbrojiti broj putnika. Ako je kabotaža zabranjena, zna se da slijede visoke kazne za prekršitelje", kaže Rašić. Problem su i hrvatski prijevoznici koji voze na crno te ne evidentiraju svoj promet. I tu bi inspekcija trebala reći svoje i omogućiti normalno poslovanje legalnim igračima. Nelegalni kombi prijevoz je pak, smatraju u Panturistu, nešto kompleksnije za što treba puno više vremena i umješnosti da se riješi.

Komentirajte prvi

New Report

Close