Žele zaraditi na starim zrakoplovima koji ne lete

Autor: The New York Times , 17. lipanj 2012. u 22:00

MARANA, Arizona — Na području koje se proteže sjeverozapadno od Tucsona 120 putničkih zrakoplova uživa na suncu poput umirovljenika, što mnogi od njih i jesu te ovdje provode dane nakon što su desetljećima prevozili putnike u sve dijelove svijeta.

Vlasnici tvrtke Marana Aerospace Solutionstvrde da je riječ o najvećem pogonu za održavanje i popravak zrakoplova, a to ovisi o tome kako se ta veličina mjeri: po kapacitetu održavanja, prostoru za parkiranje zrakoplova ili ukupnom prostoru. S ukupnom površinom od 490 hektara svakako je među najvećima. Relativity Capital, tvrtka za ulaganje privatnog kapitala iz New Yorka, lani je kupila Maranu od tvrtke Evergreen International Aviation. Joyce Johnson-Miller, izvršna direktorica Relativityja, kaže da je tvrtka uslijed promjena na globalnom zrakoplovnom tržištu prepoznala potencijal za ulaganje u održavanje, pohranu i rastavljanje zrakoplova koji su tek povučeni iz uporabe ili im istječe najam. Donedavno bi američke zrakoplovne kompanije takve zrakoplove prodavale kompanijama u zemljama u razvoju, no kako se zračni promet sve više razvija, više je i prilika za financiranje novih zrakoplovnih kompanija te kupnju i najam novih zrakoplova. “Ovo je normalan slijed”, kaže Hal Heule, izvršni direktor Marane. “Novi zrakoplovi dolaze, a stari odlaze. Mi smo na ovom drugom kraju, a on je sve veći.”

Sve si više zrakoplovnih kompanija može priuštiti zrakoplove zbog sve većeg angažmana tvrtki koje se bave najmom. Prema izvještaju koji je tvrtka Morgan Stanley Research objavila u ožujku, 34 posto zrakoplova u redovnoj uporabi u vlasništvu je tvrtki za najam ili financijskih institucija, što je gotovo dvostruko više nego prije 20 godina. Tvrtke koje se bave najmom kupuju zrakoplove izravno od proizvođača, a zrakoplovne kompanije potom unajmljuju zrakoplove od njih. “Zamjećuje se pomak od zrakoplovnih kompanija prema zakupodavcima. To je nešto novo”, kaže Katy Padgett, voditeljica odjela komunikacija tvrtke Pratt & Whitney. Kad im se po isteku ugovora zrakoplovi vrate, servisiraju ih tvrtke kao što je Marana, a potom ih ponovno iznajmljuju drugim zrakoplovnim kompanijama. Zrakoplovi koji dosegnu kraj uporabnog ciklusa prodaju se za dijelove. I druge investicijske tvrtke vide potencijal novog poslovnog sektora, naročito u okolici Tucsona, gdje je zemljište jeftino.

Victory Park Capital, tvrtka za upravljanje imovinom iz Chicaga, u zračnoj luci u Tucsonu ima tvrtku Ascent Aviation Services, koja pohranjuje zrakoplove te održava i popravlja manje zrakoplove. International Lease Finance Corporation, prošle je jeseni kupila tvrtku AeroTurbine iz Goodyeara u Arizoni kako bi imala vlastiti pogon za održavanje i skladištenje.

“Potražnja za pogonima privući će poduzetnike i ulagače”, smatra John Goglia, konzultant za zrakoplovstvo. Tvrtke koje nude usluge skladištenja, održavanja i likvidiranja traže prostrane i izolirane lokacije, ističe izvršni direktor Ascenta David Querio. Kad vlasnik jednom odabere gdje će parkirati zrakoplov, buduće odluke donosi po inerciji jer gotovo da i nema veće brige od zrakoplova koji ne leti. Joyce Johnson-Miller kaže da je odluka o umirovljenju ili reaktivaciji zrakoplova pitanje sigurnosti i novca. Marana će, kaže, nuditi financijsko savjetovanje i usluge popravka. Crveni X na nosu zrakoplova pokazuje ide li zrakoplov na popravak ili na otpad. Ako je na njemu X, rastavit će se na dijelove, no čak se i na zrakoplovima kojima je došao kraj može zaraditi. “Rastavljanje zrakoplova i prodaja metalnih dijelova unosan je potez”, kaže Goglia.

Christine Negroni

Komentirajte prvi

New Report

Close